Ny med ekolod (Elite 3x), vilka inställningar ska jag ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny med ekolod (Elite 3x), vilka inställningar ska jag ha?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny med ekolod (Elite 3x), vilka inställningar ska jag ha?

    Hej, mitt första inlägg även om jag smygläst en hel del tidigare

    Testade igår kväll mitt nyinköpta Lowrance Elite 3x med viss frustration. Ibland ser det vettigt ut men lika ofta skenar djupmätaren vilt liksom att bilden blir svart/vit med en massa brus och allt annat än den fina simulatorbilden (ser det alltid ut så för er?). Har gjort en portabel lösning med mc-batteri och sugkopp för transducer som jag försökt placera så att den ligger precis i vattenlinjen ca 2-3 dm ut från motorn (liten öppen båt).

    Den skenar som sagt vilt i djup till och från. Sjön där jag ska fiska gå inte djupare än dryga 20 m men jag har fått mått på +100 m

    Vore toppen att få lite input på vilka settings jag ska börja med för att eliminera så mycket felkällor som möjligt.

    Så här ser det ut just nu, med aktuella inställningar understrukna:

    Känslighet (Auto, Manuell, Känslighet %)

    Mätområde (Auto, 3m, 6m, 8m osv... 500m) bättre att sätta till 25 eller 30m istället? Har testat men fick samma stökiga mätningar ändå.

    Frekvens (200 kHz, 83 kHz)

    Störfilter (Av, Låg, Hög)

    Pingfrekvens (Av, Låg, Normal, Hög, Högst)

    Färglinje (80%)

    Fisksymbol (Av, , Spår på) ska väl slå av den (?) men ville börja testa med

    Konfigurering klar
    Djup (Av, Liten, Medium, Stor)
    Temperatur (Av, Liten, Medium)
    Spänning (Av, Liten, Medium) ville inte ta upp den lilla skärmen i onödan

    Något säger mig att det största felmomentet ligger i placeringen av transducern? Lite trixigt på en utombordare som är liten och där vattenlinjen förändras mycket. Bör väl då snarare sätta den lite extra djupt?

    Idiotfråga: var ligger båten i förhållande till den scrollande bilden, längst till vänster?

  • #2
    Börja med att säkerställa att givaren faktiskt är i vattnet, i en liten båt rör sig vattenlinjen ganska mycket beroende på var man sitter i båten.
    Börja med att sätta givaren så djupt du bara kan och se vad som händer, givaren skal dessutom vara parallellt med botten när du kör/ror båten.
    Oftast skall givaren sitta på styrbords sida (höger om motorn om du står bakom båten) eftersom de flesta propellrar snurrar åt samma håll.

    Stäng av fisksymbolerna, de hjälper dig inte.

    Rullar bilden åt vänster är båten längst till höger i bild.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
      Börja med att säkerställa att givaren faktiskt är i vattnet, i en liten båt rör sig vattenlinjen ganska mycket beroende på var man sitter i båten.
      Börja med att sätta givaren så djupt du bara kan och se vad som händer, givaren skal dessutom vara parallellt med botten när du kör/ror båten.
      Oftast skall givaren sitta på styrbords sida (höger om motorn om du står bakom båten) eftersom de flesta propellrar snurrar åt samma håll.

      Stäng av fisksymbolerna, de hjälper dig inte.

      Rullar bilden åt vänster är båten längst till höger i bild.
      Grymt, tack för snabbt svar. Ska ut och byta sida och sänka fästet omgående.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Swischt Visa inlägg
        Har gjort en portabel lösning med mc-batteri och sugkopp för transducer som jag försökt placera så att den ligger precis i vattenlinjen
        Kan bero på att givaren är placerad för högt.
        Testa att sätta den i linje/strax under båtens botten.

        Edit: 2:a
        Senast ändrad av K.B; 2015-08-06, 13:32.

        Kommentera


        • #5
          Du behöver ju inte ha givaren precis i bottenlinjen... Det viktiga är att den håller sig under ytan när du rör dig och båten gungar. När jag först testade min krycka för sidogivare vid vertikalfiske fick jag en mycket "annorlunda" bild som såg ut som ett gallerstaket. Kom på att mitt feta a-sle tyngde ner båten på motsatt sida mot givaren när jag satte mig för att fiska och båten rullade lite i vågorna. En decimeters sänkning av givaren löste problemet.
          Viktigast för fisket är enligt min mening att man hittar en position där givaren s a s jobbar stabilt. Om fiskbågarna råkar bli lite tjockare åt ena håller kan man prova försiktigt att justera givaren i bakkkant, men man lär sig snart att det är fisk även om de ser mer ut som tjocka komman än bananer...
          Hade en del trubbel med givarplaceringen på min nya (nåja, ett och ett halvt år gamla) båt. Tappade botten och visade allt mellan en halv och 40 meter där det var 14... Brukade kräva att lodet stängdes av när jag kom in på lägre djup för att hitta tillbaka.
          I dag sitter givaren på en lös hållare som sitter som en påse skit, lite snett ut från kölen... Men nu funkar det! 20 knop över 20 meter är inget problem. Jag har inte gjort något medvetet, så det är nog bara att pröva sig fram. Vad jag vet är att givaren sitter ett par centimeter lägre nu efter viss modifiering av fästet...
          Skit fiske!
          Gösta

          Kommentera


          • #6
            Nu verkar det blivit lite bättre fason. Bytte sida och sänkte ett par cm så att den garanterat hela tiden är i vattnet.

