Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Martin_kung
    replied
    Haha ja lika bra att skaffa någon lämpligt lina

Lämna en kommentar:

• Husse0416
    replied
    Skaffa en lina också att knyta fast paddeln med. Det är det viktigaste. Jobbigt att paddla med händerna.

/Gustav

Lämna en kommentar:

• Martin_kung
    replied
    Tack så mycket

Jaha är det dom är tänkta till att användas som. Låter ju väldigt osmidigt. Men låter som en bra idé att använda dom befintliga hålen till ankarlinan.

Kul att följa vad du gör för roliga modifikationer med din kajak även om det är helt över min kunskaps nivå

Ska bli kul att testa så fort jag får tag på en paddel

Lämna en kommentar:

• Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av Martin_kung Visa inlägg
    Jahop då har även jag skaffat mig en jula kajak a'la Julax.
    Har aldrig suttit i kajak förut och undrar ifall någon vet vad man har snörrena till enligt bild?
    Välkommen i "klubben"!

Dom där snörena är tänkta som ett fäste för paddeln tror jag. Dra det undre snöret över paddelskaftet och fäst det på knoppen. Inte din egen knopp utan på kajaken alltså. Funkade inget vidare tyckte jag så ska hitta på en bättre lösning.
    Jag kommer nog använda dom skruvhålen som fäste för guide till ankarlinan istället.

Du är inte ensam om att vara nybliven kajakfiskare, samma här och många med mig tror jag.

/Gustav
    Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-02, 08:47.

Lämna en kommentar:

• Martin_kung
    replied
    Jahop då har även jag skaffat mig en jula kajak.
    Har aldrig suttit i kajak förut och undrar ifall någon vet vad man har snörrena till enligt bild? Click image for larger version

Name:	20160702_083750.jpg
Views:	1
Size:	959,0 KB
ID:	1781928
    Senast ändrad av Martin_kung; 2016-07-23, 20:19.

Lämna en kommentar:

• Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Hehehe. Du är helt galen. Vilken drivkraft du har. Vilket bygge!

Elmotor med styrning och HDS 7:a på en kajak.
    Hehe! Jag tycker bara det är kul med ett nytt projekt. Håller ju på radiostyrda båtar annars (förutom fiske) men detta har varit väldigt upplyftande. Jag har en del spännande installationer kvar på kajaken som jag inte börjat på än. Utriggare är ju planerade. Den elektroniska motorkontrollen och batteriövervakningen ska ju också fixas. Jag väntar på leveranser som måste komma innan jag kan göra klart det. Billigt o praktiskt att handla på nätet men det tar en himla tid för grejorna att komma från Kina.

Funderar på att sätta ekolodsgivarna i fören. Sätta dit en konsoll så man kan fälla upp dom genom att dra i en kontrollwire. Fiffigt att kunna fälla upp dom enkelt så man inte skadar givarna när man sjösätter/stiger i land. Bra att kunna få dom ur vägen också om man får på värsta storfisken så inte fiskelinan fastnar i givarna. Man vill ju inte missa sitt Jula Kajakfiske rekord...
    /Gustav

Lämna en kommentar:

• Silverfisk
    replied
    Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
    Ok. Så kanske man kan göra. Sikaflex. Bra grejor! Ska fundera på saken. Jag har ju 2 st olika givare. Tror inte man kan montera sidescan/structurescangivare inombords så jag gör nog ett utvändigt fäste som går att fälla upp. Jag vill helst ha så lite dyra saker kvar i kajaken som möjligt eftersom jag kommer ha den mkt på biltaket, ofta obevakad. Fastlåst förvisso men ni vet vilka typer det finns...
    Nu har jag ju så mkt skrot på kajaken att en grej/faste mer eller mindre inte spelar så stor roll. Undrar om den flyter fortfarande?

Nu är sjäva ekolodet monterat i alla fall. Fick göra om Lowrance klumpiga orginalfäste som jag tyckte tog för mkt plats.
    Känns J-T fett med en 7-tums skärm. Nappar det inte kan man kolla på video på den! Sambon lär ju inte se röken av mig resten av sommaren. Hon får väl också köpa en kajak.
    /Gustav[ATTACH=CONFIG]88121[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88122[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88123[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88124[/ATTACH]
    Hehehe. Du är helt galen. Vilken drivkraft du har. Vilket bygge!

Elmotor med styrning och HDS 7:a på en kajak.

Lämna en kommentar:

• Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
    Riktigt imponerande! Kommer bli riktigt fett med pedalstyrningen till elmotorn. Bara glida fram i vassen.
    Tackar! Känns riktigt bra detta men jag överarbetar lätt saker o ting. Måste bli bättre på att tänka på KISS... ("Keep it simple stupid")
    Slösade bort 2 timmar idag på ett fäste för ekolodet (se bilden) som jag sen insåg blev för krångligt och fult och aldrig använde. Till slut blev det en bit 25mm fyrkantsrör o 3 popnitar. Det tog bara 10 minuter! Suck. En del lär sig aldrig.Click image for larger version

Name:	20160701_134949.jpg
Views:	1
Size:	592,4 KB
ID:	1781923

I morgon ska jag koppla in elmotorn lite provisoriskt. Kanske hinner med en kort provtur om vädret tillåter och Murphy tar semester.
    Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-01, 17:21.

Lämna en kommentar:

• Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Hann inte till Jula idag men den kajak jag la undan igår finns säkert (förhoppningsvis) kvar om jag hänger på låset i morgon. Så: När kör vi igång en kajakfisketävlingsserie för julakajaker?
    Absolut! Jag är "på"!
    JKFA rekord lista kanske? (Jula Kajak Fishing Association) IGFA har inget att hämta här!
    Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-28, 05:49.

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Hann inte till Jula idag men den kajak jag la undan igår finns säkert (förhoppningsvis) kvar om jag hänger på låset i morgon. Så: När kör vi igång en kajakfisketävlingsserie för julakajaker?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
10 svar
16 002 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Classe69  
Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49