Linder 460 Arkip Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 460 Arkip Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Rävjägarn Visa inlägg
    Jag undrar vad ni har för trailer till Arkipen.
    Har själv köpt till en Easyline 600u ,som jag hade tänkt byta hjul på från 10" till 13" är tydligen bara vanlig Opelfälg.
    Men jag blir osäker om man ska köpa en tiki istället!.
    Säljaren påstod att Tikin går lätt sämre på vägen och avrådde mig. Och det kan man misstänka när hjulaxeln sitter så långt bak ?.
    Tkin har jag inte prövat men att axeln sitter långt bak kan vara en synvilla pga de högt och långt fram placerade bakljusen...? Axeln kan ju inte sitta "hur som helst" om rätt kultryck ska kunna hållas...

    TK är fina, svetsade och svensktillverkade (vill jag minnas) och det senare är ju ingen nackdel, ger jobb i landsbygd.
    Hade en BT 500 som drog fint och bra kvalitet. Den hade 10' hjul vilket jag tyckte var lite synd i början.

    Sen insåg jag att det underlättar vid sjösättning (bättre vinkel) och att jag slipper byta till dubbdäck på vintern (dispens för trailers typade med 10') så varför vill du byta Easylinedäcken och eventuellt hela trailern?

    Är det totalvikten som spökar? I så fall hellre TK än Tiki. Har pratat trailer med TK nån gång, Tord hette han om jag minns rätt, trevlig och engagerad. Själv har jag en Easyline, inte mitt förstaval men bästa lastvikt givet totalvikt (max 650kg för min bil) och längden på min båt och garagets utrymme...

    OJ! Där såg jag fel inlägget var gammalt, men mitt inlägg får ligga kvar ändå, kan ju hjälpa nån ny på traven...
    Senast ändrad av anteman; 2016-11-05, 15:08.

    Kommentera


    • #62
      har också haft en med 10" hjul....ser ingen som helst fördel med det....kan knappt backa ner den i vattnet innan vattnet når navet, motorn kommer skrämmande nära asfalten och det finns ingen möjlighet att få tag i riktiga dubbdäck så man kan köra säkert på hala vägar....dessutom får de snurra så förbaskat så hjullagren behöver bytas oftare.....som sagt, JAG såg inga fördelar alls med tiotumshjul,såg det som rent skit egentligen och den byttes bort efter ett par år, nä skottkärrehjul gör sig bäst i trädgården...... så som vanligt är smaken delad hos olika användare......
      Senast ändrad av byggarn; 2016-11-05, 15:21.
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #63
        Ni som har frontmonterad elmotor på eran Arkip vart har ni placerat batteriet till elmotorn?
        Jag har årsmodell 2017 på min.

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av rubby Visa inlägg
          Ni som har frontmonterad elmotor på eran Arkip vart har ni placerat batteriet till elmotorn?
          Jag har årsmodell 2017 på min.
          I högra förvaringsboxen/mvh

          Kommentera


          • #65
            Då jag inte har min båt hemma under vintern så undrar jag om någon vet vad det är föt Ø på röret som rutan sitter fast i?
            Click image for larger version

Name:	linder.JPG
Views:	1
Size:	54,1 KB
ID:	1783283

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av rubby Visa inlägg
              Då jag inte har min båt hemma under vintern så undrar jag om någon vet vad det är föt Ø på röret som rutan sitter fast i?
              [ATTACH=CONFIG]91130[/ATTACH]
              Det är 25mm samma diameter som grabbräcket

              Kommentera


              • #67
                Hej,

                Jag funderar på om jag skall köpa en ny Arkip med 50 hk 4t Yamaha till våren, att ha till mestadels fiske (95%) och c:a 3-4 badturer med familj per säsong.
                Jag kommer ha båten i vatten (Vänern) hela säsongen.
                Jag äger en Smögen 45 med 15 hk idag och vill byta upp mig lite, problemet som jag ser det med min nuvarande båt är inte just fisket utan resorna till o från fiskeplatserna som inte blir speciellt trevliga i en eka på Vänern, det är ganska ofta 8-12 ms vind i farleden och där går ej Smögen 45 nå vidare stabilt tycker jag inte (detta bidrar till att jag åker ganska korta turer i farlederna idag, man begränsar sina fiskeytor med andra ord...) - så en sjösäkrare båt är jag ute efter med Lod och smartare placerad inredning som i Arkipen, och Alu för att det är i princip underhållsfritt.

