Ursprungligen postat av badpitt
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Insight Genesis
Collapse
X
-
Dom verkar ju ha en hel del kvar att jobba på när det gäller att man ska kunna använda det fullt ut i alla vatten?
Har dom utlovat att det kommer fungera i hav/kust och skärgård i Sverige? Innan det fungerar är det totalt ointressant för mig i alla fall.
Konstigt (men inte förvånande) att man utlämnar den "lilla" bristen i reklamen... Undrar hur många som köpt system som nu är lite ledsna o känner sig blåsta?
Här är listan med alla andra länder där det inte heller går att använda IG... lång lista och riktigt kasst tycker jag!
/Gustav
Kommentera
-
Nu tycker jag du är orättvis mot IG, det är faktiskt vi själva som måste logga, det lär ta flera år innan det är klart i havet/våra kuster. Titta på tex Vänern, där är väl knappt halva sjön upploggad, det tar tid att logga ett helt hav, sätt igång och logga själv och skicka in så ökar takten.Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggDom verkar ju ha en hel del kvar att jobba på när det gäller att man ska kunna använda det fullt ut i alla vatten?
Har dom utlovat att det kommer fungera i hav/kust och skärgård i Sverige? Innan det fungerar är det totalt ointressant för mig i alla fall.
Konstigt (men inte förvånande) att man utlämnar den "lilla" bristen i reklamen... Undrar hur många som köpt system som nu är lite ledsna o känner sig blåsta?
Här är listan med alla andra länder där det inte heller går att använda IG... lång lista och riktigt kasst tycker jag!
/Gustav
Det är faktiskt dina fiskekamrater här på forumet (till stor del) som har loggat det som finns, sitt inte och vänta på att "maten skall bli serverad".
Kommentera
-
Och där fick jag ännu ett argument för att skaffa en HDS Gen 3..Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inläggPå HDS Gen 3, ja så lenge de er forskjellige formater. (Les; ett med IG og ett med Navionics.)
Tack för hjälpen!
Kommentera
-
IG sitt Social Map er gratis, så hvis noen føler seg snytt der er de dårlige til å regne.Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggDom verkar ju ha en hel del kvar att jobba på när det gäller att man ska kunna använda det fullt ut i alla vatten?
/Gustav
Ønsker man ferdige kart får du gratis C-Map med Lowrance for tiden, liker du ikke C-Map kan du kjøpe Navionics. Lowrance (og Simrad) er de merkene med de desiderte beste kartalternativene, uansett om man måtte mene oppdateringer i IG går tregt.
Nevn ett annet merke med mulighet for gratis dybdekart? (Garmin er nære med Quickmap, men du må fortsatt logge selv) Nevn ett annet merke som tillater bruk av 3.-parts kartprogrammer? Nevn ett annet merke som er kompatibelt med like mange kommersielle kartalternativer?
Men som jeg har nevnt før er det lurt å gardere seg. Navionics på nettbrett er et bra eksempel på en slik gardering, som dessuten bare koster noen hundrelapper hvis man har nettbrettet fra før. Kombiner det gjerne med en Sonarserver. (Det gjør jeg.)
Kommentera
-
Det är inte konceptet eller produkten i sig jag opponerar mig emot. Jag tycker det verkar helt suveränt och skulle haka på direkt men som det är nu verkar det inte gå att använda i kustvatten/havet i Sverige/Norge/Finland och många andra länder vilket är ett STORT STORT minus eller är jag fått det fel för mig??Ursprungligen postat av badpitt Visa inläggNu tycker jag du är orättvis mot IG, det är faktiskt vi själva som måste logga, det lär ta flera år innan det är klart i havet/våra kuster. Titta på tex Vänern, där är väl knappt halva sjön upploggad, det tar tid att logga ett helt hav, sätt igång och logga själv och skicka in så ökar takten.
Det är faktiskt dina fiskekamrater här på forumet (till stor del) som har loggat det som finns, sitt inte och vänta på att "maten skall bli serverad".
Jag följer utvecklingen med stort intresse och när och om allt funkar för kustvatten så vi kan dela och logga djupkartor här också kommer jag nog satsa på ett ekolod som stöder IG.
Det var först nu när jag började titta lite närmare på detta som jag upptäckte att det verkade vara begränsat till insjövatten (och det står inte tydligt i produktinformationen tycker jag).

/GustavSenast ändrad av Husse0416; 2016-05-19, 08:54.
Kommentera
-
Från och med 1/5 i år är det möjligt att logga kustvatten i Sverige. Innan dess har det varit olagligt, varför ig självklart inte kunnat erbjuda det i sin tjänst. Och det är också därför det finns väldigt lite loggat längs med kusterna än så länge.Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggDet är inte konceptet eller produkten i sig jag opponerar mig emot. Jag tycker det verkar helt suveränt och skulle haka på direkt men som det är nu verkar det inte gå att använda i kustvatten/havet i Sverige/Norge/Finland och många andra länder vilket är ett STORT STORT minus eller är jag fått det fel för mig??
Jag följer utvecklingen med stort intresse och när och om allt funkar för kustvatten så vi kan dela och logga djupkartor här också kommer jag nog satsa på ett ekolod som stöder IG.
Det var först nu när jag började titta lite närmare på detta som jag upptäckte att det verkade vara begränsat till insjövatten (och det står inte tydligt i produktinformationen tycker jag).

/Gustav
Hur det är i övriga nordiska länder vet jag inte.
Kommentera
-
Tackar!Ursprungligen postat av Träben Visa inläggFrån och med 1/5 i år är det möjligt att logga kustvatten i Sverige. Innan dess har det varit olagligt, varför ig självklart inte kunnat erbjuda det i sin tjänst. Och det är också därför det finns väldigt lite loggat längs med kusterna än så länge.
Kanon Låter lovande!! Då kanske man kan skaffa ett nytt ekolod till sommaren!
Kan någon rekommendera en bra återförsäljare för Lowrance här i södra Skåne som kan ge en ordentlig demo på systemet?
/Gustav
Kommentera
-
Det er verdt å huske på at det tar tid å legge ut kart, selv for IG med en egen stab som holder på med det. Hver enkelt logg skal kontrolleres, og så tidevannsjusteres. (Og i Sverige har dere noe å lære der, dere er omtrent det eneste landet som IKKE har tidevannsstasjoner på nett via WXTide. Hallo, på tide å bevege seg over i det digitale her.) Strandlinjen og alle øyer etc skal tegnes opp, bare der er det noen tusen arbeidstimer for vestkysten alene.
For Norge og Finland er det fortsatt et forbud. Detaljene i Finland kjenner jeg ikke, men Norge har et tilsvarende forbud som dere hadde frem til 1. mai, dvs det er lov å logge så lenge nøyaktigheten er så dårlig at det ikke egentlig er noen vits, og det er ikke lov å dele. Her i Norge er strafferammen ett års fengsel. Danmark åpnet opp for ca ett år siden.
Nå er det opplagt en hel del som har logget i svensk saltvann i flere år, og brukt programmer som gjør at man kan lage kartene på egen PC utenfor offentlighetens begrensinger. De er det en hel del av her i Norge også, og kartene deles vi diverse grupperinger med medlemmer som er litt mer interessert i kart enn folk flest.
Teknikken har vært tilgjengelig i over 10 år, det er lovverket som henger etter.
Kommentera
-
I Danmark är det mycket upplagt.Ursprungligen postat av Träben Visa inläggFrån och med 1/5 i år är det möjligt att logga kustvatten i Sverige. Innan dess har det varit olagligt, varför ig självklart inte kunnat erbjuda det i sin tjänst. Och det är också därför det finns väldigt lite loggat längs med kusterna än så länge.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av nivv, 2025-04-10, 15:27
|
14 svar
531 visningar