Lämplig storlek på trailerbåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämplig storlek på trailerbåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Som jag ser det: Med en Tiki gör du allt för att försvåra ett smidigt trailande ensam.

Faan, nu fick du mig att gå ut med ficklampa i mörker o snö.
    Var tvungen att kolla om det verkligen var en Tiki jag hade, sen drog jag en lättnandes suck.
    Det var en Tiki jag ägde. ;-)
    Klockren trailer.

Kommentera

Trailar min Impera 21 själv.Väger ca 1000kg inga bekymmer.
      Bålstatrailer 1350 kg med vagga,funkar skitbra
      Tomas
      Bifogade filer

Kommentera

@tre S

Att man måste backa långt ner stämmer, är faktiskt en av de få nackdelarna som jag upptäckt! Ofta måste hjulen ner så vattenytan passerar hjullagren, känns inte så bra när det är saltvattensfiske. De andra två nackdelarna som du nämner har jag inte haft så tydliga problem med, kanske mest för att jag haft riktigt dåliga trailers tidigare ;-).

Vilken trailer rekommenderar du? Siktar på en vettig kärra i 750-klassen.

Kommentera

Skulle satsa på en Bålsta 750 den vaggan är skitbra,desutom så är hela trailern välbyggd och bra.
          Dyrare är den än dom flesta men man får ju vad man betalar för.
          Jag hade en sån till min örnvik 470 den var kanon.Den vaggan kan man knappast misslyckas när man trailar.
          Jag hade en 1000 bålsta med den vaggan till min impera funkade kanon men den var i minsta laget.
          Vaggan som sitter på 1350 Bålstan jag har nu,är inte lika lättlastad.
          Men jag behöver ändå aldrig gå ner med mer än gummit på däcken vid lastning.
          Tomas

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
            @tre S

Att man måste backa långt ner stämmer, är faktiskt en av de få nackdelarna som jag upptäckt! Ofta måste hjulen ner så vattenytan passerar hjullagren, känns inte så bra när det är saltvattensfiske. De andra två nackdelarna som du nämner har jag inte haft så tydliga problem med, kanske mest för att jag haft riktigt dåliga trailers tidigare ;-).

Vilken trailer rekommenderar du? Siktar på en vettig kärra i 750-klassen.
            jag tycker min Majava med bladfjädring funkar klockrent, enda abret med den trailern enligt mig är att kölrullarna inte går att justera i höjd utan modefiering...
            en av de stabilaste trailrarna tycker jag, dock blir väl även lastvikten lite lidande då trailern i sig blir något lite tyngre än några andra...
            Senast ändrad av byggarn; 2015-12-31, 14:48.
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Mikael, ska försöka förklara bättre varför jag inte tycker Tiki är en bra trailer för en smidig upptagning.
              Click image for larger version

Name:	battrailer-tiki-bt700-d1.jpg
Views:	2
Size:	116,7 KB
ID:	1780009
              Bilden visar som du ser en Tiki 750.
              Observera att vaggan blir den bakersta punkten på kärran och att hjulen på varje sida om kölrullen är alldeles för små för att fungera som instyrningshjul.
              När båten ska tas upp så går man ju bak på kärran och drar båtens för emot/upp på första kölrullen, sen går man till vinschen och vevar upp båten. Skulle det nu blåsa kraftigt hinner båten vrida sig i vinden. Sidostöden sitter för långt fram för att kunna ta emot båten innan denna hunnit vrida sig tillräckligt mycket för att glida av kölrullen.
              Är man två man kan den ena hålla båten med hjälp av ett rep men är man ensam är det svårare.
              En lösning är en elvinsch med fjärrkontroll.

Click image for larger version

Name:	Blandat fiske 1121.jpg
Views:	1
Size:	991,2 KB
ID:	1780010
              Med en sån här konstruktion blir det mycket, mycket enklare att ta upp båten.
              Ordentliga instyrningshjul bredvid kölrullen och sidostöden sitter långt bak på kärran. Sett ovan ifrån bildar sidostöden och första kölrullen ett V.
              Nu kan det blåsa bäst fan det vill. Hur än båten kommer in mot trailern träffar den ett hjul och riskerar aldrig att skavas mot stål. Om jag så lägger hela båtens bredsida mot trailern fixar det sig genom att ena sidostödet då funkar som en hävstång och båten "bryts" rätt när jag vevar upp den. Det låter brutalt men funkar klockrent.
              Tack vare instyrningshjulen och att sidostöden sitter så långt bak, styr dessa båten i ett tidigt skede och det spelar ingen roll om underlaget är ojämnt så att trailern lutar, båten kommer ändå upp rakt på kärran.

Nackdelen med sådana här kärror, där de yttersta rambalkarna går bakom vaggan, är att de oftast har en ljusramp som måste plockas av. Men detta går att lösa med antingen dränkbara, fast monterade LED-lampor eller vikbara lampor som t.ex. TK-trailer har.
              Men en sak är säker: Jag plockar mycket hellre av en ljusramp än krånglar med att få båten att gå rakt upp på kärran.....

Kommentera

Röstar på byggarns majava. Har en sån själv och älskar den. Fiskar själv med en crescent 465 och får i och upp båten överallt med lätthet.

Kommentera

Tiki o min värd är billig billig skit. Skall nu extra noga sägas att jag aldrig hålt i en båttrailer eller kollat på någon någonsin. Har därimot pillat mycket med vanliga släp från detta märke och är inte mycket som farsinerat mig där iallafall. Tack vara detta hade jag nog bara kunna tänka mig en Tiki ifall den skulle bli galet galet billig. Typ gratis.
                  Men då jag aldrig rört en tiki båttrailer kan alla som gillar märket få övertyga mig om skillnaden alltid roligt med kunskap.

Kommentera

Nä får bli en sväng förbi butiken imorgon och kolla mer på en Tiki imorgon. Dom säljs ju i lokala butiken här.
                    Jag har ej någon bra kärra själv utan bara 2st 30 kärror
                    Och den hemmabyggd är jag mycket nöjd över förutom kruxet med att man inte kör lagligt längre (några) sträckor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 964 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49