Recensioner av Starcraft 140 och Quintrex 390 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Recensioner av Starcraft 140 och Quintrex 390

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Recensioner av Starcraft 140 och Quintrex 390

För er som är nyfikna på dessa båtar.....
    Kika gärna in på vår blogg http://www.fiskebroder.blogspot.com där vi presenterar våra båtar lite närmare med körintryck, omdömen osv.
    Det kommer även nya inlägg under veckan där vi tittar närmare på bra och mindre bra saker.
    Vi är inga kunniga båtexperter. Vi är heller inte sponsrade. Det finns ingen som helst märkesstolthet.
    Därför är det bara ren, oförfalskad sanning ni läser. Bra som dåligt.
    Välkomna in!
    Mvh Micke

Som vanligt bra läsning på den bloggen!!
    http://team-bigfish.blogspot.se/

Kommentera

Trevligt... En fråga. Vilken båt är bäst i lite grövre sjö av Quintrex 440 och PT140?

Kommentera

Ursprungligen postat av Höstrusk Visa inlägg
        Trevligt... En fråga. Vilken båt är bäst i lite grövre sjö av Quintrex 440 och PT140?
        Vet inte tyvärr. Har aldrig testat en Quintrex 440.
        Om jag jämför Starcraften med min 390 så blir svaret att båtarna uppträder lite olika i sjön.
        Starcraften skär mer genom vågorna, dels p.g.a sin högre vikt men även p.g.a sitt gångläge i sjön.
        Farsan tycker den går riktigt bra i grövre sjö, däremot blir man blöt.....
        390:n däremot studsar ovanpå vattnet. Den skär inte på samma sätt.
        Men trots att det studsar kommer det ytterst sällan in vatten i båten.
        Man kan säga att i vattnet så är Starcraften den sävlige farbrodern, lite lugnare och trögare i rörelserna.
        Medan Quintrexen är den pigge tonåringen. Snabb i svängarna och en mer livlig båt att köra.
        Mvh Micke

Kommentera

Redan läst... =)

En av de mer informationsrika bloggarna.

Nu börjar det väl snart bli läga att komma å våldgästa tror jag bestämt.

Vore skitkul att få provåka 390'in.

Finns det plats för att smäcka på ett ekolod till på den? Jag har gjort mitt DSI lod portabelt och skulle vilja testa detta på riktigt i verticalsvängen.

Kommentera

Tjena Robin!
            Vi får nog göra en tur snart nu innan gösarna blir alldeles för köldstela.
            Använder alltid två lod i båten. Vad har du för fäste?
            Brorsan använder sig av ett portabelt fäste som jag glömt namnet på nu. Det sätter vi fast på enklast möjliga sätt: En brädlapp och tving, men det funkar!
            Skulle va kul att se ett DSI i verkligheten.
            Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Vet inte tyvärr. Har aldrig testat en Quintrex 440.
              Om jag jämför Starcraften med min 390 så blir svaret att båtarna uppträder lite olika i sjön.
              Starcraften skär mer genom vågorna, dels p.g.a sin högre vikt men även p.g.a sitt gångläge i sjön.
              Farsan tycker den går riktigt bra i grövre sjö, däremot blir man blöt.....
              390:n däremot studsar ovanpå vattnet. Den skär inte på samma sätt.
              Men trots att det studsar kommer det ytterst sällan in vatten i båten.
              Man kan säga att i vattnet så är Starcraften den sävlige farbrodern, lite lugnare och trögare i rörelserna.
              Medan Quintrexen är den pigge tonåringen. Snabb i svängarna och en mer livlig båt att köra.
              Mvh Micke
              Tack för att du försöker reda ut vad båtarna går för. Vad menar du förresten med hög sjö? Vågar man ta en trollingtur på en mellanstor svensk sjö i typ 5-8 sekundmeter eller blir man plaskvåt i en Starcraft då?

Kommentera

Micke: Jo det kanske börjar dra ihop sig nu då.
                Jag har ett sånt dära sprötfäste från stoxdal med en liten tving på som man fäster över relingen. Det borde passa bara du har reling.
                Jag har upplevt DSI lodet funka väldigt bra till att hitta grejjer på botten med men väldigt tråkigt på trollingen då det tar bort mycket av ekona och så vidare på lite djupare vatten då jag har fått för mig att själva konan är lite smalare.
                Skickar ett sms te dej så får vi se om vi kan styra öpp nått nåstans nån dag nu. =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Höstrusk Visa inlägg
                  Tack för att du försöker reda ut vad båtarna går för. Vad menar du förresten med hög sjö? Vågar man ta en trollingtur på en mellanstor svensk sjö i typ 5-8 sekundmeter eller blir man plaskvåt i en Starcraft då?
                  Det är inte vid trolling det blir blött, det är vid transporten som det ibland skvätter/ryker in vatten.
                  Svårt att svara på såna frågor "typ 5-8 sekundmeter" eftersom det kan skilja sig så otroligt mycket från sjö till sjö.
                  Vindriktning, omgivning runt sjön, bottenstruktur, djup, årstid, storlek på sjön mm.
                  Men om jag säger så här: Starcraften är ingen dålig båt i sjön. Det finns garanterat andra båtar i 4,4 meters klassen som går bättre men även många som är sämre.
                  Den gör sitt jobb helt enkelt utan att för den skull glänsa eller sticka ut ur mängden som en "riktigt bra sjöbåt".
                  Mvh Micke

Kommentera

Jo, problemet är nog som du säger att vi inte fiskar i samma vatten du och jag så det är svårt att jämföra, men om man säger så. Jag fiskar ibland i en Linder 440 fishing och i den vågar man fan inte ge sig ut på en sjö som har mer än 2 km i diameter storlek om det inte är under 3 m/s. Går det vita gäss på vågorna är det uteslutet. Så jag är ute efter en båt som är trygg även om det blåser lite. Fiskemässigt är det säkert obekvämt ändå, men et får man ju räkna med, men man vill ju inte sitta och ösa

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
                    5 svar
                    1 492 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv