Batteri-healing? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri-healing?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Batteri-healing?

    Har tyvärr för sent insett att jag sabbat mitt Tudor Nautica 75Ah genom att använda vanlig bil-batteriladdare. Har varit slarvig ibland då den fått stå på väl länge och ladda, antar att det är därför mitt batteri totalt tappat orken.
    Har haft batteriet i ung 1,5 år.

    Har för mig att jag läst någonstans att en riktigt pulsladdare typ CTEK kan återge kraft till slöa batterier, finns det någon sanning i det eller är det bara till att köpa ett nytt ?
    _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
    [FONT=Arial Black]Rock on ![/FONT]
    -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

  • #2
    Vet tyvärr inget om pulsladdaren du nämner men det är väl hyfsat viktigt att ladda ur batteriet ordentligt emellanåt. Fast det kanske du gjort iofs.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

    Kommentera


    • #3
      Jodå, har varit noga med att köra ur batteriet ordentligt (men inte totalt) allt i bland.
      Funkade bra i ca 1 år men sedan blev det segare och segare och får nu inte mer 1/3 kraft mot vad jag hade innan.
      _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
      [FONT=Arial Black]Rock on ![/FONT]
      -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

      Kommentera


      • #4
        En pulsladdare kan ev rädda batteriet om det inte har drabbats av sulfanisering för då är dem delarna av blyplattorna körda för gott.

        Vad jag skulle göra är att först skaffa en riktig laddare för framtida bruk och sen ta med batteriet till en verkstad som kan syramäta och belastningsprova batteriet ungefär som en hälsokontroll!!

        Får Du Ok av dem så finns det hopp annars är det bara att lämna på miljöstation och köpa nytt.

        Vad använder Du batteriet till?
        Motorstart, ekolod/plotter, elsnura annat?!

        Det avgör vilket batteri du ska välja om Du köper nytt då olika batterier har helt olika egenskaper ang. urladdnings oh uppladdning beroende på konstruktion och tänk användningsområde, men vet man det så kan Du få tips på bra batterier för just Din användning!!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          En pulsladdare kan ev rädda batteriet om det inte har drabbats av sulfanisering för då är dem delarna av blyplattorna körda för gott.

          Vad jag skulle göra är att först skaffa en riktig laddare för framtida bruk och sen ta med batteriet till en verkstad som kan syramäta och belastningsprova batteriet ungefär som en hälsokontroll!!

          Får Du Ok av dem så finns det hopp annars är det bara att lämna på miljöstation och köpa nytt.

          Vad använder Du batteriet till?
          Motorstart, ekolod/plotter, elsnura annat?!

          Det avgör vilket batteri du ska välja om Du köper nytt då olika batterier har helt olika egenskaper ang. urladdnings oh uppladdning beroende på konstruktion och tänk användningsområde, men vet man det så kan Du få tips på bra batterier för just Din användning!!
          Använder det uteslutande till elmotor...

          Har till min förvåning fått fylla på batterivatten i flera av cellerna, trodde det inte skulle vara nödvändigt på "underhållsfria" batterier, men det kanske är min brutala laddningsteknik som fått dem att svettas
          _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
          [FONT=Arial Black]Rock on ![/FONT]
          -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av TrollingToken Visa inlägg
            Använder det uteslutande till elmotor...

            Har till min förvåning fått fylla på batterivatten i flera av cellerna, trodde det inte skulle vara nödvändigt på "underhållsfria" batterier, men det kanske är min brutala laddningsteknik som fått dem att svettas
            Slutsatsen är inte helt tagen ur luften. En av sakerna som händer vid överladdning är att vattnet börjar spjälkas (till H2(g) och O2(g)). Som tidigare sagts, kolla batteriet på verksta'n och, vid behov, köp nytt.

            /Nilsie
            Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av TrollingToken Visa inlägg
              Använder det uteslutande till elmotor...

              Har till min förvåning fått fylla på batterivatten i flera av cellerna, trodde det inte skulle vara nödvändigt på "underhållsfria" batterier, men det kanske är min brutala laddningsteknik som fått dem att svettas
              Misstänkte att det var så det hade blivit med en sån laddare som Du använt, alla såna laddare oavsett fabrikat är bara skit är det inte en pulsladdare med laddningsprogram och automatisk urladdning före uppladdning så är det bara en tidsfråga innan dem knäcker batteriet

              Vet inte hur många såna fall jag hade när jag jobbade i bil/båt el branschen men det är ju lönsamt för butikerna men onödigt dyrt för kunderna!

              Ska Du ha det enbart till elsnurra så ska Du inte ha ett sånt batteri överhuvudtaget då det är ett kombibatteri med både motorstartkapacitet och lite tåligare vid djupurladdningar men inte bra på något dera egentligen.

              Det Du ska välja är ett batteri av "truktyp" som är uppbyggt av färre men tjockare blyplattor som är gjort för att leverera en jämn mängd ström under en längre tid som när Du kör med elsnurran och som därmed tål att djupurladdas fler gånger och djupare än ett standardbatteri och även klarar flera uppladdningar.

              Kolla hos en firma som säljer såna saker till maskin och entrepenad dem har rätt sorts batterier för Dina behov, välj ett på 80-110 Ah så räcker det lite längre visst det väger lite mera men det är bra styrketräning att bära batterier

              Exide/Tudor är samma sak med olika dekaler och sen Warta eller Global alla dem är A-klassade vilekt är vad Du ska ha, lite dyrare men det lönar sig i längden för med ett sånt batteri som Du sköter om på rätt sätt så håller det 6-8 år.