                Men jag har några frågor till er som äger Linder Arkip, eller kan mycket om dem, som jag inte fått svar på vid Googlande... hoppas jag kan ta det här?
                Sen allmänna för/nack-delar med Arkipen från en Ägares perspektiv hade varit underbart om någon ville bjuda på? (såna nackdelar som kanske inte säljarna avslöjar av förklarliga anledningar)

                -Hur stabil är båten? t.ex om 2 pers står på samma sida o fiskar, funkar det eller lutar det massor?

                -Hur grunt kan man gå med båten? idag kör jag in i vikar som håller 30-40 cm djup på grundaste ställena, kommer detta ens vara möjligt?

                Ang start/tilt-batteriet (80 amp) och laddning:
                -Jag har en bra fiskespot ganska nära hamnen, c:a 15 minuter resa med båten, sen när jag väl är där sen så flyttar jag mig väldigt lite, kommer detta (med tiden) dra ur start/tilt-batteriet? Räcker motorladdningen till att ladda upp batteriet vid såna korta resor?

                -Sen eftersom jag ska ha den i hamn hela säsongen (och som alla vet så får ju vi i Sverige vår beskärda del av regn!), hur kommer det gå med batteriet, kommer länspumpen dra ur det efter 2 månader eller hur länge tror ni det kan klara sig? Jag lurar nämligen på om jag blir tvungen att köpa solcellskit på en gång som underhållsladdar startbatteriet eller om man klarar sig hela säsongen. Problemet med denna hamn är att det inte finns ström på plats utan jag måste isf plocka med mig batteriet hem och ladda.

                Tacksam för all hjälp med frågor och som sagt även tacksam för annat "att tänka på" gällande Arkip!

                Kommentera


                • #68
                  Har ingen Linder men läst flera på FS som säger att Arkipen slår ganska duktigt i vågor... Fastän den fått fina vitsord i båttester.

                  Få om ens någon 4,6-5,0 m båt är riktigt bra vid 8-12 m/s, men nog kan det funka, beror på hur fort man vill åka och hur ofta i 8-12 ms... I den längdklassen finns även bla Silver/Buster/Master, den senare ser prisvärd ut som ny

                  Vill man ofta hålla god fart i 8-12 ms så måste man upp i längd/storlek på båten och då blir det dyrare om man inte hittar något fint, begagnat ex. Är det någon som säger Silver Hawk här tro? Själv fiskar jag sällan vid 8-12 ms och har en något mindre båt...

                  Arkipen finns med hamnkapell. Med en sådan på under längre tider i hamn behöver inte länspumpen jobba så ofta. Känns lite vanskligt med pumpen kopplad till startmotorbatteriet om pumpen får jobba ofta... Kan vara en god idé att koppla på en solcell med laddningsregulator, det borde fixa biffen och helst då med kapell på...
                  Senast ändrad av anteman; 2017-01-05, 12:25.

                  Kommentera


                  • #69
                    Har inte heller nån Arkip...men skulle jag skaffa en båt som uteslutande skulle användas i Vänern så skulle jag otvivelaktigt skaffa en större båt än en Arkip...
                    Senast ändrad av byggarn; 2017-01-05, 12:21.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Har ingen Linder men läst flera på FS som säger att Arkipen slår ganska duktigt i vågor... Fastän den fått fina vitsord i båttester.

