Askeladden 16-4400 och Lowrance Elite 4x - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Askeladden 16-4400 och Lowrance Elite 4x

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Hej igen!

    Har en ny fråga, ska plus och minus från motorn kopplas direkt på batteriet? För just nu så är minusen kopplad direkt till batteriet och plusen är kopplad till min huvudbrytare.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av mraxan Visa inlägg
      Hej igen!

      Har en ny fråga, ska plus och minus från motorn kopplas direkt på batteriet? För just nu så är minusen kopplad direkt till batteriet och plusen är kopplad till min huvudbrytare.
      Det finns två skolor om detta och båda har sina för och nackdelar men det beror mycket på vilken motor Du har och vilka egenskaper Du prioriterar.

      1. Koppla motorns plus och minus direkt på batteriet och låt motorns inbyggda säkring sköta den biten, dett är hur jag brukar göa och föredar då det minskar risken för startproblem orsakade av fel på själva brytaren. men det krävs en bra motorinstallation där Du är säker på att motorn inte drar någon krypström för då tömmer den batteriet mellan körningarna.

      2. Koppla motorns minus på batteriet och plus via brytaren, detta gerfördelen att Du vet säkert att ingen ström går till mpotorn när brytaren är av, men skulle Du får problem med brytaren vilket är vanligare än man tror så kan Du inte starta motorn, det går såklart att koppla förbi brytaren om det händer men kräver tillgång till verktyg och tar lite tid, jag använder inte denna metod av den orsaken.

      Har Du en modern 4Taktare så kräver ofta tillverkaren attden kopplas direkt på batteriet för att garantin ska gälla just för att man inte vill ta smällen om brytaren krånglar, men det skiljer mellan tillverkarna så kolla vad Din säger!

      Har Du det kopplat som alt 2 och Din brytare är några år och Du har en 4Taktare så skulle jag koppla om till alt 1 men det är jag det ;-)

      Vad gäller andra förbrukare så kopplas de via brytaren såvida de inte har egna On/Off knapapr som Ditt eklolod men även där finns två skolor och andra kommer snart att skälla ve och pina över mig för mina rekomendationer men det är jag van vid jag vet ju att det funkar, har haft det så mina båtar i alla år och har avverkat något dussin egna och skött/sköter om några dussin andra båtar och det räcker som grund för mig ;-)

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Det finns två skolor om detta och båda har sina för och nackdelar men det beror mycket på vilken motor Du har och vilka egenskaper Du prioriterar.

        1. Koppla motorns plus och minus direkt på batteriet och låt motorns inbyggda säkring sköta den biten, dett är hur jag brukar göa och föredar då det minskar risken för startproblem orsakade av fel på själva brytaren. men det krävs en bra motorinstallation där Du är säker på att motorn inte drar någon krypström för då tömmer den batteriet mellan körningarna.

        2. Koppla motorns minus på batteriet och plus via brytaren, detta gerfördelen att Du vet säkert att ingen ström går till mpotorn när brytaren är av, men skulle Du får problem med brytaren vilket är vanligare än man tror så kan Du inte starta motorn, det går såklart att koppla förbi brytaren om det händer men kräver tillgång till verktyg och tar lite tid, jag använder inte denna metod av den orsaken.

        Har Du en modern 4Taktare så kräver ofta tillverkaren attden kopplas direkt på batteriet för att garantin ska gälla just för att man inte vill ta smällen om brytaren krånglar, men det skiljer mellan tillverkarna så kolla vad Din säger!

        Har Du det kopplat som alt 2 och Din brytare är några år och Du har en 4Taktare så skulle jag koppla om till alt 1 men det är jag det ;-)

        Vad gäller andra förbrukare så kopplas de via brytaren såvida de inte har egna On/Off knapapr som Ditt eklolod men även där finns två skolor och andra kommer snart att skälla ve och pina över mig för mina rekomendationer men det är jag van vid jag vet ju att det funkar, har haft det så mina båtar i alla år och har avverkat något dussin egna och skött/sköter om några dussin andra båtar och det räcker som grund för mig ;-)
        Oj vilken förklaring Tur det finns folk som dig.

        Motorn är en 96:a 2-takt så jag får väl fortsätta att ha det inkopplat så som det är och slänga ner lite verktyg i båten

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av mraxan Visa inlägg
          Oj vilken förklaring Tur det finns folk som dig.

          Motorn är en 96:a 2-takt så jag får väl fortsätta att ha det inkopplat så som det är och slänga ner lite verktyg i båten
          Med en sådan motor så skulle jag behålla det då det redan sitter som det gör men ett "stalltips" är att Du innan nästa tur lossar kablarna på brytaren och rengör ta bort ev ärg och beläggningar på både brytarens bultar och kabelskorna och så spreja på lite 6-66/WD-40 eller lägg på lite kontaktfett och skruva ihop igen, gör samma sak med polskorna på själva batteriet.
          Kolla så att själva brytaren ser frisk ut, ta ur "nyckeln" och spreja kontaktytorna samt vrid den lite till och från och känn att det funkar bra, minsta tvekan så köp en ny och montera kostar några hundringar men kan spara massa gråa hår och rädda en fisketur vilket gör det värt det ;-)

          Verktyg ska alltid finnas med i båten, saker som man ska kunna göra till sjöss och ha verktyg för är att byta tändstift och då ha reservstift med, extra säkringar i rätt styrkor, fasta nycklar eller skiftnycklar för att skruva isär eller ihop saker som lossar eller måste fixas, gärna en reservproppeller och verktyg att byta den inte så svårt som många tror och sist men faktiskt viktigast en dunk reservbränsle.

