"Life hacka" i båten/fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Life hacka" i båten/fiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Eftersom det är begränsat med utrymme i kajaken så har jag hittat på ett litet hack för att enkelt ha ett urval av aktuella beten till hands. Tillverkad av en bit skumplast och två buntband. Kostnad nära 0 kr :-)

    Click image for larger version  Name:	0_20210914_153012.jpg Views:	0 Size:	429,1 KB ID:	2586359
    Senast ändrad av TiSo; 2021-09-15, 14:12.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
      Eftersom det är begränsat med utrymme i kajaken så har jag hittat på ett litet hack för att enkelt ha ett urval av aktuella beten till hands. Tillverkad av en bit skumplast och två buntband. Kostnad nära 0 kr :-)

      Click image for larger version Name:	0_20210914_153012.jpg Views:	0 Size:	429,1 KB ID:	2586359


      Jag har börjat fundera på ngt liknande i båten. Har provat div lösningar men iom att man har en häckla ofta så blir det trassel. Nu funtar jag på at sätta 3 st rader på ett ställe med skumgummi där jag fäster pilk nederst och häcklekrokarna på de 2 övre för att enkelt kunna fästa ett nytt set och samtidigt ta av krok efter krok samtidigt som jag lyfter spöt.

      Kommentera


      • #13
        Skakar liv i tråden med ett udda hack jag minns.
        När jag gjorde värnplikten i Karlskrona i början på 90-talet träffade jag en mycket trevlig äldre herre på tåget därifrån

        På den tiden var värnplikt något som alla män hade någon slags relation till, så det var ett naturligt samtalsämne. Ialla fall kom samtalet in på fiske och Ambassadeurrullar. När det här begav sig var jag bara lindrigt klassikerskadad, men intresset spirande.

        Mannen berättade att han jobbat på ABU långt tillbaka och ibland hade arbetarna med sig en rulle hem. De nya rullarna var ganska råa i gången, så de fyllde rullarna med tandkräm och kastade med dem en förmiddag. Sedan sköljde de ur tandkrämen och rullen var len i gången.

        Jo, han lät helt trovärdig. Har någon hört något liknande, eller har jag missat något väsentligt?

        Kan kanske var något för dem som stör sig på att den nya lågprofilaren känns lite kuggig.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
          Skakar liv i tråden med ett udda hack jag minns.
          När jag gjorde värnplikten i Karlskrona i början på 90-talet träffade jag en mycket trevlig äldre herre på tåget därifrån

          På den tiden var värnplikt något som alla män hade någon slags relation till, så det var ett naturligt samtalsämne. Ialla fall kom samtalet in på fiske och Ambassadeurrullar. När det här begav sig var jag bara lindrigt klassikerskadad, men intresset spirande.

          Mannen berättade att han jobbat på ABU långt tillbaka och ibland hade arbetarna med sig en rulle hem. De nya rullarna var ganska råa i gången, så de fyllde rullarna med tandkräm och kastade med dem en förmiddag. Sedan sköljde de ur tandkrämen och rullen var len i gången.

          Jo, han lät helt trovärdig. Har någon hört något liknande, eller har jag missat något väsentligt?

          Kan kanske var något för dem som stör sig på att den nya lågprofilaren känns lite kuggig.
          Tandkräm innehåller ju slipmedel, så helt orimligt låter det ju inte.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
            Jo, han lät helt trovärdig. Har någon hört något liknande, eller har jag missat något väsentligt?

            Kan kanske var något för dem som stör sig på att den nya lågprofilaren känns lite kuggig.
            Jo, har hört liknande ett relativt stort antal gånger.
            Tandkräm figurerar, ibland även olika former av polermedel exempelvis Autosol.

            Fungerar gör det högst troligen då det ger en viss polerande effekt av kuggarna, har i flera trådar skrivit om hur jag polerar drev medelst Dremel och polerpasta med märkbart resultat, detta dock "utanför" rullen.
            För där kommer vi till problemet med att låta rullarna borsta sina egna tänder, moderna rullar består ju i princip alltid av ett par eller fler kullager.
            Att få in slipmedel i dessa kan medföra att rullen går betydligt sämre, oavsett hur jämna/blanka och fina drevens kuggar blir.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
              Kan kanske var något för dem som stör sig på att den nya lågprofilaren känns lite kuggig.
              Det där sista var mest på skämt. Men det hade varit både underhållande hjärtskärande att se någon trycka i en halv tub Pepsodent i sin nya Tatula och börja veva

              Kommentera


              • #17
                Reservvikter till Ambans 2-pinnars c-broms kan man i fält lätt tillverka genom att skära av små bitar av ett bombardarör.

                Kommentera


                • #18
                  Någon som har en bra lösning för håven i båten? Dvs uppfälld under aktivt fiske.
                  Hållare som håller håven vertikalt undviker jag helst.

                  Har sett en lösning med två st RAM Roller-Ball Paddle som sitter i relingen, där stången klickar i och håven hänger ut över akterspegeln.

                  Någon annan innovativ lösning?
                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag skulle vilja ha horisontellt placerade spöhållare för 3-4 spön i båten eftersom jag åker under diverse broar där jag riskerar att glömma ta ur spöna ur de vertikala och därmed bryta spötopparna. Problemet är att jag har alubåt och jag vill inte behöva borra i skrovet, vidare vill jag att spöna sitter tajt i spöhållarna så rullar och spön inte dunkar mot skrovet om det går lite sjö. Dessutom vill jag att det ska ska gå enkelt att ta i/ur spöna ur hållarna. Har inte lyckats räkna ut någon bra lösning på detta så lyssnar gärna på förslag.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
                      Någon som har en bra lösning för håven i båten? Dvs uppfälld under aktivt fiske.
                      Hållare som håller håven vertikalt undviker jag helst.

                      Har sett en lösning med två st RAM Roller-Ball Paddle som sitter i relingen, där stången klickar i och håven hänger ut över akterspegeln.

                      Någon annan innovativ lösning?
                      Installera en minn kota talon, eller allra helst två så kan du välja vilken sida av båten du har håven på. Något dyr lösning kanske.

                      Skämt åsido, den lösningen på bilden ser väldigt praktisk och säker ut. Är av egen erfarenhet väldigt försiktig med att förvara håven på utsidan av båten om det inte är idiotsäkert.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 985 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X