HR 460 eller Linder 445 catch - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HR 460 eller Linder 445 catch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • HR 460 eller Linder 445 catch

    Nu när våren närmar sig på riktigt och båtmässorna slår upp portarna börjar både fiskesuget men också båttankarna snurra på högvarv hos mig.

    Jag står i valet och kvalet mellan två båtmodeller, kan inte riktigt bestämma mig. Kanske någon här har bra input som kan vägleda mig närmare ett beslut.

    De två båtmodellerna som jag främst funderar på är:
    HR 460.
    Linder 445 Catch.
    Eventuellt Buster S Fish.

    Vad säger ni, vad hade ni gått på och varför? kanske ska tillägga att det är begagnad båt och inte 2020 års modell jag kikar på.

  • #2
    Jag & gumman stod i valet mellan HR & Linder för några år sedan, vi provkörde båda & valet var enkelt HR460 är en mkt trevligare båt.
    Går betydligt bättre i sjön hade allt som vi önska, har 3 vänner till som har köpt HR460 & allt har sina länge nu & är jätte nöjd.

    För sin stl är HR460 väldigt stabil klarar tuff sjö, finns dock en sak som irriterar & det är placeringen av regnlänsen men annars grym båt

    Kommentera


    • #3
      Härligt! Nu ska vi göra det svårare för dig.

      Jag förespråkar alltid aluminiumbåt.
      Ja, dom är lättare och går inte lika bra i sjön.
      Men underhållet tycker jag väger upp och just den lätta vikten.

      Men skulle nog föreslå en båt mellan 4,5-5m istället för en 445. Varför? Enkelt, större...

      Kommentera


      • #4
        Beror helt på förutsättningarna, traila eller båten i sjön, fiske enbart eller kombinerat med annat osv. Har man båten i sjön året runt som jag faller valet på alu, har också höga fribord vilket är kass fiskemässigt men rätt skönt om man åker på lite väder ute i skärgården. Kort sagt, utan att veta förutsättningarna är det svårt att komma med vettiga råd om vad som är ”bäst”.

        Kommentera


        • #5
          Kloka tankar.

          Mitt användande kommer vara att under perioden april-maj & sep-nov kommer båten ligga vid brygga i större insjö. Men kommer att vilja traila till alternativa sjöar under denna perioden. Under sommarmånaderna kommer båten stå på trailer och användas inomskärs på västkusten.

          Med Linder uppskattar jag vikten(för trailing), ett bakre rejält kastdäck och den något mer genomtänkta förvaringen.

          Med HR gillar jag vikten för stabiliteten i sjön. Höga fribord för de ggr båten blir en familjebåt. Men tycker förvaringen är obefintlig och tyngre att traila runt.

          Kommentera


          • #6
            Buster M är inte ett alternativ? Köpte själv senaste versionen och är mycket nöjd. Det finns ju även de två versionerna innan den som känns intressanta.

            Om jag minns rätt
            v.1 4.60m lång under 300kg
            v.2 4.60m lång men något tyngre än v.1
            V.3 4.80m lång ännu något tyngre och utan steglister
            V.4 4.86m lång tyngst med ny design och mindre vinkel på v-skrovet.

            Det jag gillar med min är det enkla och fyrkantigheten. Ser inget behov av kastdäck eller dylikt då det är bra ytor redan från början.

            Kommentera


            • #7
              Jag har en Buster M i den ärtgröna varianten vid sommarstugan, gissar att det är version 1 i din lista, precis som du säger inget behov av kastdäck men nackdelarna är gummidurken, går slagigt och har stor vindavdrift i sjön samt den totalt undermåliga självlänsen. Säkert bättre på din version.

              Kommentera


              • #8
                Jag köpte själv ny båt förra vintern och efter en hel del funderingar så föll valet på en Buster M1. Den utrustade jag med kastdäck (dock inte den längsgående spölådan) och en 40H Yamaha.
                Båten ligger i en mellanstor insjö samt att jag trailar den till mindre vatten när andan faller på.

                Kombinationen av en slitstark båt med rejält med durkutrymme samt stort kastdäck (suveränt soldäck när familjen är med) och bra förvaringsutrymmen i aktern och i kastdäcket är i mitt tycke riktigt bra (förvaring och ”rent” i båten är viktigt för mig).

                Nackdelar är att det inte är en inbyggd tank, vilket alltid är smidigt men ingen ”deal-breaket”. Samt att det är en båt som inte går torrt i sämre väder, vill man kunna ta sig ut på en av de stora sjöarna så vill man nog för båtsäkerhetens skull ha högre fribord. Dock är den magisk att fiska ifrån, jag som har haft antagligen ekor eller större båt tycker att det är fantastiskt att komma så nära vattnet och verkligen få den där kontakten som iallafall jag värdesätter högt.

                Så summa summarum, kika en extra gång på Linders som ser riktigt trevlig ut om det är oömt fiske om det är ”känslan” som är viktig. Men ska du ha en bra båt för mer än fiske så är HR ett kanon alternativ - prisvärd som få men bristen på vettigt förvaring skulle nog få mig att fundera en gång till


                Kommentera


                • #9
                  Jag stod inför samma val som du för ett par år sedan. Valet stod mellan 445 Catch och HR 460. Mina kriterier var en båt som både jag och familjen har nytta av. Var och tittade på båda modellerna och valet föll på HR 460. Kanonbåt för bra pengar tycker jag.

                  Jag har min på trailer men upplever inte att den är speciellt tung att hantera. Förvaring är väl dess nackdel men på min valde jag till kastdäck med förvaring. Då får man en vettig, torr förvaring till under däcket så jag upplever att jag kan stuva undan allt när vi är 2 som fiskar, gillar inte heller när det dräller massa prylar i båten. Sedan har man ju iglooboxen som sväljer en del med

                  Givet sitt pris tycker jag HR 460 är en mkt fin och rejäl båt som passar både fiske och familjeaktiviteter. Vad det gäller underhåll så tycker jag inte det är så betungande att tvätta båten ibland och vaxa en gång om året...men vi är ju olika

                  Kommentera


                  • #10
                    Om gränsen ligger runt 4,5 meter så kolla även in Scandica 450.
                    Buster, Linder och HR i alla ära men den förra ser verkligen gedigen ut. För några år sen fanns fler på FS som raljerade om Scandica (glasfiberbåtarna) och några kan nog säkert tänkas göra så ännu men få, tja ingen av dem har nog haft en Scandica... (inte jag heller men ingen diss för den sakens skull...)

                    Själv har jag en Alumacraft Escape 165 på trailer som jag är jättenöjd med, men mer en trailerbåt än en båt för brygga. Brorsan hade en 460 vid brygga/marina (i sjön) och om än knappast ens i närheten av min Escape såsom fiskebåt, så kändes den kapabel i sjön givet dess förhållandevis ringa längd (förvaring är dock inte ens i närheten av Escape...)

                    På direkt fråga skulle jag spontant svara Scandica 450 även om det var några år sen jag tittade på dem i lite mer detalj...
                    Senast ändrad av anteman; 2020-03-04, 23:31.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X