Lägga i utan ramp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lägga i utan ramp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lägga i utan ramp?

Jag och fiske kamraten fiskar på många ställen där det saknas ramp eller liknade sluttande ständer. Ofta så är det en lodrät slänt på 2-3 dm innan vattenytan, lägga i är sällan problem då det är tämligen lätt att hasa ner båten, men upp...

Tänkte kolla om någon har något bra tips på hur man underlättar att lägga i och ta upp båten. Det handlar om en liten plast eka på 430. Som sagt hur gör ni? :-)

Skickat från min D5503 via Tapatalk
    Bottennapp är napp de oxå!

Vi hade ett liknande läge för några år sen, då gick jag ner i vattnet och lyfte upp Aktern i höjd med kärran. var ju en lätt båt utan motor bak och det går ju om det inte är allt för djupt.

Kommentera

Kommer Ni ner med trailer så kan Ni ju använda wischen på den för att dra upp båten men som jag förstår det så måste Ni handdra båten närmast stranden och då kan ju en enkel metod vara det klassiska dragblocket som inte kräver el eller annat utan helt manuellt men ger flera gånger mer dragkraft.

Dragblock är enkelt sett ett rep i lämplig dimension och 2st dubbelskurna block, repet träs igenom blocken och ena blocket fästs i båten och det andra i något fast föremål som träd, sten mm. och så dra i repet så får Ni en utväxling som i detta fall gör Er 4X starkare än vad Ni är utan dragblocket, det borde räcka för att dra upp en sådan båt under de förhållanden Du beskriver.

Sök på Block och talja så hittar Du det jag menar och det är samma teknik som används på tex skot på segelbåtar så beprövad teknik.
      Senast ändrad av Rospigg; 2016-09-02, 11:28.

Kommentera

Man får nästan alltid ner trailern till strandkanten. Och de vi gör nu är ju att man får vicha upp båten på land först och sedan vicha den därifrån upp på trailern, men tänkte om det är någon som har tips på hur man kan göra på något enklare sätt...

Kommentera

Enklaste sättet jag gjorde med förra båten var 4st lyftöglor förberedda i båten och både sjösatte och tog upp med kran.

Bara kättings-ok och krokar i båtens öglor.

Enklare om man har egen kran också.
          Alumacraft så klart!

Kommentera

Dra upp båten på land med bilen och sen vinscha den på kärran?

Kommentera

Om ni först orkar dra upp båten på land så är det enklaste och mest skonsamma sättet att vinscha upp den på en ej kopplad trailer.
              Koppla loss trailern från bilen och låt den gå på stödhjulet. Kroka i vinschvajern i båten och veva. Nu kommer trailern att rulla mot båten och sedan under den för att slutligen lyfta båten från marken. Det kan behövas en stödjande hand vid dragstången på trailern för att styra denna.
              På det här sättet behöver båten inte dras mot ett hårt underlag (så mycket) och vinschen gör hela jobbet.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                Om ni först orkar dra upp båten på land så är det enklaste och mest skonsamma sättet att vinscha upp den på en ej kopplad trailer.
                Koppla loss trailern från bilen och låt den gå på stödhjulet. Kroka i vinschvajern i båten och veva. Nu kommer trailern att rulla mot båten och sedan under den för att slutligen lyfta båten från marken. Det kan behövas en stödjande hand vid dragstången på trailern för att styra denna.
                På det här sättet behöver båten inte dras mot ett hårt underlag (så mycket) och vinschen gör hela jobbet.
                Lite jobbigt att få upp kärran för kanten på 30cm sen kanske;] Finns ju lastramper på biltema man kan använda för att få upp den sen dock

Kommentera

De tre s menar är att man gör detta på land, och de är exakt så vi gör varje gång, de jobbiga är ju att vinsch tornet kommer två meter upp i luften så de är så jobbigt att vinscha när trailern ställer sig upp...

Kommentera

Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
                    De tre s menar är att man gör detta på land, och de är exakt så vi gör varje gång, de jobbiga är ju att vinsch tornet kommer två meter upp i luften så de är så jobbigt att vinscha när trailern ställer sig upp...

aah, missade det med att dra upp båten först.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                    13 svar
                    10 869 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup