Ursprungligen postat av McPehrson
Visa inlägg
Noe av utfordringen i denne prisklassen er at softwaren begynner å bli meget bra, på høyde med toppmodellene på mange områder. Men hardvaren er fortsatt dyr, noe som i dag begrenser mellomklassen. Det er stor forskjell på en prosessor som skal stå i en laptopp og i et ekkolodd når det kommer til hva slags behandling de skal tåle. Samtidig er salgsvolumet på feks IPad kontra Elite HDI monumentalt forskjellig, noe som kanskje også er årsaken til at flere av de marine elektronikkprodusentene ikke tjener penger for tiden. De klarer ikke å få avkastning på sine R&D-kostnader før "neste nyhet" kommer og slår dem på salgsstatistikken. I en amerikansk artikkel leste jeg at det selges flere IPad hver dag, enn Lowrance selger av alle sine modeller totalt på et år....
Jeg bruker selv flere skjermer i båten, og synes det er en god løsning kontra en stor. Men da mener jeg at man bør satse på skjermer som kan settes i nettverk med hverandre med minst NMEA2000 og helst ethernet også så alt kan deles mellom skjermene. Er budgettet tight, kan feks en HDS 5x være et bra sted å starte. Den koster ikke enormt mye penger, men har nettverksmuligheter slik at du kan få nytte av den i neste runde når man kjøper skjerm nummer to eller noe annet elektronisk leketøy.
Kommentera