Förtöjning vid boj- vad behöver jag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förtöjning vid boj- vad behöver jag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förtöjning vid boj- vad behöver jag?

Överallt ser man båtar som ligger förtöjda vid en boj en bit ut ifrån land.
    Finns det nån smidig lösning som gör att man kan dra till sig båten utan att vada ut eller ro ut i mindre båt?
    Nåt sorts fjädrande lina som gör att båten glider tillbaka till bojen om man släpper linan?
    Jag är helt ny på detta område - hjälp mig, vad behöver jag?

Tack på förhand...

Jag har visserligen ingen boj, men båten väl förtöjd vid en bojsten. Nu vet jag inte om du menar att båten ska ligga på svaj eller om du menar att den ska ha landförbindelse på något vis också. Har haft ett antal segelbåtar på svaj och då är det i princip bara jolle som gäller.
    Men min Linder 400 Sportsman har jag nu förtöjd i fören vid en bojsten med en rejäl och tung kätting och en avlastningsfjäder (fjädern är "förbikopplad" med en klenare kätting så lång att den inte hindrar fjädringsrörelserna) och ett block. Genom blocket har jag en tamp som är tillräckligt lång för att den ska räcka att dra in båten till bryggan medan andra änden fortfarande är kvar i land s a s. När jag förtöjer båten kopplar jag fören till linan, och låser aktern med en kätting och sedan drar jag ut fören så att båten kommer ut till bojstenen.
    Låter det krångligt? Enkelt är båten låst i bryggan med kätting och förtöjd vid bojstenen med en slinga som är så lång att den medger att dra in båten till bryggan.
    Senast ändrad av Gösta; 2015-01-05, 15:50.

Kommentera

Ingen aning om vad du menar... Men jag antar att de är nåt sånt här...

Vill inte skryta... Men jag är ganska bra på paint. Och ja... Lila var den enda färgen som fick linan att sticka ut från allt annat.
      Bifogade filer
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Nästan i alla fall. Tung kätting och block i fören, linan räcker för att göra en slinga (när jag är ute med båten). Men aktern förtöjer jag med kätting och lås i bryggan och lägger upp löslinan som blir när jag drar ut båten i en snygg rund matta på bryggan...
        Sedan undrar jag naturligtvis om du inte funderat på att söka till Konstfack...

Edit: Till den som funderar att lägga båten på ett eller annat sätt vid boj, förtöj ALDRIG i bojen som Snöhäst ritat, Den är inte dimensionerad för det. Rejäla tampar direkt i bojkättingen är lösningen!
        Senast ändrad av Gösta; 2015-01-05, 16:09.

Kommentera

Äsh gösta, min mening var inte till dig... Men jag tackar ändå! haha

Men om du har dem i kättingen eller i bojen borde vara skitsamma egentligen?

Själv kör jag bara ett rör rakt ner i bottnen med en "förtjöningsfjäder" och en liten snurrmojäng som jag inte minns namnet på där linan går på ett hjul tillbaks utan att skapa friktion.. Överallt där jag har båtar. Funkat perfekt alla åren, dem sitter dessutom (Oftast) fast på samma ställen utan att flyga runder med vinden å jävlas!

Kommentera

Nu talar jag väl av erfarenhet av tontunga segelbåtar. Kanske spelar det mindre roll för små plast och aluskal...

Kommentera

Precis, alla dem "stora" segelbåtarna som jag sett ligga i hamnen sitter fast i tjocka betongplintar.

Små plast båtar räcker de nog med ett ordentligt flöte.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                Precis, alla dem "stora" segelbåtarna som jag sett ligga i hamnen sitter fast i tjocka betongplintar.

Små plast båtar räcker de nog med ett ordentligt flöte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                10 svar
                15 972 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Classe69  
                Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49