Linder 460 Arkip - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 460 Arkip

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Östra skärgården i Blekinge är den värsta, har man hållit till där på grynnorna i 25 år så (kom väl inte ut på grynnorna förrän vid 7 års ålder)... Nä, det känns som många missförstånd i denna tråd!

Skål Rospigg, och jäkligt tack för dina råd om fästen... har inte hunnit ringa dem idag, får bli imorgon.

Ps, skall bort till en god vän som är Blekinges yngste yrkesfiskare faktiskt för en fet grogg nu... får väl tjabba vidare här imorgonkväll. Nä, sitter kvar... han kommer till mig istället.

Senast ändrad av Muskytracker; 2007-08-16, 19:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
      Östra skärgården i Blekinge är den värsta, har man hållit till där på grynnorna i 25 år så (kom väl inte ut på grynnorna förrän vid 7 års ålder)... Nä, det känns som många missförstånd i denna tråd!

Skål Rospigg, och jäkligt tack för dina råd om fästen... har inte hunnit ringa dem idag, får bli imorgon.

Ps, skall bort till en god vän som är Blekinges yngste yrkesfiskare faktiskt för en fet grogg nu... får väl tjabba vidare här imorgonkväll. Nä, sitter kvar... han kommer till mig istället.

Jo många feltolkningar och missförstånd är det men tur vi kan reda ut våra iaf

Välbekomme hoppas Du blir lika nöjd med dem som jag är, ett t ips för att få dem att fästa bättre mot röret är at lägga en bit tunnt gummi under för att öka friktionen iaf på dem som håller spöhållare som kan tendera att vrida sig på röret vid hård belastning.

Skål och tack för nästa, ta en åt mig med för jag har inget sånt hemma

Kommentera

Som MT skrev innan.. Måste vara lite missförstånd här....

En 5 m båt med lite högre fribord inne bland klippblock å annant skrävvel är inge kul .. Där gör sig en sportsman bättre än nån annan stans... Sen att det är en "tvålkopp" vid transporter och allt över bris är en helt annan sak...! ( sorry MT )

Detta gör att Akipen är ett bättre alround redskap i mina ögon.. Den går ju som saggt att förse med åtullar.. Å på så vis tränga sig in på bökiga plattser.
        Den bör inte vara alltför knepig att ro.. ( har aldrig provat)

Men dess sjöegenskaper är imponerande i mina ögon.. Tyckte den såg lite "fjuttig" ut när MT kom å visade upp den på trailern.. Efter att nu både ha fiskat torsk, och jerkat ifrån den har jag en annan uppfattning.. Båten är välplanerad , stabil och stampar förvånatsvärt lite..En "stor" båt i en liten kostym. ( synd att den inte görs i plast )

//Abel
        http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Rätt Abel... vi snackar inte 400 Sportsman när det gäller transporter, vi snackar ur fiskesynpunkt! Ur transportsynpunkt är Arkip:en överlägsen 400 Sportsman, men ur fiskesynpunkt väljer jag 400 Sportsman på grynnorna.

Arkip:en är en perfekt allroundbåt, inte för stor inte för liten. Inte perfekt för gäddfiske i Blekinge skärgård och heller inte perfekt vid transport i hårt väder, men helt enkelt ultimat ur ett medelperspektiv för båda ändamålen. Ur fiskesynpunkt på grynnorna i Blekinge skärgård, finns ingen bättre båt än 400 Sportsman, dvs har aldrig lyckats finna någon bättre själv.

/MT
          Senast ändrad av Muskytracker; 2007-08-16, 20:04.

Kommentera

Jävlar vad ni brer på. Man kan tro att ni är sponsrade. Då kan väl jag dra till med att plastbåtar är bättre i alla väder. Och att dom flesta båtmärken av glasfiber är vida överlägset. Låter som om erat Blekinge skärgård består av grynnor. Finns faktiskt sådana platser på andra ställen i skärgården. i Norrtälje finns det områden där bofast folk kör på välkända grund.
            Tror inte att dom tjafsar om några ranka och vindkänsliga Sportsman där inte.
            Är nåt ni fått på skallen ni Blekinge bor. Eller är det så uselt utbud att ni bara har dom att välja på.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Det handlar inte om att köra på grund, det handlar om att förflytta sig på grynnorna för smidigt fiske. Som jag skrev innan... ni som tycker diskussionen spårat ur, läs allt från början och bilda er en egen uppfattning.

MVH

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
                Det handlar inte om att köra på grund, det handlar om att förflytta sig på grynnorna för smidigt fiske. Som jag skrev innan... ni som tycker diskussionen spårat ur, läs allt från början och bilda er en egen uppfattning.

MVH
                Brukar bli såna här diskussioner när man säger emot Elanens lagar och förordningar om vad som är bra eller inte,

Östra skärgården ute i dina vatten är ju helt sjuka vad det gäller grund här utanför trummenäs är det lite lättare att driva emellan grynnorna med Flippern
                http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                  Jävlar vad ni brer på. Man kan tro att ni är sponsrade. Då kan väl jag dra till med att plastbåtar är bättre i alla väder. Och att dom flesta båtmärken av glasfiber är vida överlägset. Låter som om erat Blekinge skärgård består av grynnor. Finns faktiskt sådana platser på andra ställen i skärgården. i Norrtälje finns det områden där bofast folk kör på välkända grund.
                  Tror inte att dom tjafsar om några ranka och vindkänsliga Sportsman där inte.
                  Är nåt ni fått på skallen ni Blekinge bor. Eller är det så uselt utbud att ni bara har dom att välja på.

Sponsrade, nja.. inte direkt... Men om linder vill, kan jag tänka mig att guppa runt i en Arkip..Skippar dock gärna 4taktarn å väljer hellre en 2 taktare att hänga på akterspegeln..

Sen håller jag med dig elanen... Plast är överlag överlägset alu... Men att bofast befolkning från norrtälje bangarpå välkända grynnor är en helt annan diskusion.. Då spelar båtvalet mindre roll....

//Abel
                  Senast ändrad av Abelsson; 2007-08-16, 20:57.
                  http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

jag puttrar omkring i en liten linder 410 fishing och den e fanimej rank när man står upp och jerkar i lite våger.. men det är den ju inte till för heller. fast man vänjer sig och att den är i alu va anledningen att jag köpte den. kan släpa den över stock och sten glida på ett grund. inga problem den verkar hålla hur fint som helst. fiskade en vecka i blekinge i våras med den och klarade oss bra.. men en arkip vill jag ha. synd att det är så mycket stålar bara. även om det är mycket båt för pengarna.

Kommentera

Uj, jämför inte en 410 Fishing (använder jag till kräftfiske) mot en 400 Sportsman bara, är som helv. mot himmel ur stabilitetssynpunkt. Ja, rekommenderar dig varmt att köpa en Arkip 460, det är en kanonbåt!

/MT

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                      13 svar
                      10 869 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup