Båtval - igen... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtval - igen...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtval - igen...

Hej på er,
    Efter massor med bra input från er så har jag nu betat av en båtvariant till... Jag letar nu efter tips på nästa köp som förhoppningsvis blir i vår!
    Följande krav har mejslats ut efter att ha provat diverde båtar:
    Övernattningsmöjlighet = ett måste
    Möjlig att traila = ett måste. För min del med BE-kort och stor bil innebär det
    <3´500 kg totalvikt, men realistiskt kanske 2´000 kg totalvikt?

Jag vill kunna ta ut båten på havet och de stora sjöarna någon gång då och då, men till vardags kommer den att ligga i sjön Mjörn. Alltså är goda sjöegenskaper ett plus, men jag kommer inte att pina mig ut i 15 m/sek för skojs skull. Däremot vill jag känna mig hyggligt säker även om det skulle blåsa upp.

Jag vill ha en båt som är så allround som möjligt. Jag kör en del trolling, men även vertikal, spinn, mete o.s.v. Jag har också insett att gamla motorer inte är min pryl. Driftsäkerhet är viktigt och god driftekonomi är ett stort plus.

Budget ligger på c:a 200´000, och här är ett par varianter på temat som jag skulle vara jättetacksam för input på utifrån mina önskemål:

Alla synpunkter är av intresse; prisläget för de olika alternativen, hur väl de möter mina krav, andra alternativ m.m. Jag har bestämt mig för att vara grundlig i mitt val och tar det hellre piano och det blir rätt än att stressa fram ett beslut.

Tack på förhand!

Hej det förefaller som om du tänkt till en del, förstår hur svårt och förvirrande det är. Har själv suttit med våndan undern vintern i båttankar, inte ens båtmässan gav mig någon hjälp. Man börjar i ena änden och befinner sig snart i den andra, och så pågår det ett tag. Men det kommer att växa fram ett beslut i sinom tid, bra att du inte stressar fram köpet.

Alla synpunkter är av intresse; prisläget för de olika alternativen, hur väl de möter mina krav, andra alternativ m.m. Jag har bestämt mig för att vara grundlig i mitt val och tar det hellre piano och det blir rätt än att stressa fram ett beslut.
    Det framgår inte men tolkar som du är inne på att köpa begangnat ? såg en Atol 560 wa till bra pris ?

Enligt vad du frågar om så kan du få för stort arbetsområde, ohanterligt många varianter att hantera. Utav dina förslag så har du 3 olika båttyper. Snart kommer du att få förslag på ytterligare varianter. låt säga 5 båttyper och 6-7 tillverkare / båttyp så har du snart 30 olika båtar att bedömma, kolla upp, leta info om mm. Ska du sen blanda in motorer och övrigt, puh låter jobbigt.

Har du ingen aning om vad du tror att du vill ha för båttyp ? ? Fundera på vad du prioriterar?
    Stor hytt? tak över huvudet när du kör? stora däcksytor? hur fort du vill åka ? Du säger allround men det är en innehållslös term och väldigt personligt vilka egenskaper folk räknar in i allround. Middag för 4 ombord? köksmöjligh ? toalett ? barnsäker ? soldäck ytor? ska du åka vattenskidor ? lasttålig ? mm ?

Tror du ska fundera på 2 saker, försök se ut 1-2 båttyper du helst vill ha och fundera även på det i stycket ovan, vilka egenskaper du önskar. annars kommer du snart att vara dränkt i förslag och varianter att jobba med.

Själv så hade jag WA båt med nödövernattning för 2 som krav ( barcon och Galeon typen och oceanmaster, storsjö mfl samma typ men mindre hyttdel) och jag hade snart 15-20 båtar att jobba med, vilket va jobbigt nog.

Mitt val kom till slut att stå mellan Finnmaster 5700 wa, Olympic 580 c, Barcon 20 wa, och Seamaster 560 wa, mest för att dessa storleksmässigt passade in bäst i mina övriga krav, hanterbarhet, sjösättning, motorkrav, fartbehov (större båt = stor motor eller åk sakta) vikt, trailerbehov mm.

Lycka till med båtköpet

och tro inte på allt du hör och läser här och i andra forum ta allt med en nypa salt, lita inte på att alla vet vad dom pratar om vilket gäller även mig förstås.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ett tips som jag tycker vore bra, vet inte hur andra ser på det men det vore om du kunde följa dom trådar som redan finns om olika båtar.

Buster, Anytech, Olympic, Galeon, Rival, mfl har alla egna trådar, finns även wa båttrådar, fiskebåtstrådar, mm.

Blir lite jobbigare för dig som då får jobba i flera trådar men det finns otroligt mycket matnyttigt som redan är sagt i dessa trådar, börja med att läsa dessa och väck dom till liv igen om du finner det intressant så kommer du att finna många svar på dina frågor
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
      5 svar
      1 487 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg nivv
      av nivv