Någon idé att bygga om en VÄDDÖ 450 till fiskebåt med kastdäck? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon idé att bygga om en VÄDDÖ 450 till fiskebåt med kastdäck?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Någon idé att bygga om en VÄDDÖ 450 till fiskebåt med kastdäck?

    Tjena.

    Tänkte höra med er lite mer kunniga om det är en bra idé att bygga om en VÄDDÖ 450 till fiskebåt, dvs bygga ett kastdäck från pulpeten och frammåt? Är en lite äldre VÄDDÖ så inga stora pengar i själva båten och kastdäcket kommer gå att meka loss i efterhand.

    Min stora fundering är om det är för högt fribord på denna för ett kastdäck? Går inte någon direkt sjö där jag fiskar och båten verkar vara stabil så den delen är check.

    Är ändå i mina yngre dagar så inga problem att böja mig ner för fisk etc och har längre håv men min fråga är ändå om ni tror att det blir för höga fribord? dvs kommer jag nå vattenytan från kastdäcket?

    Tack på förhand.
    MVH
    Adam

  • #2
    Ingen som har erfarenhet/tips inom området? All hjälp/info uppskattas

    Kommentera


    • #3
      Är ju ingen större skillnad i höjd att stå på toftar mot ett kastdäck i höjd. Känns det bra, kör på om du är sugen.

      Du kan ju även börja med göra ett kastdäck i marinplyfa men utan plasta in det. Känns det bra plasta in det med glasfiberväv. Gjorde jag på en gammal Crescent.

      Kommentera


      • #4
        Jag håller på att bygga om en gammal Ryds som liknar din Väddö ganska mycket, även den har rätt höga fribord. Jag har petat dit ett kastdäck och känner ingen enorm skillnad i att fiska från den eller polarns Alumacraft fiskebåt. Det är mest om/när jag ska filma när jag släpper abborren tillbaka i vattnet som det är långt att nå ner till vattenytan, ta upp fisken med en vettig håv är aldrig ett problem.

        Här till exempel håller jag på att ramla ur båten https://www.instagram.com/p/Cw-WxJJI8Kg/

        JAg vet inte om man ser hur hög den är på bilden med det kanske hjälper iallafall
        Click image for larger version

Name:	Skärmbild 2023-09-21 100958.png
Views:	295
Size:	1,00 MB
ID:	2629603

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av orm Visa inlägg
          Jag håller på att bygga om en gammal Ryds som liknar din Väddö ganska mycket, även den har rätt höga fribord. Jag har petat dit ett kastdäck och känner ingen enorm skillnad i att fiska från den eller polarns Alumacraft fiskebåt. Det är mest om/när jag ska filma när jag släpper abborren tillbaka i vattnet som det är långt att nå ner till vattenytan, ta upp fisken med en vettig håv är aldrig ett problem.

          Här till exempel håller jag på att ramla ur båten https://www.instagram.com/p/Cw-WxJJI8Kg/

          JAg vet inte om man ser hur hög den är på bilden med det kanske hjälper iallafall
          Click image for larger version

Name:	Skärmbild 2023-09-21 100958.png
Views:	295
Size:	1,00 MB
ID:	2629603
          Tja, tack för svar, hur känns en båt som din att stå i på kastdäcket? Stabil eller vinglig? Går det bra med 2 på kastdäcket eller blir det direkt tajt/vinligt?

          Kommentera


          • #6
            Den är känslig för svallvågor, då blir det vingligt. Om någon går i båten så är det ok på kastdäcket. Annars har jag inte tänkt på det så det borde vara ett tecken på att den är ganska stabil tycker jag. Jag kliver ibland upp i fören, då blir det värre så jämfört med att stå där är det stabilt iallafall.

            Jag har väldigt lite erfarenhet av båtar och är helt ny på att fiska från båt. Jämfört med att fiska från min uppblåsbara fiskekajak är allt stabilt

            Kommentera


            • #7
              2 går bra på kastdäcket glömde jag säga.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
              26 svar
              13 547 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Klant84
              av Klant84
               
              Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
              20 svar
              1 990 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Amiala
              av Amiala
               
              Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
              2 svar
              284 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
              34 svar
              4 210 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
              2 svar
              346 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Eino
              av Eino
               
              Arbetar...
              X