Askeladden 16-4400 och Lowrance Elite 4x - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Askeladden 16-4400 och Lowrance Elite 4x

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Askeladden 16-4400 och Lowrance Elite 4x

Hej

Har kollat runt lite och sökt här om hur man ska fästa givaren på bästa sätt.

Det jag har fått fram om min båt är att det är dubbelskrov på den och därmed att montera givaren med sikaflex inombords inte blir optimalt. Eller tror ni att det går ändå?

Hur hade ni gjort? I manualen står det att jag ska borra hål i aktern, men varför borra? Kan man inte köra med vanlig rostfri sättskruv?

Ta en bild på hur din akter ser ut så ska du få rekommendation om var du kan placera givaren.

Ang. Fastsättning så förborrade jag, kladda på sika i hålen och därefter i med skruven.

Alternativ om du vill slippa hål i aktern är att sika fast en brädbit som du sedan skruvar i.

Kommentera

Ursprungligen postat av Genelit Visa inlägg
      Ta en bild på hur din akter ser ut så ska du få rekommendation om var du kan placera givaren.

Ang. Fastsättning så förborrade jag, kladda på sika i hålen och därefter i med skruven.

Alternativ om du vill slippa hål i aktern är att sika fast en brädbit som du sedan skruvar i.

Tack för svar. Här kommer en bild på aktern.

Click image for larger version

Name:	Askeladden 2013 009.jpg
Views:	1
Size:	159,4 KB
ID:	1768852

Det där med en brädbit var smart, det ska jag fundera på. Eftersom jag har en badstege på vänstra sidan får jag sätta givaren på höger sida.

Det ska vara Sikaflex 291 va?

Enligt manualen ska den sitta vid vattenytan, däremot har jag läst andra som sätter den väldigt långt ner på skrovet. Då ligger den ju under vatten hela tiden, fungerar det också?

Kommentera

Givaren ska sitta på högra sidan pga bästa funktion, höjdmässigt ska den sitta så att mittlinjen på givaren är jäms med botten på båten och vinklad så att givaren pekar rakt ner mot sjöbotten INTE paralellt med båtbotten då blir det knas, sedan ska bakre delen av givaren vinklas något neråt för bästa funktion hur mycket måste Du testa dig fram till.

Har din båt steglister eller längsgående kanter i botten (syns tyvärr inte på den bilden) så får inte givaren sitta mitt bakom en sådan då det stör funktionen kraftigt, givaren monteras enklast med att förborra hålen i skrovet i med lite Sika 291 och dra dit skruvarna.
        Har gjort så på alla mina båtar och många bekantas båtar under åren och inga problem att hålla på och limma en planka och skruva i är inget att hurra för det är bara att gå lös med borren på båten det är ett verktyg och dött föremål som ska anpassas för optimal funktion inte daltas med!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Givaren ska sitta på högra sidan pga bästa funktion, höjdmässigt ska den sitta så att mittlinjen på givaren är jäms med botten på båten och vinklad så att givaren pekar rakt ner mot sjöbotten INTE paralellt med båtbotten då blir det knas, sedan ska bakre delen av givaren vinklas något neråt för bästa funktion hur mycket måste Du testa dig fram till.

Har din båt steglister eller längsgående kanter i botten (syns tyvärr inte på den bilden) så får inte givaren sitta mitt bakom en sådan då det stör funktionen kraftigt, givaren monteras enklast med att förborra hålen i skrovet i med lite Sika 291 och dra dit skruvarna.
          Har gjort så på alla mina båtar och många bekantas båtar under åren och inga problem att hålla på och limma en planka och skruva i är inget att hurra för det är bara att gå lös med borren på båten det är ett verktyg och dött föremål som ska anpassas för optimal funktion inte daltas med!

Oj tack för ett kanon svar!

Hur kollar jag om det är steglister eller längsgående kanter? Vet inte riktigt skillnaden.

Ska jag sätta den där som handtaget är fast längst ner då så mitten kommer i höjd med botten?

Kommentera

Ursprungligen postat av mraxan Visa inlägg
            Oj tack för ett kanon svar!

Hur kollar jag om det är steglister eller längsgående kanter? Vet inte riktigt skillnaden.

Ska jag sätta den där som handtaget är fast längst ner då så mitten kommer i höjd med botten?
            Kolla botten på båten och finns det några vinklar eller längsgående kanter i botten på båten så ska givaren inte sitta mitt bakom den på aktern, annars ta en bild där man ser både aktern och botten på båten så kan jag förklarar var den ska sitta lättare. Tänk på att det bör/ska vara min 20cm mellan motorn och givaren annars finns risk att motorn stör givaren vilket försämrarkvaliteten på skärmbilden. Bra utgångspunk är mittemellan motorn och sidan på båten mätt i vattenlinjen sedan får Du finlira lite.

Kommentera

Ok, tack så länge. Ska se om jag kan ta en bild i dagarna.

Kommentera

Jag ställer en fråga till er som vet

När jag ska koppla in elen till mitt ekolod så tänkte jag dra kabel direkt från batteriet.

Tänkte göra så här: Batteri -> Säkring -> Strömbrytare -> Strömbrytarpanel inkl automatsäkringar -> Ekolod

Vill göra så här då jag tänkte dra om elen till lanternor osv som idag går direkt från strömbrytaren. Montera allt från strömbrytarpanelen alternativt kopplingsplint.

Kommentera

Bästa alternativet är att koppla lodeet direkt på batteriet med en vanlig hängsäkring på pluskabeln, det näst bästa är att koppla det på en brytar/säkringshållare om Du gör det så koppla enbart lodet på den säkringen/brytaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Bästa alternativet är att koppla lodeet direkt på batteriet med en vanlig hängsäkring på pluskabeln, det näst bästa är att koppla det på en brytar/säkringshållare om Du gör det så koppla enbart lodet på den säkringen/brytaren.
                    Jag tänkte använda denna: http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El...gsplint-25233/

Eller denna: http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/St...ringar-258815/

Strömbrytaren som sitter i båten är denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...e-100-A-80512/

Men om man kopplar lodet direkt, då kan man ju aldrig bryta strömmen, eller det kanske inte behövs?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10