Crescent 465 30hk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crescent 465 30hk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Crescent 465 30hk?

Jag har en Crescent 465, jag vet inte vilken årsmodell det är men den är orange på relingen.
    Jag har idag en gammal Johnsson 20hk rorkults motor på den men när vi är hela familjen så vill den inte plana, jag har satt på sådana där plastvingar hydrofil tror jag att dom hette och då blev det lite bättre men fortfarande så orkar den inte upp med oss alla fyra i.
    Min fråga är tror ni att båten håller för en ny honda 30hk med rorkult eller är detta att utmana akterspegeln för mycket, har ni nåvra andra förslag på motorer under 50000:- som skulle funka bättre för både båten samt för fart / planing?
    Mvh Ronnie

den borde plana, allrahelst med två vuxna och två barn i....ett av de mest lättplanande skroven på den båten...maxad för 20hk
    men tål lite till om den är frisk baki...men skulle nog rekommendera en E-tec 30:a i stället om det är ordentligt vrid du behöver...en 30hk fyrtaktare har inte så mycket mer vrid än den gamla Johnsonen du har på..hur har du det med propeller?? vattendränkta flytelement?? verkar båten onormalt tung?

Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ja jag kar läst det att den borde plana men med 250kg i så går det inte men med 220kg planar den obs ca vikter.
      jag kan misstänka att den är lite tung men det kommer inget vatten mellan skroven när jag kollar i hålet fram i stuvfacket.
      Jag vet tyvärr inte så mycket om utombordare, propellrar mm.
      Men det kanske är bättre att kolla efter en annan 465 med en 25-30a på om du tror det är båtens fel.
      Om jag tar bort popnitarna runt båten går det att lyfta isär skroven då och ta bort dom blöta flytelementen om det är felet?
      Mvh Ronnie

Kommentera

Byt till en propeller med 1" mindre stigning än den nuvarande, kan dock sänka toppfarten med någon knop. Stigningen är stansad någonstans på propellern typ 9 1/4 x 11 2/3(bara ett exempel som inte har något att göra med proppen på din båt).

Kommentera

Jag får kolla om det står något på propellern, men efter att ha läst i broschyren som byggarn länkade till så tror jag att han har rätt om att båten är för tung. Så nu är det bara att fundera på om jag kan göra något åt det eller om jag skall behålla motorn och byta båt istället.
          Vad tror ni om Sandström 460 basic? Jag såg att man får den för 26500:- och om den går bra med min gamla motor så skulle det ju kunna funka, bara DEN planar med 4st i.
          Men förhoppningsvis så skall det ju gå att få bort vikten ur min gamla 465a.
          Mvh Ronnie

Kommentera

Jag kör 40hk yamaha -04 på min crescent 500, går som ett skott med 4 ölkaggar.
            -----------PB's!-----------
            Gädda 8,7 kg
            Harr 0,5 kg
            Abborre 0,8 kg
            Torsk 2,4 kg
            Havsöring 3,5 kg
            Näbbgädda
            Strömming
            Mört
            Skrabb

Kommentera

Jag undrar om det är möjligt att dela innerskrovet från ytterskrovet om jag tar bort alla popnit samt motorplattan.
              Är det möjligt att göra så och om det är det skulle ni lagt i nytt flytskum eller liknande, eller skulle ni bara satt ihop skroven när det blöta är borta.
              Mvh Ronnie

Kommentera

Ursprungligen postat av Siks Visa inlägg
                Jag undrar om det är möjligt att dela innerskrovet från ytterskrovet om jag tar bort alla popnit samt motorplattan.
                Är det möjligt att göra så och om det är det skulle ni lagt i nytt flytskum eller liknande, eller skulle ni bara satt ihop skroven när det blöta är borta.
                Mvh Ronnie
                Det finns inget inner och ytterskrov att dela på
                Om det är en Crescent 465 så har den enkelskrov med en relingsarg på toppen
                Om du ska ha bort skum ur båten så är det vinkelslip och tigersåg som gäller för att kapa ur sätena

Kommentera

Ja du har helt rätt, jag hade fått det om bakfoten lite med skroven.
                  Är det skum inne i tofterna på mitten och i sidorna bak eller är det någon mer stans? Funkar det att såga upp hål ca 30x30cm och sedan skopa ur skummet eller måste man öppna helt.
                  Om jag fyller med nytt skum efteråt vad skall jag använda då?
                  Jag har kört in en pinne i ett så kallat lufthål och kan konstatera att det är genomdränkt, hur mycket vikt kan detta bli kan det göra så mycket så att det är därför båten inte planar med alla fyra i?
                  Mvh Ronnie

Kommentera

Jag tömde min 434a på 150 kg, skulle väga 175 enligt 89 års katalog. Då var allt fd trä och frigolit ursågat. Om du letar på stora inspektionsluckor kan du anpassa hålen du gör efter dom. Sen får du hacka ur skum eller frigolit.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                    13 svar
                    10 788 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup