Bottenmåla trailerbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmåla trailerbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jädrar vad ni gör det svårt för er

Om båten alltid förvaras på trailer finns ingen anledning att använda det man i dagligt tal kallar "bottenfärg", d.v.s. färg vars syfte är att förhindra beväxning. Sådan typ av färg finns av fast eller polerande typ, där det förra används på snabbgående båtar och den senare på långsamtgående eller deplacerande båtar (segelbåtar, snipor o.s.v.).

Om jag fattar rätt så skall färgen bara vara för utseende och eftersom du redan slipar hela botten, så är mitt tips att bara måla rätt på på skrovet med t.ex. 2-komponents PU-färg. Epoxiprimer har man för att förhindra vatteninträngning i laminatet och för att det ska fungera behöver du lägga 5-6 lager. Helt onödigt på en båt som inte ligger i sjön hela tiden.

Ett tips är också att inte slipa gammal bottenfärg. Det tar för lång tid och är svårt ohälsosamt. Använd en skrapa med hårdmetallskär istället, det går betydligt snabbare.

Kommentera

Såg ej ditt svar Lejestrand! Tack för tipsen! Om man struntar i bottenfärg, vilken lackfärg kan jag använda istället då? Finns de nån ok lack på Biltema eller Jula?
      Senast ändrad av johanbergqvist; 2018-04-30, 13:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
        Såg ej ditt svar Lejestrand! Tack för tipsen! Om man struntar i bottenfärg, vilken lackfärg kan jag använda istället då? Finns de nån ok lack på Biltema eller Jula?
        http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal...ck-2000023245/

Kommentera

Tack! Fungerar inte alkydfärg under vattenlinje? Tycker de e jobbigt med 2-komp, hehe. Så då räcker det att slipa ner återstående bottenfärg. Sen måla några lager med den färgen? sen klart?

Kommentera

Det funkar med 1-komp. under vattenlinjen en "stund". Hur länge är säkert beroende på en rad omständigheter. Jag hade kört med 2-komponent eftersom jag vet att det funkar, du gör som du vill på din båt...

Kommentera

Ok, finns 2-komp i svart färg på Biltema? Måste man ha grundfärg till detta?

Kommentera

Tack för ditt svar. Jag kommer absolut tänka på miljön och välja en bra färg.. Men jag vill gärna ha svar på mina frågor, tack
                Om du har läst igenom de andra svaren du fått så ser du att du fick svar av mig. Det finns ingen anledning att använda en färg som skyddar mot beväxning på en båt som förvaras på trailer! Kolla med en firma som säljer t ex Internationals marinprodukter efter en lämplig en- eller tvåkomponents båtlackfärg.
                Biltema verkar tyvärr ha slutat med sina tvåkomponentsfärger och den som länkas till är en klar fernissa.
                För övrigt kan jag säga att jag själv målade min plastbåt med enkomponents vanlig lackfärg för säkert sju år sedan. Kompisen äger den i dag och har den ligger i sötvatten hela sommaren och tar bara upp den på hösten och spolar av den med högtryck. Och färgen sitter fortfarande kvar.Men tvåkomponents båtlack är naturligtvis det bästa. Eller topcoat (gelcoat med härdare och en gnutta parafinolja) om du slipat sönder plastlagret under den gamla färgen.
                Skit fiske!
                Gösta

Kommentera

biltema har numer bara klarlack.....kolla hjertmans har både epifantes och internationals polyurethanlack i svart...annars finns Hempel poly best som är lite billigare
                  säkert att få tag på någonstans....eller Tikkurila Temadur hs90 och 90...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack, måste man ha grundfärg till lackfärg? Ingen som testat Antifouling Sealer bottenfärg?

Kommentera

Ingen som testat Antifouling Sealer bottenfärg?
                      du har ju slipat bort bottenfärgen så någon spärr för koppareller biocider behöver du inte...och nåt beväxningsskydd behöver du inte på en trailerbåt....
                      "Giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter" står att läsa i säkerhetsdatan om den färgen...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 998 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49