Fördelar med kort rigg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fördelar med kort rigg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fördelar med kort rigg?

Jag har en Crescent 425 som ska modifieras en del och förses med ny motor. Det ska ju vara kort rigg på den båten, men varför konstuerar man båtar med kort rigg? Enda fördelen jag kan komma på är lite lägre vikt på motorn. Nackdelarna är ju att motorn hänger närmare vattnet, avståndet till rorkulten blir längre, man får hänga mer över aktern för att tilta motorn, svårare att nå växelspaken osv. Eller idiotförklarar jag mig själv nu? Så, min tanke är att bygga upp akterspegeln till lång rigg - finns det några nackdelar med det?

En nackdel är i ditt fall att det blir en massa extrajobb!

Kommentera

Bygg upp! Det finns ingen nackdel som inte övervägs av fördelarna...............

Kommentera

Det finns inga för eller nackdelar med själva motorn i sig. Det handlar enbart om båtens mått. En liten planbottnad båt som Cresenten är så låg på aktern att en kortrigg passar bäst helt enkelt. Båtar med högre skrov och djupare V-botten kräver längre.

På just din typ av båt kan en nackdel vara att motorn hamnar relativt högt med lång rigg. Det kan i vissa fall se lite komiskt ut med en motorkåpa högt över relingens linje.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av andrho Visa inlägg
          Jag har en Crescent 425 som ska modifieras en del och förses med ny motor. Det ska ju vara kort rigg på den båten, men varför konstuerar man båtar med kort rigg? Enda fördelen jag kan komma på är lite lägre vikt på motorn. Nackdelarna är ju att motorn hänger närmare vattnet, avståndet till rorkulten blir längre, man får hänga mer över aktern för att tilta motorn, svårare att nå växelspaken osv. Eller idiotförklarar jag mig själv nu? Så, min tanke är att bygga upp akterspegeln till lång rigg - finns det några nackdelar med det?
          Hej Anders;

Du och jag har lite olika åsikter....

Att man har lång rigg på en motor är därför att båten i dessa fall har en högre akterspegel som kräver lång rigg för att propeller och kavitationsplatta ska komma under akterspegelns nedersta del. Har du för kort rigg på motorn kommer propellern sannolikt att kavitera.

En båts akterspegel som är avsedd för utombordare med kort rigg och ändå får en långriggad motor monterad på akterspegeln medför att båten går långsammare och drar mer bränsle än den behöver. Dessutom ökar risken för grundstötning om motorn sticker ner för långt under akterspegeln.

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Ps. Hälsa mamma Eva att filmen Raggarbrudar var otroligt bra! Ds.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Anders;

Du och jag har lite olika åsikter....

Att man har lång rigg på en motor är därför att båten i dessa fall har en högre akterspegel som kräver lång rigg för att propeller och kavitationsplatta ska komma under akterspegelns nedersta del. Har du för kort rigg på motorn kommer propellern sannolikt att kavitera.

En båts akterspegel som är avsedd för utombordare med kort rigg och ändå får en långriggad motor monterad på akterspegeln medför att båten går långsammare och drar mer bränsle än den behöver. Dessutom ökar risken för grundstötning om motorn sticker ner för långt under akterspegeln.

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

Ps. Hälsa mamma Eva att filmen Raggarbrudar var otroligt bra! Ds.
            Nej då herr Gäddmäster, vi har samma åsikt. Jag nämnde bara inte detta då TS klart och tydligt nämner att han ska bygga upp akterspegeln så en långriggad motor hamnar rätt i förhållande till botten. Därmed kommer motorn att sitta relativt högt i förhållande till båtens sidor vilken kan se lite konstigt ut i vissa fall. Om motorn monteras rätt höjdmässigt mot botten så spelar det i princip ingen större roll, MEN. . .

Motorns tryckpunkt på skrovet hamnar högre upp vilket kan ge en överplanande effekt, på ett skrov som redan i sin grundkonstruktion är överplanande kanske inte är det bästa. Men den påverkan tror jag ingen (läs icke båterfaren) märker så länge du håller dig inom moderata farter där båten är tänkt att gå. Vill man pressa fart och prestanda är det dock bättre att gå andra vägen.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Att båtens utseende inte blir kosmetiskt perfekt kan jag bortse från - då matchar jag och båten varandra... och akterspegelns urgröpning är rejält tilltagen. Men det där med tryckpunkten tål ju att beaktas. Jag tänker mig en motor på 20 hk, det bör väl vara ganska moderata krafter som väl inte trycker ner stäven i djupet? Akterspegeln är 40 cm och Yamaha rekommenderar 56,5 cm för lång rigg. Det är väl ingen dramatisk skillnad, eller? Jag gillar inte heller att ligga på maxgas; kan jag marscha 12-15 knop räcker det för mig.

Kommentera

Jag skulle höja akterspegeln så att den nya motorns AV-platta hamnar ett par cm under köllinjen, då har man möjligheten att prova om en högre montering av motorn ger högre topp- och marchfart och mindre förbrukning. Lägg tex en 2 - 4cm tjock träbit mellan motorn och akterspegelns överkant(börja med 2cm), och när du sedan har hittat en lämplig höjd så skruvar du fast motorn. Men som sagt, det funkar alldeles utmärkt med AV-plattan ett par cm under köllinjen, huvudsaken är att motorn inte ventilerar(proppen suger luft) när du kör i plan.

Kommentera

Det kan nog vara klokt att göra så och det är ju inget stort merjobb. Det gillar jag. ��

Kommentera

Estetiken bör inte bli något större problem. Det finns Crescent med samma skrov fast med lång rigg, minns inte om det är 432, 430 eller båda två. Jag har också en 425 och ska också bygga om till lång rigg. Ytterligare en anledning är att det slår in mycket vatten i motorbrunnen när man backar då akterspegeln är så låg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
                    5 svar
                    1 492 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv