Vinterförvaring av batterierna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterförvaring av batterierna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Team T ! Jag tror du blandar äpplen och päron.

Du säger att vintern är tortyr för batterierna. Ja dom som används under den periden. Men inte dom som lagras. Precis som några redan sagt så är självurladdningen mindre ju lägre temp. är. Lagrar du dom i frysen så står tiden stilla och du behöver inte underhållsladda på hela vintern. Man ska ju ha klart för sig att även laddning tär lite på batteriet, billiga dåliga laddare kan tom göra slut på dina batterier. Det som dock gäller för alla batterier är att dom ska vara i bra kondition och 100% fulladdade innan förvaring.

Däremot ska man inte ladda det genomkalla batteriet. Men förvaras det varmt är självurladdningen större. Det jag tror hänt dina batterier är inte vintern och kylan utan krypströmmar som dragit ur batterierna. Ett friskt batteri självurladdas inte speciellt mycket ens i rumsvärme på någon månad

Det många förväxlar med att kylan förstör batteriet är att kapaciteten sjunker med tempen. Även den mängd ström du kan ta ur batteriet tex. vid start minskar drastiskt vid låg temp. Som i bilen när det är kallt så snurrar det långsamt. Vid minus 20 grader så kan stömstyrkan bara vara 1/3 mot ett varmt batteri. Kapaciteten brukar minska med 1%/grad räknat från 25 grader, då kan man gissa vad det innebär vid -25. Detta ska inte förväxlas med att batteriet far illa av låg temperatur. Batteriet är fortfarande fulladdat. Kapaciteten och ström-förmågan försvinner inte, det blir åter 100% så snart batteriet återfår sin beräknade temp, vilket oftast är 25 grader. Många tar sina iskalla batterier från uteförrådet sätter i båten och tror det är slut när motorn knappt går runt. Batterier ska lagras kallt men nyttjas varma.

Däremot far batteriet illa av ideliga ur och i-laddningar. Varje batteri har ett begränsat antal cykler som det klarar. Även dålig laddning (läs billiga laddare) och överladdning är en vanlig orsak till att batteriet ger upp. Den vanligaste orsaken till att batterier plötslig är slut är oftast att man tömt batteriet för DJUPT och man har lämnat batteriet urladdat en längre tid.

Ett friskt och fulladdat batteri kan förvaras 5-6 månader (KALLT) utan att underhållsladdas. I rumstemp så kan batteriet självurladdas ca: 50% på 3 mån. I minus 20 bara några % på samma tid. AGM batterier lär vara ännu tåligare, mindre självurladdning.

Batterier som redan skadats och blivit kraftigt sulfaterade uppvisar ibland bilden av att vara fulladdade vilket inte är fallet. Ställer man undan ett sånt batteri så är det oftast helt dött efter några månader.
    Hej Anders "Exxet" Eriksson;

Jag har läst många genomtänkta och informativa inlägg du skrivit här på FiskeSnack. Ditt inlägg ovan är ett av de bästa jag läst här!

Min fiskekompis sedan mer än 50 år tillbaka Kjell "Markisen" Lagergren på bilden här ... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_15.htm ... brukade under kalla vintrar plocka ut batteriet från bilen, spola hett vatten i badkaret och placera batteriet på en gummimatta i det varma vattnet i badkaret. När batteriet var uppvärmt brukade Kjell sedan sätta batteriet på laddning....

Är du intresserad av att se stora Gäddor och vilken utrustning vid fiskade med förr när vi var som allra "hetast på gröten" då kan du klicka på pilen till höger om Kjell på bilden igen och sedan fortsätta och se på nya bilder varvet runt ....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Anders "Exxet" Eriksson;

Min fiskekompis sedan mer än 50 år tillbaka Kjell "Markisen" Lagergren på bilden här ... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_15.htm ... brukade under kalla vintrar plocka ut batteriet från bilen, spola hett vatten i badkaret och placera batteriet på en gummimatta i det varma vattnet i badkaret. När batteriet var uppvärmt brukade Kjell sedan sätta batteriet på laddning....

