Köpa båt, tips mottages gärna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa båt, tips mottages gärna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa båt, tips mottages gärna!

Hallå allesammans!

Är lite i köpartagen och har kikat på lite olika båtar. Är ute efter en båt med styrpulpet och tänkte bygga om lite med kastdäck och så under vintern...

Vad tror ni om denna båten? Är det lite för högt pris?

Har även kikat lite på denna:

Men det känns som den är lite liten och antagligen inte lika stabil som den större?

Stort tack på förhand!!

Mycket beror på HUR du kommer använda grejorna. Jag har en Crescent 432 med 30hk och 80 trailer. En rent perfekt kombo för snabb kvällstur några timmar ensam på sjön efter jobbet.

Två eller fler på längre dagspass är en så pass liten båt, just liten. Men mängden fiskepass hänger ju också på hur lätthanterligt det är att dra iväg.
    Funderar själv på att flytta närmare havet och då blir en 432:a liite liten. Men som insjö gäddracer är den svårslagen hanteringsmässigt - storleksmässigt menar jag.

Men då tänker jag relativt insatta pluringar-mässigt sas. Fiskeproffsen här med special alu racers för några hundra tkr kan det ju naturligtvis inte mäta sig mot. Då blir det halvdant (eller helkass) naturligtvis oavsett..

Större båt betyder inte stabilare. Det är olika saker. Allt ÄR litet på sjön. Vad som gäller just det ex du hittat har jag ingen aning om hur det ligger till med.

Men som insjöracer såsom jag använder det idag är en 4,5? metare inte fel. Jag är nöjd ivf med det.

Priserna kan jag inte säga något om. Om man får så mycket nöje för under 40-50Tkr så anser jag det oavsett vara värt pengarna om bara grejorna är skötta riktigt.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Har en Crescent 500 och en 30 hk yamaha .
      3 st fiskare och 26 knop utan problem . Stabil och säker båt ...
      Kör mälaren i ur och skur

Kommentera

Vill korrigera mitt inlägg något. Eftersom jag inte fiskar i Mälaren, Vänern eller Vättern kan jag inte värdera dessa "innanhav". Jag hade aldrig gått ut på Vänern i min båt i tio + sek/m.
        Har seglat Vänern runt en gång och fick ruskig respekt för vad den sjön kunde åstadkomma på kort tid då det började blåsa lite.

Har seglat en stor del av mitt liv, på några olika hav, och det är ingen lekstuga på dessa sjöar då det trycker på lite.

Mitt första inlägg gäller således enbart sk "skyddade vatten" eller inomskärs. Där fungerar en så liten båt ok.
        Senast ändrad av Dominator91; 2014-11-08, 00:08.
        __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av X3M Fish Visa inlägg
          Har en Crescent 500 och en 30 hk yamaha .
          3 st fiskare och 26 knop utan problem . Stabil och säker båt ...
          Kör mälaren i ur och skur
          Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
          Vill korrigera mitt inlägg något. Eftersom jag inte fiskar i Mälaren, Vänern eller Vättern kan jag inte värdera dessa "innanhav". Jag hade aldrig gått ut på Vänern i min båt i tio + sek/m.
          Har seglat Vänern runt en gång och fick ruskig respekt för vad den sjön kunde åstadkomma på kort tid då det började blåsa lite.

Har seglat en stor del av mitt liv, på några olika hav, och det är ingen lekstuga på dessa sjöar då det trycker på lite.

Mitt första inlägg gäller således enbart sk "skyddade vatten" eller inomskärs. Där fungerar en så liten båt ok.
          Stort tack för båda era svar!

Båten kommer användas både lite kortare turer samt en del turer i skärgården.
          Jag tror det kan vara bra med en båt som är lite längre precis som Crescenten är faktiskt, får hoppas man inte tycker det blir för klumpigt med någon sådan modell.

Har även hittat denna båten:

Finns i närheten av den andra båten så tänkte man kan likväl kolla på båda två.

Vad tror ni om priserna och så på dessa båtar? Känns de hyfsade eller?
          Är jäkligt osäker på den första båten också, är det verkligen en Crescent? Ägaren säger det men jag kan inte hitta en likadan någonstans..

Tack igen!!

Kommentera

Jag letar också båt, men det får förmodligen bli en helt ny till våren. Nu har jag alldeles för mycket som händer runt omkring mig!

Båten skall vara lätt att sjösätta och ta upp mellan fisketurerna och relativt snabb och pålitlig för att komma i hamn om det blir sämre väder. Under 25 knop går fetbort och så även om båten är längre än 5 meter. Båten skall alltså hem mellan turerna..

Kommentera

Lite att jämföra priser med (49000kr):
              http://www.fiskesnack.com/forum/show...otor-fiskedäck
              Jämfört med 38000kr för:
              http://www.blocket.se/hassleholm/Jof....htm?ca=21&w=3
              Fyrtaktare från -00 eller tvåtakt från -84, det är bara att välja.

Kommentera

Jag misstänker att min båt är en kopia på den Jofa-annonsen du länkade då den är extremt lik på många detaljer!

Den är strax över 5 meter lång och lite mer än två meter bred, går extremt stabilt (om än lite stötigt) uppe i plan men stampar ganska rejält vid låga hastigheter i lite högre sjö (0,5m+). Jag har en 30hk Suzuki -97 och toppar själv runt 23 knop vilket jag tycker är lagom!

Båten är mycket större än den ser ut att vara på bilder, för att få en känsla om hur stor den är måste man nästan kliva ner i den och se med egna ögon, att den är då öppen bidrar till det en hel del!
                Senast ändrad av Guest; 2014-11-09, 22:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
                  Lite att jämföra priser med (49000kr):
                  http://www.fiskesnack.com/forum/show...otor-fiskedäck
                  Jämfört med 38000kr för:
                  http://www.blocket.se/hassleholm/Jof....htm?ca=21&w=3
                  Fyrtaktare från -00 eller tvåtakt från -84, det är bara att välja.
                  Ursprungligen postat av Hesten Visa inlägg
                  Jag misstänker att min båt är en kopia på den Jofa-annonsen du länkade då den är extremt lik på många detaljer!

Den är strax över 5 meter lång och lite mer än två meter bred, går extremt stabilt (om än lite stötigt) uppe i plan men stampar ganska rejält vid låga hastigheter i lite högre sjö (0,5m+). Jag har en 30hk Suzuki -97 och toppar själv runt 23 knop vilket jag tycker är lagom!

Nyligen ombyggd med kastdäck plus lite smått och gott
                  https://docs.google.com/file/d/0B_Ug...p=docslist_api

Båten är mycket större än den ser ut att vara på bilder, för att få en känsla om hur stor den är måste man nästan kliva ner i den och se med egna ögon, att den är då öppen bidrar till det en hel del!
                  Tack för ytterligare input! Team Isotopes er båt såg riktigt schysst ut och till ett vettigt pris! Dessvärre är det allt för långt att åka Men något sådant vore verkligen intressant!

Hesten jag kan inte komma åt bilderna du länkade, vore väldigt intressant att få se dem!

Kommentera

Ursprungligen postat av CoN` Visa inlägg
                    Hesten jag kan inte komma åt bilderna du länkade, vore väldigt intressant att få se dem!
                    Här har vi bilden!
                    Click image for larger version

Name:	IMG_20141108_105446.jpg
Views:	1
Size:	458,1 KB
ID:	1775848

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg