buster rs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

buster rs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• buster rs

hej..

tänkte kolla om någon har efarenhet av buster rs.
    är det en bra fiskebåt? är den bra i hög sjö??
    skriv gärna allt om båten ??
    rekomenderas denna båt??

TROR att det är en sådan båt jag har. Men i alla fall, den funkar skitbra än så länge! Har använt den nu under sommaren. Funkar bra i hög sjö och så.
    Ja, har inte så mycket mer jag kan säga ... kan ej mycket om båtar. Men jag rekomenderar den, utefter vad jag känner till om den!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Körde en Buste RS i 14 år som alroundbåt för allt från persontransport, fiske och godstransporter och den funkar kalas till allt detta och mer därtill, bytte den mot en Buster L vilket var mitt livs största misstag och jag saknar min gamla trotjänare!!

Den klarar ganska rejäl sjö har korsat Öregrundsgrepen och S Gävlebukten i kulingvind med hyfsat höga vågor flera gånger helt problem fritt och det känns tryggt bara Du som förare anpassar fart och motortrimning samt fördelning av lasten ombord rätt så är det lungt, Bustrar går alltid lite blött i hårt väder men det är helt normalt och inget som tyder på något fel.

Valet av motor är viktigt på den, 40 hk är minimum helst en 50 hk och räcker budgeten till en 4 taktare så är det ett plus men de båtarna kostar en del mera än med en 2 taktare, kompletera gärna med en elmotor tex Minn Kota Endura 36 eller 44 så blir det smidigt vid förflyttnignar vid fiske elelr slow trolling!

Rekomenderas varmt för Dina behov!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Körde en Buste RS i 14 år som alroundbåt för allt från persontransport, fiske och godstransporter och den funkar kalas till allt detta och mer därtill, bytte den mot en Buster L vilket var mitt livs största misstag och jag saknar min gamla trotjänare!!

Den klarar ganska rejäl sjö har korsat Öregrundsgrepen och S Gävlebukten i kulingvind med hyfsat höga vågor flera gånger helt problem fritt och det känns tryggt bara Du som förare anpassar fart och motortrimning samt fördelning av lasten ombord rätt så är det lungt, Bustrar går alltid lite blött i hårt väder men det är helt normalt och inget som tyder på något fel.

Valet av motor är viktigt på den, 40 hk är minimum helst en 50 hk och räcker budgeten till en 4 taktare så är det ett plus men de båtarna kostar en del mera än med en 2 taktare, kompletera gärna med en elmotor tex Minn Kota Endura 36 eller 44 så blir det smidigt vid förflyttnignar vid fiske elelr slow trolling!

Rekomenderas varmt för Dina behov!!
        Håller med helt , vill bara tillägga att den är helt suverän att lägga upp drifter med. När man blir van med båten och vet var man ska börja driva kan man styra båten enkelt med ratten och följa vassar och strandlinjer. Det kan man säkert med många båtar men jag har inte fiskat från någon som är bättre än buster rs, inte ännu i allafall.

Kommentera

Jag har ägt min Buster RS års-1996 i två år år nu, det är en riktigt bra båt.
          Den känns trygg att köra även när det är extremt hård sjö, om än lite obekväm.
          (lite obekväma är nog alla båtar under 6-7 meter)

Kan inte tänka mig nån bättre, rejälare allround spinn-trolling-fiskebåt!
          Har den stående på trailer och sjösätter enkelt där jag vill fiska.
          Skaffa en med fräsch 4-taktsmotor, 40-50 hästar lämpar sig bra.
          Kolla även in Buster M då det är samma båt fast nyare och oftast lite dyrare.

Drog om all el och pimpade upp den i våras.. nöjd som fan!
          Här har du bild på mitt ekipage:

Click image for larger version

Name:	IMG_0411.jpg
Views:	2
Size:	243,2 KB
ID:	1759959
          Senast ändrad av mobetahl; 2010-09-01, 12:27.

Kommentera

Kan inte mer än instämma med dom övriga. Buster Rs är en väldig bra båt för fiske för 2-3 pers. Har haft min båt 8 år nu och är fortfarande nöjd med den. Har en 50 hk 4-takts Yamaha på den och den går riktigt bra med den motorn. Har precis köpt mig en akterspegelsmonterad Watersnake motor som ska på nu till höstfisket.

Hittar du en som ligger rätt i pris för din del kan jag bara säga köp den, det kommer du nog inte att ångra. Men som sagt så bör du nog ha minst en 40 hk motor på, helst en fyrtakt om plånboken tillåter.

Kommentera

Själv har jag en 20 hästars tvåtakt men anser att det funkar bra? Kommer upp i 19-20 knop med den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lakegrove Visa inlägg
                Själv har jag en 20 hästars tvåtakt men anser att det funkar bra? Kommer upp i 19-20 knop med den.
                Kruxet med en sådan liten motor på den båten är att du måste köra den på full gas för att nå den farten och det drar enormt mycket mera bränsle än att med en större motor kunna köra den på ca 1500 rpm under max och få en ekonomimarschfart på ca 25 knop, räknat på några års användning och med dagens bensinpris så tjänar du snart in merkostnaden för den större motorn.

Kör du din nuvarande på ca 1500 rpm under max där de flesta motorer går billigast så får du inte så mycket fart kvar i båten, den planar om du är ensam men inte mycket mera.

Nästa stora fördel är att Du kan hålla en bra och bränslevettig fart även med fullt last det funkar inte med en 20-30 hk!

Kommentera

Lakegrove, Rospigg kunde inte sagt det bättre. Gäller alla båtar. För klen motor straffar sig i länden.
                  Så är det bara.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Kruxet med en sådan liten motor på den båten är att du måste köra den på full gas för att nå den farten och det drar enormt mycket mera bränsle än att med en större motor kunna köra den på ca 1500 rpm under max och få en ekonomimarschfart på ca 25 knop, räknat på några års användning och med dagens bensinpris så tjänar du snart in merkostnaden för den större motorn.

Kör du din nuvarande på ca 1500 rpm under max där de flesta motorer går billigast så får du inte så mycket fart kvar i båten, den planar om du är ensam men inte mycket mera.

Nästa stora fördel är att Du kan hålla en bra och bränslevettig fart även med fullt last det funkar inte med en 20-30 hk!
                    Hm, där ser man. Tack för bra svar! Nåja, denna motor får duga så länge, studentekonomin tillåter inte köp av en 50 hk fyrtakt. Även om det är billigare i längden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 975 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49