Linder 460 Arkip - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 460 Arkip

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Muskytracker, nu går du emot vedertagna lagar. En kort båt blir alltid sämre i sjön. På större vatten är det alltid att föredra båtar upp till 5 meter och över.
    Om du tycker att en båt på 4 meter är duglig i skärgården är för mig en gåta.
    Du måste fiska längst in i nån skyddad vik eller där det kryllar av öar i området.
    En 4 meters båt är ibland på gränsen i Dreviken som inte är nån jättesjö.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Elanen: såvida en större båt är bättre i sjön är inget att diskutera.. Däremot menar MT att en mindre lättrodd båt är att föredra på dom plattserna han bruka fiska.. Med det menas inte att han/vi fiskar i några skyddade vassvikar.. Ska du upp mot grundplatåer med rejäla stenblock som stundtals är under ytan, stundtals över är en liten lättmanövread båt guld värd.. DVS en båt på ca 4 m

Förövrigt är jag själv imponerad av akipen... Å då diggar inte jag alu...!!

//Abel
      http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Abelsson, man får nog skilja på planande skrov och roddbåtsskrov. Trodde att det handlade om Arkip och Sportsman som båda är planande och ej roddbåtar.
        Fast visst kan man ro allt som har årfästen.

Kommentera

Jag pratar storlek på båt för möjlighet att komma in på steniga partier där det är oftast är jäkligt trångt och där det samtidigt krävs mindre kraft att förflytta/styra upp en båt om vinden trycker på.

Hade helst haft kvar min 400 Sportman (går att ro, det gör inte Arkipen) också för seriöst gäddfiske i en skärgård som Blekinge!

Kan påtala att jag är jäkligt rädd om mina prylar och vill att saker skall se snygga och seriösa ut, är man inte det kan man dra in med vilka stora vrak som helst in i värsta skiten.

MVH

Kommentera

Och Hellhound... det där med platt skrov, nu är du ute och cyklar fullständigt. Har tom haft yrkesfiskare som kommit fram och sagt; "ovanligt att se ett sådant V-format skrov på denna typ av båt". Vad jag vet slog Arkipen både Silver och Buster i test.

Givetvis är det så att större båtar går bättre i sjön, har själv haft ett 15-tal båtar för sportfiske, från minstingar upp till Viknes 880 och jag har både fartygsbefäls- och maskinistexamen. Helt tappad bakom ett flöte är jag inte, även om det låter så.

Kommentera

[QUOTE=Muskytracker;289300]Jag pratar storlek på båt för möjlighet att komma in på steniga partier där det är oftast är jäkligt trångt och där det samtidigt krävs mindre kraft att förflytta/styra upp en båt om vinden trycker på.

Hade helst haft kvar min 400 Sportman (går att ro, det gör inte Arkipen) också för seriöst gäddfiske i en skärgård som Blekinge!

Kan påtala att jag är jäkligt rädd om mina prylar och vill att saker skall se snygga och seriösa ut, är man inte det kan man dra in med vilka stora vrak som helst in i värsta skiten.

MVH[/QUO

Jag förstår hur Du tänker men jag delar inte din uppfattning om storlek då jag använt ett flertal båtar på +-5m och tagit mig in i extremt grunda steniga vikar ofta så illa att man fått tippa upp motorn och paddla sig fram och jag har aldrig upplevt att en 5m båt är för stor för såna saker.
              Sen uppskattar jag den större båtens sjöegenskaper något enormt vid transportkörningarna specielt under vårfisket i ytterskärgården efter HÖ och gäddfisket i mellanskärgården på höstarna när det ofta blåser ganska hårt 10-16 m/s och vågor på +1m inte är ovanliga där har inte en 4m relativt plattbottnad båt något att göra enligt mitt sett att tänka sjösäkerhet.

Däremot tar jag gärna min lilla 355 Sportsman med 5 hk.n när jag ska ut på hemmafjärden med omnejd för lite abborrjiggning eller kvällsfiske på gädda men då är det fråga om vindskyddade innerfjärdar och jag har max 5 min körning hem.

