vilken färg skall jag andvända - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilken färg skall jag andvända

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vilken färg skall jag andvända

hej funderar på att måla stuvutrymmet för där är det inte målat tidigare
    men jag undrar med vad
    man pratar om gelcoat sen vanlig multicoat täckfärg med en grundfärg pre-kote tacksam för lite hjälp

Med vänlig hälsning/micke

Det finns lite förenklat två olika kategorier färg som du kan använda.
    Först har du lackfärg. Denna finns i en mängd olika kulörer och både 1-komp och 2-komponents. Om underlaget är omålat behövs en grundfärg först och då rätt grundfärg beroende på om du sedan använder 1 eller 2-komponent.
    Det enklaste är att köra allt ur samma sortiment t.ex International.

Den andra kategorin är gelcoat som egentligen inte är en färg utan polyester med färgmedel i.
    Vanlig gelcoat ska inte målas på färdig yta utan är avsedd att användas i formen vid glasfiberlaminering. Den härdar ej i luft.
    Men blandar man i vax härdar det och blir då vad som kallas Topcoat. Det finns även färdigblandat att köpa.
    Topcpat kräver ingen grundfärg först.
    Men däremot blir åtgången större eftersom det är en tjockare "färg". Och eftersom det är vax inblandat går det bara att måla en gång så det gäller att det blir rätt direkt.

Beroende på hur noggrann du är och hur mycket du vill kosta på båten går det att använda "vanliga" lackfärger också, alltså egentligen inte avsett för enbart marint bruk.
    Biltema har en uretanbaserad lackfärg som funkar bra. Nackdelen är att den tappar den högglansiga ytan efter ett tag men inuti ett stuvfack kanske det inte spelar så stor roll.
    Även Mekanlack funkar.

Kommentera

angående att inte måla topcoat i två lager....
      man kan måla ett lager med gelcoat och sedan blanda i vax och få topcoat till andra lagret målning....eller vax och vax...BHP-paraffinlösning heter det så fint...c:a 5% skall det vara...om jag minns rätt...
      Men det blir lite kaka på kaka tycker jag och topcoat brukar inte vara så jäkla svårt att lägga
      ganska tjockt i ett lager.
      Själv skulle jag nog välja bara urethanlackfärg när det bara är stuvutrymmen och om ytan är någorlunda slät...en ljus färg så man ser därinne...
      Senast ändrad av byggarn; 2015-10-01, 21:03.
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Nu vet jag inte riktigt vad du vill ha för finish, men när du skriver stuvutrymme tänker jag att du mest vill ha färg på för att få en mer lättstädad och mer "jobbad" yta än ren glasfiber.

Tillåt mig då tipsa om "International Danboline". En färg för att måla kölsvin och andra påkända områden. Den tål bensin och olja, är slittålig och enkel att hålla ren, är lättmålad och har grym täckförmåga. Dessutom är den 1-komponents färg. Har använt denna i ett flertal båtar med mycket gott resultat.

Nackdelen då? Den finns bara i grå, vit och röd färg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
        10 svar
        16 039 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49