                      Få om ens någon 4,6-5,0 m båt är riktigt bra vid 8-12 m/s, men nog kan det funka, beror på hur fort man vill åka och hur ofta i 8-12 ms... I den längdklassen finns även bla Silver/Buster/Master, den senare ser prisvärd ut som ny

                      Vill man ofta hålla god fart i 8-12 ms så måste man upp i längd/storlek på båten och då blir det dyrare om man inte hittar något fint, begagnat ex. Är det någon som säger Silver Hawk här tro? Själv fiskar jag sällan vid 8-12 ms och har en något mindre båt...

                      Arkipen finns med hamnkapell. Med en sådan på under längre tider i hamn behöver inte länspumpen jobba så ofta. Känns lite vanskligt med pumpen kopplad till startmotorbatteriet om pumpen får jobba ofta... Kan vara en god idé att koppla på en solcell med laddningsregulator, det borde fixa biffen och helst då med kapell på...
                      Tack för svar!

                      Jag försöker oftast att åka ut när det är bättre väderförhållanden än 8-12 ms, men det händer förstås också att man åker ut i 2-3 ms och ska hem i uppblåst: 8-12 Blir bara jobbigt att fiska i sån vind ändå i min åsikt.

                      Jag vet inte om jag vill offra den fina planlösningen i Arkipen emot en trång Silver/Buster, det är väldigt lite plats i dem (åtminstone Buster) om man jämför dem, tycker inte du det?
                      Jag jämförde en Buster M2 med Arkipen i en affär (klättrade i dem båda) och upplevde Bustern som en båt jag helst åker själv i o fiskar, kanske 2 personer max. Medans Arkipen lätt skulle gå att vara 2 i, till och med 3 personer skulle kunna fiska om man är något samspelta, jag pratar spinnfiske. och då va det dubbeltpulpet i bustern och sånna där 4 kantiga "lådor" att sitta på, en framför varje pulpet - med andra ord inte heller mycket stuvutrymmen om man jämför med Arkip. Hur Silver är har jag inte kunnat utvärdera ännu, men jag skall till båtmässan nu i feb så får kika på dem där, men känslan är att de också kan vara trånga vid samma längder, som Bustern, för de har väl flytelementen i väggarna med?

                      Jag fiskar uteslutande i Vänern, men håller mig i vikar/inomskärs, så att t.ex. skaffa en mindre "havsbåt" som kan gå i höga vågor blir fel det också... för den funkar nog inte bra inne i gäddparadisen som håller 0,4 m djup tror jag, där både vårfisket och sommarfisket bjuder upp till 10+ dans då och då! så det är där jag håller mig till 90%

                      Japp som jag fattar det som så är pumpen kopplad så, på startbatteriet, för det finns bara 1 batteri så kan ju inte vara på så många andra sätt - hade varit kul med input från någon som har sin Arkip ute i hamn hela säsongen, med 1 batteri - så man kan höra efter hur ofta man behöver underhållsladda det? om man behöver det alls, det kanske laddar på bra när man åker? (jag köper nog en Yamaha 50HK 4-t, den har 12v 16 amp generator).
                      Just nu lutar det åt nån sollcellslösning som du skriver, borde finnas bra "kom-igång" paket hos våra återförsäljare.

                      Finns det någon som vet hur hamnkapellet är att montera? kan man göra det smidigt vid sin bryggplats? eller blir det som så att man gör det 2-3 gånger för att sedan skita i det för att det tar lång tid eller är krångligt?
                      Hamnkapellet är ju hyfsat dyrt med (6860:- kr på Linder) så lägger hellre de pengarna på bara ett pulpet-kapell (1390:- ) för att skydda elektroniken + solcellspaket till batteriet. Målet är en så underhållsfri lösning som möjligt och möjligheten att även dra på korta och snabba "efter jobbet fisketurer" utan att behöva lägga massa extratid på krångligheter skall också finnas.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X