Däremot delar jag till fullo Din åsikt om att sköta om sina grejor TE]

Kommentera

Om vi nu skall prata extremfall Rospigg, en av mina närmaste fiskepolare har en ny Silver Shark... vi får väl ta den om det blåser 20 m/sek! Vid torskfiske har jag kört Arkip:en i 7-8 m/sek utomskärs, visst lite slog det, men blev superimpad av en båt i den storleken. Ingen rädsla alls för att dra ut på lite tuffare laxtrolling, den känns hur säker som helst.

Nej, vi delar absolut inte uppfattning om skärgårdsfiske efter gädda kontra storlek på båt!

Paddla sig fram med en 5 meters båt om det blåser 5-8 m/sek utomskärs och du befinner dig mitt inne i skiten, Rospigg... du skojar. En dyning och du ligger uppe på stenarna, du kan aldrig hålla en 5 meters båt med en paddel i den situationen.

MVH
                Senast ändrad av Muskytracker; 2007-08-16, 18:45.

Kommentera

Muskytracker, ska jag vara ärlig så fattar jag inte ett skvatt vad du pratar om.
                  Vad du har för utbildning har knappast med kunskap om båtar i allmänhet. Min grabb har samma utbildning som dig. Men tror knappast att han skulle hållit med dig om ditt resonemang ett dugg.
                  Fattar inte hur du kommit fram till ditt ställningstagande överhuvudtaget.
                  En lätt rank Sportsman är väl för sjutton sämre än vilket badkar som helst.
                  Det visar ju verkligen okunskap om sjövärdiga båtar.
                  Ta en gammal Ryds i samma storlek så är den bättre i det mesta.
                  Du får nog jobba inom en Marina eller testa lite mer båtarmodeller innan du kan så konsekvent påstå det du gör.

Kommentera

Elanen, snälla... har bott i skärgården sedan jag var bebis. Haft flera Ryds (skräp de flesta... såldes snabbt, bortsett från 535DL... dock kass gäddfiskebåt i Blekinge skärgård enligt mig) och många andra märken, bla en riktig havsjeep Viknes 880 www.viknes.no!

Jag talar om egen erfarenhet och kunskap, inte massa skitsnack! Alla får ha sina egna åsikter, men jag fattar inte vad jag sagt för fel ovan. Ni andra, läs gärna igenom inläggen och bilda er en egen uppfattning!

Flera polare skrek, som själva har något större båtar, när jag berättade att jag sålt min 400 Sportsman som är perfekt för oömt och smidigt gäddfiske på grynnorna. Jag vet vad jag talar, men du behöver inte hålla med.
                    Senast ändrad av Muskytracker; 2007-08-16, 19:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
                      Om vi nu skall prata extremfall Rospigg, en av mina närmaste fiskepolare har en ny Silver Shark... vi får väl ta den om det blåser 20 m/sek! Vid torskfiske har jag kört Arkip:en i 7-8 m/sek utomskärs, visst lite slog det, men blev superimpad av en båt i den storleken. Ingen rädsla alls för att dra ut på lite tuffare laxtrolling, den känns hur säker som helst.

Nej, vi delar absolut inte uppfattning om skärgårdsfiske efter gädda kontra storlek på båt!

Paddla sig fram med en 5 meters båt om det blåser 5-8 m/sek utomskärs och du befinner dig mitt inne i skiten, Rospigg... du skojar. En dyning och du ligger uppe på stenarna, du kan aldrig hålla en 5 meters båt med en paddel i den situationen.

MVH
                      Hoppsan jag uttryckte mig visst lite oklart märker jag Sorry

Den båt jag avsåg med att den inte hörde hemma därute var 400.an inte Arkipen som är en mycket trevlig båt för rätt användning och 7-8 m/s är i mina ögon ganska lungt väder så det förstår jag att Din Arkip klarar galant men hur skulle det gå med 400.an där??

Nej gudförbjude att jag försätter mig i en sån situation, jag förstod inte att det var vindutsatta grundområden det gällde utan bara grundområden som grundflader under vårfisket som man kan paddla fram i, är det vindutsatt så vill jag helst ha motorn igång eller ett ankare ute så att jag kan ta mig ut, men med motorn upptiltad så sticker det inte mycket och med tungan rätt i mun så brukar det gå bra, men visst enstaka små hack i proppen ser jag som oundvikligt i våran användning av båtar

Så vi är nog inte så olika i våran uppfattning iaf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 998 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69