Konvertera kartor till Lowrance Elite 4 ekolod/plotter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konvertera kartor till Lowrance Elite 4 ekolod/plotter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Konvertera kartor till Lowrance Elite 4 ekolod/plotter

Hej!

Har googlat och googlat men kan inte förstå hur jag ska göra för att få mitt sjökort i format .kap och .bsb att fungera till min plotter. Enligt Lowrance så ska det gå att konvertera men de hänvisar mig till fiskesnack.com utan att nämna så värst mycket mer.

Något som lyckats med detta och vill dela med sig? Har bra sjökort över Storsjön (Östersund) och är inte så sugen att köpa sjökort för 2500.- från Navionics..

Tacksam för svar!

Ursprungligen postat av markus-l Visa inlägg
    Hej!

Har googlat och googlat men kan inte förstå hur jag ska göra för att få mitt sjökort i format .kap och .bsb att fungera till min plotter. Enligt Lowrance så ska det gå att konvertera men de hänvisar mig till fiskesnack.com utan att nämna så värst mycket mer.

Något som lyckats med detta och vill dela med sig? Har bra sjökort över Storsjön (Östersund) och är inte så sugen att köpa sjökort för 2500.- från Navionics..

Tacksam för svar!
    Så vidt jeg vet er ikke dette mulig.
    Team Colibri

Kommentera

Jag la ner en massa jobb på detta när jag köpt min Elite-4 utan att lyckas. Principen är att du öppnar dina "bildsjökort" i något program (t.ex. global mapper) där du kan rita upp vektorsjökort med dina bildfiler som grund och sen spara i Lowranceformat. Problemet är att om inte de olika vektorlagren har exakt rätt benämning så visas de inte i din Elite-4 och så vitt jag vet finns det ingen förteckning över vad de ska döpas till för att fungera och Lowrance gav inget svar. Efter en massa försök lyckades jag rita lite linjer och hitta symboler för grund och fyr men där någonstans gav jag upp och betalde de dryga 1000kr Navionics ville ha för kort över stockholms skärgård.

Lyckades dock få till adressen till eniros sjökortsdatabas så jag fick in de i Global Mapper att rita efter. Någon med mer kunskap lär säkert lyckas bättre då jag började helt från noll med info från nätet. Tror även det behövdes något eller några andra program att sköta konverteringen av filformatet med men minns inte så noga.

Jag skulle säga görbart men kräver mycket tid, kunskap och experimenterande.

edit: Skönt förresten att Lowrance hänvisar till Fiskesnack för info om deras produkter.
      Senast ändrad av Magnus (Sthlm); 2014-03-06, 21:32.

Kommentera

Tack för info Magnus. Lowrance gav mig ett litet hopp där på facebook men jag lyckas inte heller knäcka koden för det..

Jag brukar inte ge mig i första taget men nu står det still. Får kanske se mig slagen i detta, bita i det sura och fortsätta köra telefon som "plotter" och köra waypoints (för fisk och hotspots) i min handhållna GPS =)

Storsjökortet som jag har är riktigt bra och det känns surt att inte kunna använda det på ett vettigt sätt i dagens teknologi.

Kommentera

Tack för info Magnus. Lowrance gav mig ett litet hopp där på facebook men jag lyckas inte heller knäcka koden för det..

Jag brukar inte ge mig i första taget men nu står det still. Får kanske se mig slagen i detta, bita i det sura och fortsätta köra telefon som "plotter" och köra waypoints (för fisk och hotspots) i min handhållna GPS =)

Storsjökortet som jag har är riktigt bra och det känns surt att inte kunna använda det på ett vettigt sätt i dagens teknologi.
          Hade jag tänkt till lite hade jag nog skippat att köpa Navionics då 3,5" skärm är alldeles för litet för att läsa sjökort på ett bra sätt. Jag hade nog satsat på en billig Android-platta på 7" med GPS från Kina och kört Navionicsappen eller något annat program för att läsa dina bsb och kap filer.

Kommentera

Ta laptoppen med så är problemet löst Har själv strulat med det då jag har alla sjökort i rasterformat, gav upp.

Kommentera

Ni har en bra poäng båda två. Kände jag inte riktigt behövde ett större ekolod än 4 och då olssons sålde ut dessa till 1600 tyckte jag det var värt chansningen att kunna läsa in sig lite på plottern iaf.

Har bara en styrpulpet så det är väl lite därför jag inte känner mig helt nöjd med en dator/surfplatte lösning. Vet det finns bra skydd idag så man får väl fundera lite mer på det.

Undrar hur det skulle vara om man tänkte till riktigt ordentligt nån gång först innan man gör det man tror ska gå

Kommentera

[

Undrar hur det skulle vara om man tänkte till riktigt ordentligt nån gång först innan man gör det man tror ska gå [/QUOTE]

Haha, känner igen det. Har själv en styrpulpetare nuförtiden så laptoppen är skrinlagd. Har tänkt lite på en platta jag med men undrar lite hur det syns i solen. Har själv en elite4 å det är ju lite smått men funkar, tycker mest synd om alla sjökorten...

Kommentera

Hej!

Tacksam för svar!

Ingen som har en lösning på detta?
                  Är sugen på att byta ut surfplattan och ekolodet till en kombinerad enhet för lod/plotter
                  Har Storsjön och Näkten i .kap .bsb och .xml

Kommentera

Programmet for å konvertere kart til Lowrance/ Simard er gratis og heter Insight Map Creator. Dette kan lastes ned fra Insight Store.

I prinsippet tar dette programmet litt ymse filformater og konverterer til formater som kan leses av Lowrance. Les bruksanvisningen, så finner du ut av hvilke formater IMC tar, og så må du få konvertert det du har til slike formater. Det beste er å få konvertert til shp (shapefiles), ettersom dette er det som er enklest å jobbe med i IMC. Hvis ikke jeg husker helt feil, er GPSmapedit et program som du kan bruke til første runde med konvertering.

Jeg har tidligere konvertert kart i PDF, men det er så lenge siden at jeg ikke husker detaljene lengre. Men en kar som heter John Easton (kalles for Fishton på diverse forum) har skrevet en artikkel om hvordan det gjøres. Den bør du kunne finne igjen med Google..
                    Senast ändrad av Team Colibri; 2014-09-15, 13:47.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 396 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri