Motorval till Linder 445 Max - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorval till Linder 445 Max

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motorval till Linder 445 Max

    Funderar på att köpa en Linder 445 Max och funderar på ifall jag ska köpa en Yamaha 25HK (64kg) eller en Yamaha 30HK (98kg)
    Tänkte lasta båten med Familjen (2 vuxna+3barn) alternativt 2-3 vuxna och fiskeprylar
    Är det stor skillnad på 5HK?
    Spelar de extra 34 kg någon roll?

  • #2
    Hade det varit catch så hade valet varit givet. Till den finns det bara 2 godkända motorer som passar. Yamaha 30hk och mercury 30hk CT. Båda bygger ju på deras 3cyl 40hk.
    Max är lite annorlunda, pulpeten sitter lite längre bak än på catch och den saknar vikten fram som catch kastdäck ger. Alltså i orginal utförande så blir Max lite baktung med den större motorn.
    Tänker du ha båten orginal utan elmotor fram och kastdäck som finns att köpa till hade jag valt 25hk om vi pratar Yamaha alt en vanlig 30hk om det gäller andra märken. Men har du tänkt fylla på med utrustning som tynger ner den framtill så välj Yamaha 30hk . Samtidigt ser jag att du skrev att ni ska vara rätt många i den hela tiden. Då får du ju tyngd framtill

    Kommentera


    • #3
      Jaha, där ser man :-)
      Är det bara ett problem att båten är lite baktung när man kör fort, eller är det ett problem oavsett hastighet?
      Och vad är problemet om jag skulle åka själv i båten med en tung Yamaha 30HK, är det att jag inte kan dra på fullt ös? Vad händer om jag gör det ändå?
      Jag är helt ny på detta och därav mina enkla frågor.

      Kommentera


      • #4
        @angqvist Vad menar du med "godkända" motorer? Varför inte Honda Mercury (ej CT) eller Tohatsu 30 hk? De väger mittemellan men det är klart de är ofta samma motor som en lätt trimmad 25hk.

        CT och Yamaha F30 är ju tunga men kan modifieras till den 40 hk den s a s bygger på från början vilket kan vara en fördel, kanske det du engqvist far efter?
        Så tänkte jag själv 2016 men det blev ett helt nytt ekipage istället.
        Till TS glöm ej PT, hade en gång en 25:a med manuell tilt vilket kan bli svårt om man vill få både upp båten (med last) och bra gång under planing (där kanske 30hk hade varit "tillräckligt") smidigt när man smyger grunt också.

        Givet mina erfarenheter och att jag skulle ha såväl elmotor som batteri/kastdäck ev. fiskekompis i fram om jag hade en 445:a så hade jag nog valt CT/Y F30.

        Ser iaf ok ut utan förare.

        Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210831-141729_Chrome.jpg
Views:	581
Size:	374,4 KB
ID:	2585309

        Kommentera


        • #5
          anteman
          Tack för PT-tips. Jag kommer absolut att köra PT
          Hur och när påverkas båten/färden om det sitter en för tung motor?

          Kommentera


          • #6
            Nu har jag knappt prövat en baktung båt (min förra var bara för klen) men med "all" vikt i bak så kan den gräva ner sig lite under acceleration upp till plan, det kan ta en liten stund med "hög förhållning".
            PT hjälper här sen har jag sett båtar på fjärden som liksom, slår eller "stampar" med fören upp och ned under marschfart även i vindstilla förhållanden, ser klart irriterande ut... tror detta beteende beror på att den är baktung och/eller i kombination med fel trimvinkel på motorn.

            En säck sand, kompis eller elmotor i fram lär ge viss, full bot... sen måste det påpekas att man inte kan säga att ett sånt här beteende absolut kommer ske med just 445+Y F30, jag vet inte.
            Provkör eller fråga ngn ekipageägare på en båtklubb/marina.

            Riktigt baktung!

            https://youtu.be/P0yqMeEsgfA
            Senast ändrad av anteman; 2021-08-31, 14:13.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              @angqvist Vad menar du med "godkända" motorer? Varför inte Honda Mercury (ej CT) eller Tohatsu 30 hk? De väger mittemellan men det är klart de är ofta samma motor som en lätt trimmad 25hk.

              CT och Yamaha F30 är ju tunga men kan modifieras till den 40 hk den s a s bygger på från början vilket kan vara en fördel, kanske det du engqvist far efter?
              Så tänkte jag själv 2016 men det blev ett helt nytt ekipage istället.
              Till TS glöm ej PT, hade en gång en 25:a med manuell tilt vilket kan bli svårt om man vill få både upp båten (med last) och bra gång under planing (där kanske 30hk hade varit "tillräckligt") smidigt när man smyger grunt också.

              Givet mina erfarenheter och att jag skulle ha såväl elmotor som batteri/kastdäck ev. fiskekompis i fram om jag hade en 445:a så hade jag nog valt CT/Y F30.

              Ser iaf ok ut utan förare.

              Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210831-141729_Chrome.jpg
Views:	581
Size:	374,4 KB
ID:	2585309
              Det jag menar är att en vanlig 30hk på ca 500cc är alldeles för klen för catch. Yamaha och mercury CT är ju en strypt 40hk. 750cc och klart grövre växelhus. Därför går de andra 30hk bort enligt mig.

              Kommentera


              • #8
                En baktung båt märks mest när du sitter ensam och kör sakta. Då vill gärna fören ligga högt vilket skymmer sikten och båten brukar även få en slingrig gång i vattnet.
                I planingsfart och med rätt trimningsvinkel ska fören tryckas ner och båten gå ganska plant i förhållande till vattnet. Med Powertrim (PT) kan man också enkelt finjustera gångläget och hissa motorn lite vilket lyfter fören igen, detta ger mindre skrov i vattnet, högre fart och mindre bränsleförbrukning.

                Men jag är osäker på om Yamaha 25 har Powertrim? Vill minnas att detta saknas på dem.
                Jag hade nog valt 30 hk istället för att ha den extra kraften när båten blir fullastad och på dessa finns PT som tillval.

                Kommentera


                • #9
                  Ska jag välja Yamaha eller Honda? Är det same same kvalitetsmässigt?
                  Det är ju skillnad i garanti.

                  Kommentera


                  • #10
                    Båda har väl gott rykte, båda lär hålla garantitiden (och längre!) om de sköts rätt.Yamaha stjäls ofta, kanske lika med en ny Honda som ev fortfarande har förgasare, insprutning känns modernare men om det verkligen gör skillnad i praktiken vet jag inte.
                    Dock Yamaha är tyngre men sannolikt också vridstarkare pga större volym, se ovan (och den kan modifieras till 40 hk)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 542 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 202 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X