Lodet startar inte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lodet startar inte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lodet startar inte

Har nyligen köpt ett Lowrance elite 4x och har nu fixat för att få det portabelt.
    Ska köra med en blyack som jag använt till mitt gamla eagle cuda.
    Monterade det precis likadant med en häng(?)säkring på pluskabeln. När jag kopplar in lodet och startar displayen blinkar den bara till, står Lowrance i vänstra kanten. Sen slocknar den omedelbums. Är det krämen som är slut i acken?, har inte använt det gamla lodet i år.
    Eller kräver det nya lodet mer kraft?

Om det spelar ngn roll testade jag att starta det i vardagsrummet, måste lodet vara i vatten för att funka? (Innan nån besswisser säger att man inte kommer hitta någon fisk i mitt vardagsrum så är jag medveten om det.)

Batteriet är med största säkerhet slut. Jag hörde en gång i tiden att man inte skulle köra givarna i luft för att dem kunde skadas men jag vet inte om det stämmer (personligen tror jag dem gör det i vart fall). Du kan starta lodet annars och köra "stop sonar" så kommer det inte skicka ut signaler ifall du är osäker.

Kommentera

ok så då är det min förstainstinkt att ladda acken som är lösningen.

Kommentera

Som Du gissat börja med att ladda batteriet, vill minnas att de flesta lod måste ha min 10-11V för att starta överhuvudtaget så börja där, vad gäller givaren vid "torrkörning" så kan det öka risken för skador på sändarkristallen men inget som händer varje gång men om det blir knas med givaren och det kommer fram att Du torrkört den så är garantin förbrukad.

Allt Du behöver är en hink med vatten att lägga givaren i eller använd badkaret, regntunna eller annat kärl med vatten så är Du på den säkra sidan.

Kommentera

Varför koppla in givaren överhuvudtaget på land ? någon vettig bild blir det inte ändå.
          Har du inte använt eller laddat batteriet på länge så kan det vara förstört.
          Senast ändrad av RK99; 2012-06-26, 18:33.
          "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av Pajkulan Visa inlägg
            Har nyligen köpt ett Lowrance elite 4x och har nu fixat för att få det portabelt.
            Ska köra med en blyack som jag använt till mitt gamla eagle cuda.
            Monterade det precis likadant med en häng(?)säkring på pluskabeln. När jag kopplar in lodet och startar displayen blinkar den bara till, står Lowrance i vänstra kanten. Sen slocknar den omedelbums. Är det krämen som är slut i acken?, har inte använt det gamla lodet i år.
            Eller kräver det nya lodet mer kraft?

Om det spelar ngn roll testade jag att starta det i vardagsrummet, måste lodet vara i vatten för att funka? (Innan nån besswisser säger att man inte kommer hitta någon fisk i mitt vardagsrum så är jag medveten om det.)
            Hej Erik Öberg;

Jag ser absolut ingen fara med att testa ett ekolod någon minut i luften med givaren inkopplad och signalen riktad mot en plan yta som golvet elller taket.

Som Lowrance tidigare generalagent och distributör här i Sverige har jag före leverans till återförsäljare kontrollerat och testat drygt 40.000 Lowrance ekolod (blinkekolod, digitala ekolod och skrivande ekolod) i luften åren 1974 - 1993 med givaren inkopplad, liggande upp och ner på bordet med signalen riktad upp mot taket i köket. Då brukar djupsiffran visa 6,9 - 7,0 meter när det är 1,63 meter upp till taket från köksbordet. Att ekolodet visar 4,3 gånger mer i luften än i vattnet hänger samman med att ljudets hastighet i vatten är cirka 4,3 gånger större än i luft. Ljudets hastighet i luft vid +20 gr.C är 340 m/sek och ljudets hastighet i vatten är 1.482 m/sek vid +20 gr.C.

En sak som jag snabbt lärde mig var att spänningen måste vara mellan 10,5 och 13,8 volt DC för att ekolodet ska fungera bra. Vid lägre spänning än 10 volt DC slocknar ekolodet. Vid högre spänning än 15 volt DC är risken påfallande att ekolodets slutsteg bränns.

Ju mer du vet om ekolod...därför Lowrance ombord!

Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2012-06-27, 14:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
            72 svar
            6 065 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg tobs
            av tobs