Montering av Humminbird Side Image ekolodsgivare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montering av Humminbird Side Image ekolodsgivare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montering av Humminbird Side Image ekolodsgivare

Hej,

Jag har precis fått hem mitt nya Humminbird 998 CX HD SI ekolod/plotter. Jag behöver nu hjälp att montera min SI-givare på akterspegeln på bästa sätt.

Min båt är av märket Väddö 540 CC jag själv ser det två möjliga placeringar på SI-givaren, klicka på länkarna nedan för att se placeringarna. Det som är lite speciellt med denna båt är att skrovet har ett steg längst bak vid akterspegeln vilket bör vara en fördel så att inte motorns rigg är i vägen för givarens signaler. I installationsmanualen står det några saker att tänkta på. Jag undrar givetvis vad ni har för erfarenhet av detta.

Det första är att om propeller roterar medurs (som min gör) så ska givaren monteras på styrbords sida (höger sida) pga att vid medurs rotation ska det bildas mer turbulens på babord sida. Stämmer verkligen detta? Jag själv har förarpositionen på babord och vill givetvis ha givaren på samma sida för att vara så nära den som möjlig vid tex verikalfiske.

Det andra är att givaren skall placeras minst 380 mm från sidan av propellern. I så fall måste placeringen bli enligt placering 2. Då sitter den cirka 380 mm vid sidan av propellern. Jag själv tycker att det ser ut som den kommer för högt upp på akterspegeln eftersom det är ganska mycket V-skrov på båten. Kan det störa givare på något sätt?

Placering 1:

Placering 2:

Sett från sidan:

Frågorna jag har är många och jag hoppas att jag kan få hjälp med detta då jag vet att ni är många som har erfarenhet av SI-givare och dess funktion.

Tack på förhand,
    Mathias

Ingen som vill dela med sig erfarenhet om hur monteringen påverkar Side Image-givarens funktion? Jag vet ju bla. att det finns flera vertikalfiskare på forumet som använde side image som borde ha koll på detta.

Kommentera

Läs instruktionsboken

Kommentera

Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
        Läs instruktionsboken
        Jag har gjort det. Jag nämner i mitt första inlägg att när givaren är placerad 380 mm från sidan av propellern (placering 2) så tycker jag att det ser ut som att givaren kommer för långt upp på akterspegel pga. båtens V-skrov. Jag undrade då om det kan störa givaren på något sätt?

Kommentera

Jag har tyvärr inget svar på din fråga :/
          Lycka till!
          Senast ändrad av nalinho; 2014-05-15, 19:13.

Kommentera

Nu gör jag ett sista försök att få rekommendationer om hur jag ska montera givaren.

Side image-givaren skickar ut signalerna i 86 graders vinkel åt båda sidor enlig bild 1. Dvs den läser inte av 180 grader av vattnet.

Bild 1: http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date

När jag placerar givaren 380 mm ifrån propellern enligt bild 2 som rekommendationerna säger så kommer signalerna skickas in i kölen och jag får troligtvis störningar på ekolodet.

Bild 2: http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date

Jag tror att jag kommer placerar givaren i linje med ytterkant på propeller enligt bild 3. Då kommer givarens signaler inte bli störda av kölen. Monteringsanvisningen säger att det är för nära propeller med det är bara att hålla tummarna att det inte blir nå turbulens. Hur skulle ni ha gjort?

Bild 3: http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date

Kommentera

tror inte du får problem med turbulens från proppen enligt alternativ bild 3, av den enkla anledningen att givaren sitter längre framför
              proppen än på en vanlig akterspegel....däremot kanske det kan uppstå turbulens från "haket"....du får helt enkelt prova....

Du vill ha svar från nån vertikalfiskare....dom har med 99% säkerhet allihop SI givaren monterad på separat fäste på sidan av båten så det blir inte samma sak...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                tror inte du får problem med turbulens från proppen enligt alternativ bild 3, av den enkla anledningen att givaren sitter längre framför
                proppen än på en vanlig akterspegel....däremot kanske det kan uppstå turbulens från "haket"....du får helt enkelt prova....

Du vill ha svar från nån vertikalfiskare....dom har med 99% säkerhet allihop SI givaren monterad på separat fäste på sidan av båten så det blir inte samma sak...
                Tack för svart. "haket" eller steget på skrovet som du nämner kanske kan ställa till det. Jag får kanske montera givaren lite närmare kölen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                128 198 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10