Humminbird AutoChart - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird AutoChart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tjena. Jag ska precis köpa en helix 9 si modell och har några frågor:
    1) visst går det att logga och göra kartor i skärgården? Går det med Autochart live?
    2) vad är fördelarna med att ha autochart pc när det finns live-funktionen? Hur mycket bättre kan man göra en karta?
    3) för att göra en karta med SI mosaik så behöver jag autochart pro va?

    Jag bor på Åland och det är således den kusten jag ska logga, osäker på om förbudet mot detta finns kvar.. Men eftersom autochart inte behöver delas eller laddas upp mot något så måste det väl gå att logga fritt var man vill?

    Kommentera


    • Kan svara på 2 och 3. Ettan är jag lite osäker på kring regelverket. Jag vet Sjöfartsverket måste rådfråga försvarsmakten varje gång innan de lämnar ut djupdata.

      Autochart Live kan logga upp till 8 timmars loggning. Sen måste du köpa AutoChart ZeroLine SD kort för kunna logga mer. Fördel med skaffa Autochart PC är att du kan ha många kartor sparade på din PC, men sen tar du bara med de du vill använda för tillfället på Zeroline SD kortet. Autochart PC kan även ta in andra spårfiler så du kan göra kartor som du inte själva kört upp. Tex om du får spårfiler från andra.

      Ja, du behöver Pro om du skalla göra kartor med bottenhårdhet och SI mosaik.

      2) vad är fördelarna med att ha autochart pc när det finns live-funktionen? Hur mycket bättre kan man göra en karta?
      3) för att göra en karta med SI mosaik så behöver jag autochart pro va?

      Kommentera


      • 1. Ja og ja.
        2. Mye
        3. Ja
        Team Colibri

        Kommentera


        • Stort tack till er båda!

          Kommentera


          • Hej!, jag är ganska ny på autochart och har några frågor.
            Jag köpte ett Helix 9 och ett Zerolinekort i slutet på sommaren och har loggat en del sjöar som jag fiskar i, sen skulle jag ladda upp all data till PC:n men då visade det sig att jag inte fått med någon aktiveringskod till autochart pc. Jag kontaktade butiken där jag köpte det och dom gav mig ett nytt kort med tillhörande kod till och sen sa dom att koden var låst till kortet så all data jag hade på det andra kortet kunde jag kasta!?, stämmer detta och finns det i så fall något sätt att föra över datan från det gamla till det nya kortet utan autochart pc??

            Kommentera


            • Hur har du loggat? Har du bara loggarna kvar är det inga problem att generera nya kartor i Autochart PC till nya SD-kortet..
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

              Kommentera


              • Jag har loggat med autochart live på gamla kortet, ska logga in med den nya aktiveringskoden på pc:n och testa

                Kommentera


                • Hej
                  Köpte mig en ny plotter för ett tag sedan, HB helix 7 G2N si. Har även skaffat ett navionics kort och köpte nyss på mig ett zero line kort för att kunna nyttja AC live lite mer än de 8 timmar som enheten klarar av att spela in. Har inte hunnit ut och testa sakerna än.
                  Men efter att ha läst lite i manualen och även pratat med comstedt så har jag upptäckt (borde kollats innan) att min enhet bara har 1 kortläsare. Det innebär att jag inte kan ha sjökort i samtidigt som jag spelar in djupkurvor, utöver internminnet.

                  Så min fundering är om jag ska skicka tillbaka zeroline eller om det ändå går att nyttja på något sätt trots avsaknad av kortplats.
                  Kanske missar något?

                  Tilläggas bör att jag inte kommer att fiska i sjöar utanför täckningsområdet på mitt sjökort. Befinner mig i sthlms skärgård, mälaren eller vättern.

                  Kommentera


                  • Jeg svarer med et spørsmål:
                    Kan man flytte live-data fra internminnet og til minnekortet?

                    Tanken min er at du da kan bruke Navionics i Helixen samtidig med Live, og så flytte over til ZL. Etterhvert vil kartet ditt på ZL være "komplett".

                    Ellers så har din Helix nettverk siden du har en G2N og ikke bare G2. Så en løsning er selvfølgelig å kjøpe en G2N til.
                    Team Colibri

                    Kommentera


                    • Du kan föra över live-filen till SD-kort från internminnet, så gör du det efter varje fisketur så har du en lösning där, jag tvivlar på att du loggar mer än 8h på en fisketur?

                      Nackdelen är dock att du då bara ser högst 8h inspelad data på plottern när du loggar. Jag skulle logga egna kartor och köra helt på det om jag bara hade en SD-kortläsare, blir mer exakt och bättre. Men du kan ju ha Navionics-kortet med och navigera fram till heta platser och sen logga med Autochart Live när du väl fiskar/loggar.
                      Senast ändrad av Team CTM; 2017-05-05, 08:48.
                      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 011 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 966 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      489 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X