            Däremot verkar den fortfarande rätt stökig. Trots väldigt låga hastigheter/ibland tom när man ligger still ritas bilden om väldigt mycket. Kan se ut så här:
            Click image for larger version

Name:	mlnkog.jpg
Views:	1
Size:	126,4 KB
ID:	1779047



            Click image for larger version

Name:	eja9h5.jpg
Views:	1
Size:	141,3 KB
ID:	1779049

            Normalt? Något man kan förbättra?
            Bifogade filer
            Senast ändrad av Swischt; 2015-08-07, 10:35.

            Kommentera


            • #7
              Sen har jag lite bilder det vore intressant att få tolkade.

              Click image for larger version

Name:	2015-08-06 20.37.27 bottenstruktur.jpg
Views:	1
Size:	1 007,0 KB
ID:	1779050
              Här skriver den om men vad är det som syns vid botten i den vänstra delen, fisk?

              Click image for larger version

Name:	2015-08-06 20.08.14 fiskekomman.jpg
Views:	1
Size:	997,8 KB
ID:	1779051
              Ser ut som klassiska fiskkomman?

              Click image for larger version

Name:	2015-08-06 21.54.58 fiskstim 1.jpg
Views:	1
Size:	788,7 KB
ID:	1779052
              Vid lägre djup såg det som kom in alltid ut så här. Inga komman utan plottrigt gult och lila.

              Click image for larger version

Name:	2015-08-06 22.02.59 fiskstim 2.jpg
Views:	1
Size:	988,1 KB
ID:	1779053
              Stim eller enstaka fiskar?

              Förresten, ska man kunna se sin egen lina vid vertikalfiske?

              Kommentera


              • #8
                Vad jag ser så är de botten? Alltså de gula är botten, de röd/lila är under bottnen? Testa å antingen ställe in lodet på nån meter mer än vad du tänkt å fiska på eller automatiskt djupändring elr vad de nu kan heta på ditt lod.

                Edit: Fan du lägger ju in nya bilder innan man svarar.... Höhö

                Jo de är nog enstaka fiskar, man ska nog inte kunna se sin egna lina vid vertikal fiska. Men de kan se ut som de när man sänker ner jiggen men de är bara där jiggen har åkt förbi därför de ritar ett streck. De som visas på bilden efter höger sida på skärmen (Dvs de som du inte kan se på skärmen alls, om du inte har högt/stort skvaller fönster) är de som händer i realtime. De som du ser på skärmen har redan hänt.
                Senast ändrad av Snöhäst; 2015-08-07, 10:58.
                Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

                Kommentera


                • #9
                  Känslighet: Börja med manuellt och 60%.

                  Mätområde: Sätt till auto om det inte är en mycket jämndjup sjö.

                  Frekvens: 200 KHz ger snävare kon. Då vet du fisken är mer under dig vid bra träffar.

                  Störfilter: Av om du inte har några störningar.

                  Ytfilter: Av.

                  Pingfrekvens: Ju fortare du kör ju högre pingfrekvens. Oftast ligger du still och fiskar så kör låg eller lägst.

                  Färglinje: Börja runt 60.

                  Kontrast: Kan du köra runt 80

                  Fisksymbol: Alltid av.

                  Ta bort all onödig visning av data på skärmen. Djup räcker.

                  Ha inte givaren för nära ytan. Bara onödiga störningar. Risken är att du får för mycket turbulens runt givaren eller att den inte befinner sig i vattnet. Sänk den så den är i nivå med kölen och sen kölkompensera detta på lodet. (se manualen hur man justerar det) Ofta 40-50 cm under vatten på liten båt.

                  Idiotfråga: var ligger båten i förhållande till den scrollande bilden, längst till vänster?

                  Båten ligger längst till höger på ett 2D och Downscan ekolod (som du har). Längre till vänster är historik. Sidescan/Sideimage höst upp i bild och historik längst ner.

                  Ett tips. Du kan köra både 83 och 200 KHz och ha dem i två fönster. Är ekot i 200 bilden men inte i 83 så är den mycket mer rakt under dig. Lite fusk sidescan. Är den i båda så är fisken längre ut. Det går också få lite annan färg på 83 ekon än på 200 i samma bild med lite inställning.

                  Jag kör svart eller blå bakgrund där svaga ekon blir lila och då syns det inte massa småskit på skärmen lika mycket. Lila försvinner i det svarta. Större fisk blir röd eller gul.

                  Några exempel på hur det då ser ut:

                  Senast ändrad av Silverfisk; 2015-08-07, 11:20.

                  Kommentera


                  • #10
                    Bildene i post 6: Slik ser det ut når ekkoloddgiveren får luft, eller kontakten mellom ekkolodd og giver brytes en kort stund.
                    Bildene i post 7: Nå begynner du å få dreisen på dette.
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 041 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 989 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    499 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
                    5 svar
                    409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Arbetar...
                    X