Plasta upp&ner? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plasta upp&ner?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

det går att plasta upp och ner, lite bökigare men inte omöjligt.
    Dom gångerna jag har plastat upp och ner har jag gjort så att jag har penslat polyester på ytan på båten sedan har jag penslat glasfibern på sidan av och väntat en liten stund så plasten har börjat härda lite lite. lagt dit glasfibern och sedan arbetat ut luften. Trixet som jag ser det är att inte ha för mycket polyester och inte lägga fler än ett lager åt gången. är det stora bitar skulle jag dela upp det och plasta mindre sektioner. anledningen till att jag låter plasten börja härda lite är att jag tycker att den blir lite "klibbigare" och håller glasfibern lättare på plats.
    De är kladdigt, men inte omöjligt och skulle du inte få till det så är det ju bara att slipa bort och göra om...
    Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

alla förstår tydligen...utom Flower Man kan även göra plasten lite mer trögflytande med microfibrer efter det att man blött igenom mattan...men kladdig blir man hur fan man än bär sig åt, speciellt långt in inunder...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Haha ja! Jag förstår scenariot men jag förstår inte varför man skulle behöva krångla till det på det viset

Kommentera

Tack för bra svar - testar o invänta härdningen o gå på den bökigaste delen då.

Flower: varför jag behöver plasta upp&ner är ju egentligen inte ngt som har med frågeställningen o göra. Jag behöver utföra det så o bad om råd om bästa tillvägagångsätt. Tar en massa extra energi m bilder o klabb om jag ska förklara Varför. Frågan kvarstår: hur? :-) Kram

Tack för hjälpen!

Kommentera

Ja jag ger upp, men svaret på frågan "hur" är låt bli Ska du plasta fast däcket och inte plasta in det som du skrev så lägg glasfiberremsor+polyester pä alla kontaktytor innan du lägger på däcket.

Kommentera

Jag fattar inte heller varför du måste plasta undersidan på plyfa skivan på plats i båten? Det gör man väl enklast innan man lyfter på kastdäcket så kan du plasta fast det med remsor sedan.

Som det sägs ovan är det risk för mkt kladd om man jobbar underifrån och resultatet blir i mitt tycke inte värt arbetsinsatsen.

Med tanke på den lilla ytan hade jag själv nog valt att lägga dit en bit durkaluminium istället för att joxa med plast. Kostnaden är ca densamma.
              Resultatet blir mer hållbart, snyggare och underhållsfritt. Då kan man dessutom ta bort kastdäcken om man vill om man monterar det med någon fiffig hasp/konsoll.

Lycka till med projektet! Lägg gärna upp bilder när du är igång/klar!

Kommentera

För att åtekoppla...

Fixat det lilla däcket i fören idag.

18mm plyfan var plastad i förväg, 3 lager 300g väv på ovansidan och ett lager på undersidan.

Innan jag skruvade dit skivan la jag 2 lager väv på anläggningsytan mot skruvet, på med skivan o skruva ihop allt. Blev riktigt stablit när det brände ihop.

Sedan la jag remsor på ovansidan och undersidan för att foga ihop däcket med skrovet.

Det blev inte supersnyggt men hållbart så det räcker o blir över.

Som min chef en gång sa...man ska se att det är handen som gjort jobbet :-)

Tack för tipset om att låta remsorna på undersidan vila tills plasten börjat härda för att minimera spill o gegg, gick bra.

Tack för hjälpen!

Skitfiske!!

Kommentera

Lättast är att mätta glasfibern mot en plyvoodskiva eller nått och sen ta den och smacka upp den där den ska vara och sen rolla ut luften ur den

Väldigt krångligt om man ska försöka mätta glasfibern upp och ner på plats
                  Sen när man har lagt på något lager så kan man varva med torr glasfiber och rolla in den
                  Jag har plastat igen hål i båtbottnar så här när dom legat på trailer
                  Senast ändrad av vanheden; 2017-04-03, 20:50.

Kommentera

Det där lät ännu smidigare, tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 974 visningar
                    0 gillar