Nautisk kompetens! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nautisk kompetens!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nautisk kompetens!

Hej!

Efter att ha läst den nyligen upplagda tråden om farledsprickar så tycker jag det skulle vara intressant att se vad folk har för nautisk kompetens.

Så skriv en rad eller två om det!

Sedan gärna om någon olyckshändelse som ni varit med om till sjöss som skett på grund av ouppmärksamhet eller okunskap.

Jag själv har Förarintyg och Kustskepparen + VHF cert.

Förra året lyckades jag köra på ett mindre grund i inte allt för hög fart vilket gav upphov till skador på växelhuset som jag under de följande 2 veckorna till slut fixade. Grundet fanns utmärkt på kortet men inte på vattnet, ouppmärksam helt enkelt. Hann se det och bromsa upp innan det small.

/K
    Senast ändrad av Sturgeon; 2007-03-27, 11:48.
    sigpic

jag har Förarintyg men skulle nog vilja ta Kustskeppare oxå.. men förarintyg borde vara obligatoriskt för alla som kör båt med motor...

Kommentera

Ingen dokumenterad kompetens, men seglar så fort jag kommer åt...
      Har snurrat runt mellan England, Sverige, Norge, Polen, Finland, Danmark.

Kommentera

Har Förarintyg och läser just nu in Kustskepparen för att till hösten komplettera med det som behövs för Fartygsbefäl Klass VIII, (har tidigare läst in gamla Skepparexamen men tog aldrig certet så det räknas inte officiellt men jag har gjort det iaf), VHF cert har jag och praktiskt erfarenhet motsvarande godkänt Radar intyg.

Mitt enda riktiga misstag (hittils) var när jag skaffade min första GPS en Garmin 12 och lade in en rutt som jag körde och noterade inte att GPS.en körde efter kartdatumet WGS 84 och kortet jag mätte ut kordinaterna i var i gamla kartdatumet vilket ger en felvisning på mellan 150-300m beroende på kurs, så när jag tyckte jag hade god marginal till ett friliggande grund så körde jag rakt över det, en lätt touch var allt som hände tack vare att jag körde i planing och båten gick grunt.

Köpte nytt sjökort i WGS 84 dagen efter och har klarat mig bra sedan dess

Kommentera

Slå till här! Du har några minuter på dig!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag ska ta förarbevis inom ett år, och sedan ordna båtplats i Mälaren.

Jag har lyckats få fortkörningsböter med båt en gång! Jag körde 7 knop i en kanal där det var max 5 knop...

Kommentera

Kustskeppare pluss VHF cert.

Samt den svindyra säkerhetskursen som krävs för att arbeta offshore på Nordsjön, och dess plattformar.

Vore kul med klass VIII

Min enda miss "so far", ja förutom nåt hack i poppen då, är felbedömninga av soppaförbrukningen. Gav mig iväg med en av våra arbetsbåtar på mitt dåvarande kneg.. Örnvik 550 ( finns de nån sån) tro ja de va.. Problemet va att dubbelbottnen va full med vatten, och båten drog en j*vla massa sås. (tyckte den va slö, och svor över detta) Mycket pinsamt att ropa upp polarna på vhf:en och förklara situationen, grejen va den att jag dessutom smygit iväg för lite gäddfiske.. hehe

//Abel
              Senast ändrad av Abelsson; 2007-03-27, 17:16.
              http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

skulle börjat med fartygsbefäl klass 8 nu till hösten men efter att ha läst lite om det så får det nog vara, man har bara befogenhet att köra 3 distans utanför kusten med den utbildningen och det räcker inte för att guida i simmris där jag i dag var ca 10 distans ut
                Senast ändrad av snickarn; 2007-03-27, 15:15.

Kommentera

Kustskepparn, vhf, några månader i fartygsboken, maskin.
                  Sjöräddningen 4 år.
                  Värsta incidenten skedde på land. Tappade båttrailern, sänkte en nybyggd busskur. 04:30. Polis var första person på plats. Hade snott till mig en fiskedag utan att sökt semester.

Kommentera

Fartygsbefälsexamen klass VIII och Maskin klass VI tror jag de heter...

Glömde... körde på grund som 8-åring, fick kåpan i knäet.

Senaste turen stötte jag mot en klippspets i full rulle, hade en jäkla bonntur!
                    Senast ändrad av Muskytracker; 2007-03-27, 15:30.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
                    5 svar
                    1 492 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv