Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• HannesB
    replied
    Tänkte köpa mig en jula kajak men dem verkar inte gå att få tag i längre? På hemsidan skriver dom att de endast kan köpas i butik men kollar man lagerstatus så finns dom inte i något utav deras varuhus, Kan det bero på att det är vinter eller har dom slutat sälja dom?

Lämna en kommentar:

• Sigfuss
    replied
    Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
    Det är en helt vanlig järnstång som jag tog från en trädgårdskratta.
    Typiskt, jag hade hoppats på att det var "julakajakfäste 2478" som medföljde sitsen i kartongen.....jaja, man kan inte få allt.

Lämna en kommentar:

• johanbergqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
    Jag var mer ute efter vad det är för rör som det hela vilar på, är det något som funnits tillgängligt som är använt eller något som följde med sitsen?
    Det är en helt vanlig järnstång som jag tog från en trädgårdskratta.

Lämna en kommentar:

• Sigfuss
    replied
    Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg
    Ser ut som att johan använt samma fäste som D-ringen sitter i. En skruv med vingmutter vore smidigt.
    Jag var mer ute efter vad det är för rör som det hela vilar på, är det något som funnits tillgängligt som är använt eller något som följde med sitsen?

Lämna en kommentar:

• widetrak
    replied
    Jag snor nog den där idén rakt av tror jag, vad är det för stag du har fäst den med och hur säkrar du den i kajaken, är det skruv och mutter bara eller?
    Ser ut som att johan använt samma fäste som D-ringen sitter i. En skruv med vingmutter vore smidigt.

Lämna en kommentar:

• martook
    replied
    Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
    Spännande planer....
    Spray lim, typ Biltemas kontakt-spray lim smälter garanterat cellplasten så ska du limma får du välja något annat. PU lim kan funka (lite osäker, bäst att testa med en liten bit.) Fukta limytan med lite vatten med en wettexduk om du ska limma med PU lim.
    Du behöver inte skydda cellplast mot epoxiplast men du kan absolut inte använda polyesterplast (som är billigare) om det var polyesterplast du tänkte på.
    Om man bygger flottörer av cellplast utan att helt plasta in dom med epoxy/glasfiberväv är det stor risk att dom bryts sönder just när dom behövs som bäst o det vore ju inget vidare.
    Lycka till med bygget. Ser fram mot bilder!
    Så sant, spraylim som jag hade tänkt mig går tyvärr bort. Blir lite trist att limma med vanligt lim i såna mängder, så kanske skulle testa med fogskum som en del säger ska fungera.

Det var epoxiplast jag tänkte på, men den var satans mycket dyrare än jag kom ihåg, 1.5l hos biltema - 530kr!? Bah!

Good point, det vore onekligen inte optimalt om de gick av... kanske skulle fundera lite mer på designen, har kollat lite på youtube (söktips: diy kayak outrigger) och de flesta verkar ha väldigt mycket mindre flytkraft än jag tänkt mig, och använder något som kallas crab floats... ex.
    https://www.youtube.com/watch?v=zDzV9WnrTNI

Nån som vet någon liknande produkt här i Sverige för en billig peng? =)

I amerikat kan man även köpa ett kit för en massa pengar: https://yakgear.com/product/outriggers-standard-orange/

Lämna en kommentar:

• Dominator91
    replied
    Konstruktionslim PL 200 och 600 finns ju på tub lite överallt och det fungerar/är till för bla cellplast/frigolit. Bra skit det där. Limmade ihop en frigolithörna som sedan kaklades in för en lite mer avancerad badhörna en gång. Tror det var PL 200 jag använde mig av då.

Lämna en kommentar:

• Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av martook Visa inlägg
    Jag funderar på om man skulle testa bygga pontoner av några flak cellplast-isolering som man limmar ihop med spraylim... borde gå att såga och slipa sen så det blir någorlunda vettig form på dem och ser okej ut. Bör nog vara XPS man använder sig av, EPS har jag för mig är lite tråkigt att arbeta med. Tror jag har ett par bitar liggandes någonstans som jag kan testa limma ihop, så jag vet den biten fungerar innan jag köper mer
    Om man är riktigt ambitiös kan man kolla på att lägga på lite glasfiber och epoxy så de blir riktigt hållbara, tror man kan behöva smeta på nått på dem först så de inte smälter dock.

Lite alu-rör från hjertmans (har nån tips på billigare? hittade inget vettigt på de vanliga bygghandlarna) för att få ut dem en bit från kajaken, behöver fundera på hur man kan lösa infästningen, hade ju varit trevligt om man kunde fälla in dem vid behov...
    Spännande planer....
    Spray lim, typ Biltemas kontakt-spray lim smälter garanterat cellplasten så ska du limma får du välja något annat. PU lim kan funka (lite osäker, bäst att testa med en liten bit.) Fukta limytan med lite vatten med en wettexduk om du ska limma med PU lim.
    Du behöver inte skydda cellplast mot epoxiplast men du kan absolut inte använda polyesterplast (som är billigare) om det var polyesterplast du tänkte på.
    Om man bygger flottörer av cellplast utan att helt plasta in dom med epoxy/glasfiberväv är det stor risk att dom bryts sönder just när dom behövs som bäst o det vore ju inget vidare.
    Lycka till med bygget. Ser fram mot bilder!
    Senast ändrad av Husse0416; 2017-09-12, 08:03.

Lämna en kommentar:

• martook
    replied
    Jag funderar på om man skulle testa bygga pontoner av några flak cellplast-isolering som man limmar ihop med spraylim... borde gå att såga och slipa sen så det blir någorlunda vettig form på dem och ser okej ut. Bör nog vara XPS man använder sig av, EPS har jag för mig är lite tråkigt att arbeta med. Tror jag har ett par bitar liggandes någonstans som jag kan testa limma ihop, så jag vet den biten fungerar innan jag köper mer
    Om man är riktigt ambitiös kan man kolla på att lägga på lite glasfiber och epoxy så de blir riktigt hållbara, tror man kan behöva smeta på nått på dem först så de inte smälter dock.

Lite alu-rör från hjertmans (har nån tips på billigare? hittade inget vettigt på de vanliga bygghandlarna) för att få ut dem en bit från kajaken, behöver fundera på hur man kan lösa infästningen, hade ju varit trevligt om man kunde fälla in dem vid behov...

Lämna en kommentar:

• johanbergqvist
    replied
    Jag snor nog den där idén rakt av tror jag, vad är det för stag du har fäst den med och hur säkrar du den i kajaken, är det skruv och mutter bara eller?
    Gör du så! Du ser skruven på den vänstra bilden. Så tar jag med skruvdragare när jag ska ut så går det smidigt till.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
694 svar
199 523 visningar
0 gillar
Senaste inlägg nybörjare-igen  
Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34