              Hmmm... vet inte hur många gånger jag sagt det men det finns inga underhållsfria batterier alla batterier måste vårdas för att leva länge, så det är bara ett reklamtrick när de står att det är underhållsfritt.

              Enda skillnaden är att Du inte kan koka ett kapslat batteri torrt som Du gjorde med ditt men å andra sidan kokar Du iaf sönder det inuti med fel laddare fast Du kan inte se det men slut är det iaf!!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TrollingToken Visa inlägg
                Har tyvärr för sent insett att jag sabbat mitt Tudor Nautica 75Ah genom att använda vanlig bil-batteriladdare. Har varit slarvig ibland då den fått stå på väl länge och ladda, antar att det är därför mitt batteri totalt tappat orken.
                Har haft batteriet i ung 1,5 år.

                Har för mig att jag läst någonstans att en riktigt pulsladdare typ CTEK kan återge kraft till slöa batterier, finns det någon sanning i det eller är det bara till att köpa ett nytt ?
                Ett syra-bly batteri får bara laddas upp till ca 14,4V och då "kokar" batteriet precis så som "npaulsson" säger. En "vanlig" bilbatteriladdare laddar et bilbatteri längre än till 14,4V. Därför MÅSTE man stoppa laddaren när batteriet har nått 14,4V för att förhindra överladdning och förlust av vätska (i det här fallet vatten som du sen måste fylla på). Batteriet tar skada av at överladdas under längre tid (en del av svavelsyran försvinner, blyet löses upp til blysuperoxid etc...).

                En pulsladdare har ingen ting med det här att göra, den är gjord för andra tillstånd.

                En ordentlig laddare för blybatterier (både öppna och slutna) skal vara konstruerad som en 3-stegsladdare, där steg 1 är att få i så mycket Ah på så kort tid som möjligt (s.k. "bulk charge")men spänningen får alldrig överstiga ca 13,8-14V. När den nått detta stadium går den över i en s.k "over-charge" fas, 2, och laddar hela tiden med konstant spänning, inte över 14,4V. Denna fas är tidsstyrd eller strömstyrd. Om tidsstyrd: efter 3-5 tim på 14,4V så slår laddaren över till 3, underhållsladdning och då förser laddaren batteriet enbart med den strömmängd som är lik med batteriets egen-urladdning. Om strömstyrd: då strömmen sjunkit til ca 10 eller 20-del av "bulk-charge" vid 14,4V slår laddaren över til underhållsladdning (13,6V ca)

                Om du skaffar dig en sådan laddare (3-stegs) på ca 10A (i bulk-charge) så laddar du upp ett tömt batteri under ca 10-12 tim. (om 80-100Ah batteri).

                Vill du räkna ut laddningstiden: (Batteriets kappasitet x 1,2)/ maks ström laddaren kan avge

                En s.k. Pulsladdare laddar ett batteri, inte med vanlig likström, men med pulserande likström av olika frekvens. Tanken bak det här är ett amerikanskt patent. Finessen med en sådan laddare är att om batteriet delvis har sulfatert, d.v.s. att det har laddats ur för djupt så skall pulsladdningen kunna bryta ner blysulfatet tillbaka till bly och svavelsyra under påverkan av de korta pulstågen med hög strömstyrka.
                Men en pulsladdare MÅSTE också vara konstruerad som en 3-stegsladdare, det kan man inte komma runt (för att skydda batteriet mot skadlig överladdning).
                Vanliga laddare har inte den effekten på blysulfat och ett batteri med delvis sulfaterte celler kan inte laddas till full kapacitet igen, men en pulsladdare kan det (vad som sägs, jag själv har inte provat det här). det är det här som är grunden för pulsladdarens höga pris och att den: "kan återge kraft till slöa batterier"

                I ditt fall så tror jag jag inte en pulsladdare kan hjälpa ditt batteri efter som det inte är snack om sulfatering, men överladdning. Men, det är klart, för framtiden så er det säkert en god investering.

                "Vet tyvärr inget om pulsladdaren du nämner men det är väl hyfsat viktigt att ladda ur batteriet ordentligt emellanåt. Fast det kanske du gjort iofs." Bergman, det här gäller bara NiCad-batterier(Nickel-Cadmium) och delvis NiMH (Nickel-MetalHydrid). Risken med för djup urladdning av ett bly-syrabatteri är världs-känt, inte gör det.

                Ett tips kan vara att installera en Ah-räknare (kombinerat med en digital Volt-meter)i båten. Kör du batteriet nästan tomt så har du en direkt dokumentation på hur många Ah du har använt och du kan då ha det som en undre gräns (referans) varje gång du är ute och kör. Dom flesta el-drivna farkoster/mopeder/bilar etc har någon form av batteriövervakning, inklusive en Ah-räknare, just för att skydda de dyra batterierna och upplysa föraren om resterande aktionsradius/batterikapacitet.

                mvh Flodström
                Senast ändrad av Flodström; 2007-09-18, 14:34.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

                Kommentera


                • #9
                  Rospigg, npaulsson, Flodström:

                  Det är så j-a skönt att läsa trådar/svar där folk inte bara gissar och tycker en massa utan verkligen vet vad de snackar om.

                  Tack!
                  /Magic

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                    Rospigg, npaulsson, Flodström:

                    Det är så j-a skönt att läsa trådar/svar där folk inte bara gissar och tycker en massa utan verkligen vet vad de snackar om.

                    Tack!
                    Väl bekomme, enig.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 542 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 983 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 202 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X