Nautisk kompetens! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nautisk kompetens!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av PerE Visa inlägg
    Kan ha att göra med att Kustskepparexamen i sig inte ger yrkesmässig behörighet. Så era räkneövningar handlar om planera överseglingar med fritidsbåt skulle jag tro.
    Ja så kan det nog vara, det låter iaf logiskt när man tänker på det, ska fråga läraren nästa gång så får jag veta.

Det är ju ganska stora skillnader på krav så fort man börjar köra yrkesmässigt vilket ju är bra för dem som köper såna tjänster och vet att dem får kompetent folk som besättning.

Kommentera

Jag går Fartygsbefäl klass 8 just nu och med den får du köra yrkesmässigt/kommersiellt i inre fart vilket man passerar ganska fort vid simris. Då behövs Klass 7. För fritidsbruk klarar man sig långt med Kustskeppare.

Generellt är det mycket flummigt och omständigt vad som gäller. Tex båt över 6m kräver fartygsbefäl Klass 8, båt med mer än 100hk kräver maskinbefäl klass 8, båt som gör mer än 35 knop kräver högfartsutbildning. Båt över 5,5m måste fartygsregistreras, båt i inre fart måste ha speciellt anpassad första förband. Sen så kommer alla certifikat.......

Min lärare har dialog med sjöfartsverket om ett förslag som kommer i år där man ska förenkla reglerna för de som vill köra yrkesmässigt men ändå har mindre båtar.........

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas Ramsby Visa inlägg
        Jag går Fartygsbefäl klass 8 just nu och med den får du köra yrkesmässigt/kommersiellt i inre fart vilket man passerar ganska fort vid simris. Då behövs Klass 7. För fritidsbruk klarar man sig långt med Kustskeppare.

Generellt är det mycket flummigt och omständigt vad som gäller. Tex båt över 6m kräver fartygsbefäl Klass 8, båt med mer än 100hk kräver maskinbefäl klass 8, båt som gör mer än 35 knop kräver högfartsutbildning. Båt över 5,5m måste fartygsregistreras, båt i inre fart måste ha speciellt anpassad första förband. Sen så kommer alla certifikat.......

Min lärare har dialog med sjöfartsverket om ett förslag som kommer i år där man ska förenkla reglerna för de som vill köra yrkesmässigt men ändå har mindre båtar.........

Jo det är mycket krångel och jag ligger precis på gränsen för att behöva Klass VIII då min båt är knappt 6m och har en 100 hk snurra så jag tyckte det kändes bra att ta det även om jag skulle få köra med det jag redan har även komersiellt, men hellre lite överkvalificerad än att man missar något.

Har också hört talas om att dem planerar att lätta på strulet vilket låter bra, gäller dem där 3NM utanför kust från det yttersta skäret oavsett storlek eller vad??

Kommentera

Inre fart linjen går längs hela kusten, lite olika från land. Den är utmärkt på sjökorten.

Kommentera

Visst är det krångligt med alla regler men jag tycker att det är en nödvändighet för att göra sportfiskeguiderna mer seriösa och slagkraftiga.

Kommentera

Kapten i flottan. Körde isbrytare under vintrarna 1985 - 1987, de enda tre vintrarna när isen låg tjock runt hela Sverige.

Otäckaste smällen var en kulen helg i november för c:a 10 år sedan, syd Bullerö, där jag i drygt 40knop dammade rätt på en sten och skrynklade till det mesta som hänger ner baktill. Stenen fanns inte med i sjökortet då.

Mest komiska grundkänningen var på fladen ost Själbottna, där jag i vackert väder, i sakta mak på tomgång, utan sans körde rätt på den enda grynna som finns och som var väl utmärkt i kortet. Flera båtar blev vittne till eländet, alla vinkade och jag vinkade glatt tillbaka. Kan bara skylla på att jag var på bröllopsresa.
              www.utreel.com

Kommentera

Kustskeppare. Enligt PerE är jag av typ 2, "min" grynna ligger därute och väntar...

Ursprungligen postat av PerE Visa inlägg
                Finns två typer av sjömän:
                De som har gått på grund och de som kommer att gå på grund…

Kommentera

Jag hade turen att få gå som försökskanin på Marinteknik i Danderyd som extra år efter gymnasiet.

Och då stod detta med på kursplanen..
                  Förarbevis
                  Skärgårdsskeppare
                  Kustskeppare
                  VHF cert
                  Maskinist B

Tack för det televerket ..

//Micke S

Team Gäddexpressen

www.kingofmälaren.se

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                    Visst är det krångligt med alla regler men jag tycker att det är en nödvändighet för att göra sportfiskeguiderna mer seriösa och slagkraftiga.
                    Håller med Dig till 100% om det.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg

absolut men som reglerna är nu får vem som helst utan utbildning bedriva komersiell verksamhet med båt så länge den är under fem meter

däremot får man ej hyra ut en bastuflotte med el motor på en insjö utan skeppare klass 8 om flotten är mer än 6 meter lång

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 974 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49