Jag har skaffat "ny" båt och kommer att traila den rätt så frekvent. En fråga jag har är: hur skall man hantera motorn när man trailar? Att den inte skall vara upptiltad känns rätt självklart, men skall man stötta/surra den på något sätt? Det är en 90 hk 80-talare med rak sexa, så den väger en del...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Surra/fixera motorn när man trailar?
Collapse
X
-
Jag frågade en Mercury-mekaniker om det gick att köra med motorn i halvt/helt upptiltat läge och låta den vila "bara" på hydrauliken och han sa att det inte var några problem. Jag använde alltså inget mellanlägg eller spännband. Om det gäller fler motorer än just min 225 Optimax vet jag inte. På kompisens 50hk gör vi som jag beskrev, dvs mellanlägg och spännband. Jag uttryckte mig lite svävande i mitt inlägg eftersom jag inte vill att någon ska paja sin hydraulik eller motorfäste./Magic
Kommentera
-
Jag surrar ratten i grabbräcket när jag trailar, det fungerar utmärkt. Detta gäller en Honda 20 hp, dvs inte så stor. Så det är förmodligen inte relevant för dig, men kanske andra läser denna tråd.
//Olof_______________________________________
De morgenstond heeft goud in de mond
Kommentera
-
Jag har sågat till en bräda som går från riggen motorn trailern så jag både slipper slitage på akterspegel och motorhydrauliken, har hört att en del fått problem med sina powertrim när dom trailat. såna här stag i metall är vanliga i USA där trailning är mycket vanliga ändå, transom saver heter det.
Hittade en bild på mitt hemmabygge men har förfinat plankan sen bilden togs. Har som du ser även ett litet spännband som håller ner motorn, behövs nog inte men ändå...
Kommentera
-
Inte risk att plankan klyvs om det hoppar och slår lite? Eller missförstår jag hur det ser ut?
Jag kör som magic beskrev, tilta upp dit med en planka å tilta ner så att den vilar på plankan. Det har fungerat mycket bra den tid vi haft båten. Han som hade den innan oss gjorde lika dant och det har fungerat i 8 år. 115hk Honda gäller detta specifikt.När drar vi?
Kommentera
-
Jo risken skulle ha kunnat finnas för spricka men jag har skruvat dit en plywoodbit framför ursågningarna så kan det inte spricka, på min Yamaha går det inte klämma dit en träbit alls lika bra som på Honda för det finns inte så stora hak. Tanken har varit att beställa hem en riktig transom saver från USA.Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inläggInte risk att plankan klyvs om det hoppar och slår lite? Eller missförstår jag hur det ser ut?
Jag kör som magic beskrev, tilta upp dit med en planka å tilta ner så att den vilar på plankan. Det har fungerat mycket bra den tid vi haft båten. Han som hade den innan oss gjorde lika dant och det har fungerat i 8 år. 115hk Honda gäller detta specifikt.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
|
5 svar
1 487 visningar