          Bra att ha grejor i verktygslådan är en rulle silvertejp, ett gäng buntband i olika storlekar och en oöm kniv, har lagat och fixat div trasiga saker med dessa saker som annars hade orsakat en avbruten och förstörd fisketur.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Med en sådan motor så skulle jag behålla det då det redan sitter som det gör men ett "stalltips" är att Du innan nästa tur lossar kablarna på brytaren och rengör ta bort ev ärg och beläggningar på både brytarens bultar och kabelskorna och så spreja på lite 6-66/WD-40 eller lägg på lite kontaktfett och skruva ihop igen, gör samma sak med polskorna på själva batteriet.
            Kolla så att själva brytaren ser frisk ut, ta ur "nyckeln" och spreja kontaktytorna samt vrid den lite till och från och känn att det funkar bra, minsta tvekan så köp en ny och montera kostar några hundringar men kan spara massa gråa hår och rädda en fisketur vilket gör det värt det ;-)

            Verktyg ska alltid finnas med i båten, saker som man ska kunna göra till sjöss och ha verktyg för är att byta tändstift och då ha reservstift med, extra säkringar i rätt styrkor, fasta nycklar eller skiftnycklar för att skruva isär eller ihop saker som lossar eller måste fixas, gärna en reservproppeller och verktyg att byta den inte så svårt som många tror och sist men faktiskt viktigast en dunk reservbränsle.

            Bra att ha grejor i verktygslådan är en rulle silvertejp, ett gäng buntband i olika storlekar och en oöm kniv, har lagat och fixat div trasiga saker med dessa saker som annars hade orsakat en avbruten och förstörd fisketur.
            Fantastiskt! Ska iväg till affären idag och handla lite

            Ha en trevlig dag!

            Kommentera


            • #26
              Någon som för mig som kan förklara på ett enkelt vis hur man räknar ut vilken A på säkringar man ska ha för sina olika saker?

              Har dragit fram en 10mm2 plus och minus i båten. Plusen till en säkringshållare och minus till en plint.
              Liknande denna: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71010

              På en säkring ska jag koppla mitt ekolod och där vet jag att det ska vara en 3A säkring.

              Nästa ingång ska vara ett 12v cigguttag, sedan på nästa ska 4 lanternor kopplas in och slutligen ska även en torkarmotor kopplas in.

              Hur vet jag vilka säkringar jag ska använda till varje sak?

              Kabel som jag använder till förbrukarna är förtennt 2.5mm2

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av mraxan Visa inlägg
                Någon som för mig som kan förklara på ett enkelt vis hur man räknar ut vilken A på säkringar man ska ha för sina olika saker?

                Har dragit fram en 10mm2 plus och minus i båten. Plusen till en säkringshållare och minus till en plint.
                Liknande denna: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71010

                På en säkring ska jag koppla mitt ekolod och där vet jag att det ska vara en 3A säkring.

                Nästa ingång ska vara ett 12v cigguttag, sedan på nästa ska 4 lanternor kopplas in och slutligen ska även en torkarmotor kopplas in.

                Hur vet jag vilka säkringar jag ska använda till varje sak?

                Kabel som jag använder till förbrukarna är förtennt 2.5mm2
                Du använder P=U x I dvs Watt = Volt x Ampere

                Tex en lampa på 100 W då blir det 100(W)/12(V) = 8,3 ampere

                man brukar räkna 1,5 mm2 (kvadratmillimeter) klarar 10 A
                en 2,5 mm2 klarar 16 A

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
                  Du använder P=U x I dvs Watt = Volt x Ampere

                  Tex en lampa på 100 W då blir det 100(W)/12(V) = 8,3 ampere

                  man brukar räkna 1,5 mm2 (kvadratmillimeter) klarar 10 A
                  en 2,5 mm2 klarar 16 A
                  Tack! Om jag förstått rätt så säkrar man alltid kabeln och inte prylen. Så när jag räknar, så får jag räkna på kabel area då?

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av mraxan Visa inlägg
                    Tack! Om jag förstått rätt så säkrar man alltid kabeln och inte prylen. Så när jag räknar, så får jag räkna på kabel area då?
                    Du säkrar kabeln ja men säkringen ska räknas på förbrukarens behov och om Du sätter i en för kraftig säkring så hinner förbrukareen förstöras innan den löser ut, men en kabel i den arean klarar säkringar upp till det angivna värdet.
                    Ditt ekolod behöver då bara en 3A och Ditt 12v uttag som ska kunna driva en handstrålkastare kankse behöver en 5-7A beroende på lampans styrka, lanternornas sammamlagda effekt blir normalt 4X10W = 40 så en 5A är fullt tillräcklig osv.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av mraxan Visa inlägg
                      Tack! Om jag förstått rätt så säkrar man alltid kabeln och inte prylen. Så när jag räknar, så får jag räkna på kabel area då?
                      Det är både och..
                      Står det att lodet skall säkras 3A skall du följa det, det är för att skydda lodet, en hängsäkring skall ju bara skydda en pryl.
                      De säkringar som sitter i en central tex i en bil eller hemma är gjorda för att betjäna flera olika förbrukare, då säkrar man för kabeln så den inte blir överlastad.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      128 400 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                      32 svar
                      3 533 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      72 svar
                      5 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Startad av Smockan, 2024-04-04, 21:08
                      4 svar
                      260 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Wagner
                      av Wagner
                       
                      Startad av pikeman59, 2024-07-06, 06:35
                      2 svar
                      222 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg pikeman59  
                      Arbetar...