Är du intresserad av att se stora Gäddor och vilken utrustning vid fiskade med förr när vi var som allra "hetast på gröten" då kan du klicka på pilen till höger om Kjell på bilden igen och sedan fortsätta och se på nya bilder varvet runt ....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
      Låter som ett bra tipps. Även om det är bortanför min kunskap så lär batterier må bäst av laddas varma. Dom lär både lämna och ta emot mer energi i varmt tillstånd. I vilket fall ska man inte ta in ett iskallt batteri å sätta direkt på laddning sägs det.

Dina bilder har jag nog sett varvet runt några gånger. Inte nu för tiden men längre tillbaks. Kanske dags å kolla på dom igen. Med åren får man en annan behållning än att se gäddorna ni visar. Det väcks massa nostalgiska känslor å se dessa gamla evinrude motorer och gamla båtar. Har själv harvat runt med kompisar och det mesta i motorväg som tex: gamla Penta och Cresent. Ungdomen av idag skulle bara veta vilket slit fisket va förr med grova tunga glasfiberspön och rullar helt i metall.
      De va tider det.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

När är bilden tagen Leif?
        Ser att det ligger några topomarkörer i båten..
        Hur länga har du använt sådana i ditt fiske?

Kommentera

oj,oj Henke...det använde han långt innan du var påtänkt en gång....
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            När är bilden tagen Leif?
            Ser att det ligger några topomarkörer i båten..
            Hur länga har du använt sådana i ditt fiske?
            Hej Henke W.;

Bilden här ... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_15.htm ... plåtade jag antingen torsdagen den 21/10 eller lördagen den 23/10 1982. Under den höstsemesterveckan fick Kjell, Carl-Gunnar, Micke och jag i "Team Saida" ett 30-tal Gäddor över tio kilos vikt. Den största som Kjell fångade ser du på bilden.

Topomarkörer av frigolit började vi använda redan på slutet av 1960-talet när vi markerade djupbranterna på friliggande grynnor både i Trosaskärgården, Stockholms skärgård och Mälaren. Ofta markerade vi 5-meterskurvan. Jag skrev om hur det går till i mina Gädd- och Gösfiskeartiklar i Sportfiskarnas tidning Svenskt Fiske redan då och i min bok Gäddfiskarens Specialknep (Bonniers, 1972)...

As time goes by ....

Old Firehand

Ps. Jag fick bilder i morse på en 16,7 kilos Gädda som Norges "Gäddkung Nr 1", Petter Stöttum fångade i går 1 December 2013 på en Swim Whizz 764, Tiger Stripe. Här hittar du tidigare bilder av Petter Stöttum med fångade Gäddor ... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_49.htm ... OBS! Klicka på pilen till höger om bilden och fortsätt att klicka på högerpilen så kan du få se många andra Monstergäddor fångade av Petter Stöttum och andra Gäddfiskare.... Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2013-12-03, 17:05.

Kommentera

Du Leif och dina fiskekamrater måste ha varit grymt långt före er tid då det gäller fiskemetoder och utrustning.
              Hatten av för er !

Kommentera

Du Leif och dina fiskekamrater måste ha varit grymt långt före er tid då det gäller fiskemetoder och utrustning.
                Hatten av för er !
                Så sant som det är sagt, som ung i undre tonåren läste man mycket av Leif Engström och hans gädd och gösfiske....skulle
                nästan kunna säga att han lärt mig de flesta grunderna,och lite till, om just dessa fisken....prylmanin fick man väl på köpet En liten Guru var han redan då den gode Leif...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hatten av för er !
                  Hej Henke W.;

Tack för de värmande orden! Egentligen har teknik och metoder inom fisket stått helt stilla under de senaste 40 åren med ett stort undantag som gjorde det flera 100 % lättare för alla som kan hålla i ett spö att lokalisera både fiskeplatser och fiskar.

Åren 1991-1992 introducerade Rockwell International i Dallas, Texas "Global Positioning System" och en helt ny värld blev både lättare att förstå och orientera sig i. Vad som samtidigt hände med undervattensvärlden vet alla båtburna sportfiskare idag....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                  72 svar
                  6 204 visningar
                  0 gillar