Rent spontant känns den helt optimal för att hålla i sig i när man ska göra Nr1 i blåsig sjö.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Minn kota Talon
Collapse
X
-
Har man en fin båt, mer pengar än man vet vad man ska göra med och känner för att köpa en Talon ska man givetvis göra det. Säkerligen sjukt smidigt om man vill ankra relativt grunt ofta. Lite väl mycket svensk avundsjuka här kanske, här är något fint som jag inte har råd med så jag måste genast börja sprida dynga :P
Själv har jag två små plastbåtar och definitivt inte råd med så fina prylar
Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!
Kommentera
-
för egen del handlar det kanske mer om erfarenhet än om avundsjuka och att inte ha råd.....i början av min fiskekarriär fiskades ofta från ekor...ofta utrustade med en stör att köra ned i aktern i en hållare för att hålla båten vid fiske på grundare vatten.
Nu pratar vi trästör med en dim. på kanske 3" i botten och avsmalnande....den fick man oftast köra ned en meter i botten för att båten skulle bli kvar på plats och blåste det lite mer räckte ofta inte det heller....att denna pinne skall vara så mycket bättre och alldeles förträfflig bara för att den är 10 000 ggr dyrare förefaller mig alldeles otroligt....men som Sebastian så mycket riktigt påpekar kommer det alltid att finnas folk med mer pengar än förstånd så några blir väl sålda...
Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Om man ser till alla stora fisketävlingar och på vilken nivå det är så förstår jag helt klart att man vill ha 100% koll på båten när man fiskar. Att det sedan finns personer som inte alls kan motivera sin andvändning men som ändå använder dom/det är väl en helt annan sakUrsprungligen postat av byggarn Visa inlägghåller fullständigt med dig...bara i US det funkar att sälja såna....och så till några lättlurade som absolut skall följa trender, skulle inte förvåna mig om det inte finns en eller annan dåre även här som betalar 25 papp för denna pinne att köra ned i botten...
sigpic
Kommentera
-
Finns massor med människor som nöjer sig med en Dacia Duster för 150000kr och det finns människor som absolut vill ha en Bmw X6 för 700000kr.
Båda är bra på sitt vis.
Likaväl som ett 5kg tallriksankare kostar 150kr på Biltema så kostar en Talon 25000kr.
Finns folk med helt olika plånböcker och då finns det givetvis varor med helt olika prislappar.
För övrigt så måste en Talon vara helt suverän i en handikappanpassad båt!
Slippa jävlas med ankarlina osv !
Kommentera
-
Guest
Jag tror det är grymt, men det skulle nog vara det sista jag köpte till en båt. Däremot tror jag dessutom att den fungerar bra mycket bättre än något man själv kör ner i botten. Denna håller ju med tryck, så den behöver liksom inte gå ner i botten och den följer med vågorna utan att tappa greppet.
Ända sedan spot lock älskar jag att fiska gädda, att slippa ankra om är guld. I gullmarsfjorden satte vi kilar och ankrade till händerna blödde och sved av brännmaneter, nu trycker man på en knapp. Med tanke på att spotlocka funkar sjukt bra, kan jag tycka att det är ganska overkill att dessutom ha en talon om du t.ex inte bara fiskar sådant där den är perfekt. Med en frontmonterad har man så många fler funktioner. Även om den också har sina begränsningar där talon är bättre.
Sen känns den däremot sjukt dyr rent allmänt. 25 000 borde avskräcka de flesta. Ca 10 000 kunde jag tyckt det var intressant. Att ha 2 dessutom för att lägga båten perfekt mot vinden är ju knappast rimligt om man inte är proffs på touren i USA.
Kommentera
-
Guest
Detta är ju inget jag vet någonting om med säkerhet, men t.ex där man fiskar bass brukar finnas sjukt mycket växtlighet, och det begränsar ju en elmotor där propellern behöver vara fri. Sen låter ju en elmotor ganska mycket under vattnet och är man bassfiskare på en tour kanske det spelar ganska stor roll, då antagligen en talon inte låter lika mycket eller på samma sätt.
Kommentera
-
Vad jag förstått på bassfiske tävling på grunda vatten så gäller det att snabbt ta sig fram till "fiske stället", fiska av och sen vidare till nästa, därav de stora motorerna 100-175hk på relativt små båtar och kanske det går fortare att skicka ner 2 talon än att hålla på med rep/kätting/ankare.Ursprungligen postat av Mink! Visa inläggDetta är ju inget jag vet någonting om med säkerhet, men t.ex där man fiskar bass brukar finnas sjukt mycket växtlighet, och det begränsar ju en elmotor där propellern behöver vara fri. Sen låter ju en elmotor ganska mycket under vattnet och är man bassfiskare på en tour kanske det spelar ganska stor roll, då antagligen en talon inte låter lika mycket eller på samma sätt.
Men jag kanske tänker fel.
//hcSenast ändrad av Henrik Castenback; 2014-07-09, 12:55.
Kommentera
-
Något som måste vara användbart är ju ensamtrailande i naturhamnar. Skickar ut båten från trailern, knappar ner talon i botten och binder i ett träd medan bilen körs fram.
Skulle verkligen ha det behovet imorgon då jag måste traila och sen försöka binda båten och hoppas den inte guppar för mycket mot stenarna innan man är tillbaka.Alumacraft så klart!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Miller_time, 2025-04-07, 20:45
|
6 svar
583 visningar