Problem med Lowrance elite 5x chirp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Lowrance elite 5x chirp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med Lowrance elite 5x chirp?

Hej alla kunniga!
    Jag är ny inom detta med ekolod. Har köpt mig ett Lowrance elite 5x chirp som jag använt 3ggr. Funkar jättebra förut vid ett par tillfällen då den helt plötsligt bara visar 0,3m djup hela tiden oavsett vart man kör. Väntar man lite och startar om lodet ett par gånger så funkar det igen.
    Någon som känner igen sig eller vet vad detta beror på?

Tack på förhand!

Bruker du auto-dybde?
    Sjekk at giveren din er riktig montert, den kan ha fått seg en smell.
    Har du valgt riktig ekkoloddgiver i innstallasjonsmenyen?
    Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Bruker du auto-dybde?
      Sjekk at giveren din er riktig montert, den kan ha fått seg en smell.
      Har du valgt riktig ekkoloddgiver i innstallasjonsmenyen?
      Inställningarna är rätt. Funderar på om det kan vara så att om man fäster givaren för nära motorn att det kan störa?

Kommentera

Hvilke innstillinger mener du er rett?
        Propellen skaper turbulens, men så lenge du kjører fremover bør ikke det være noe problem. Ved bakking vil ekkoloddgiveren treffes av turbulensen og gå bananas uansett.
        Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av jotinho Visa inlägg
          Hej alla kunniga!
          Jag är ny inom detta med ekolod. Har köpt mig ett Lowrance elite 5x chirp som jag använt 3ggr. Funkar jättebra förut vid ett par tillfällen då den helt plötsligt bara visar 0,3m djup hela tiden oavsett vart man kör. Väntar man lite och startar om lodet ett par gånger så funkar det igen.
          Någon som känner igen sig eller vet vad detta beror på?

Tack på förhand!
          Hade samma problem med min Elite 5x när jag vertikalfiskade över stora djup och hade djupområdet manuellt inställt. Löstes mha att byta palett, och EJ köra palett som visar botten.

Kommentera

Antingen så är det fel på lodet. Kalllödning så att givaren inte får ström hela tiden och inga impulser skickas eller tas emot. Eller så är givaren knas (glapp kanske i kabeln) och behöver bytas.

Att byta palett för lösa detta låter högst märklig work around. Den skall inte inverka på vilket djup som visas.

Fast felbeskrivningen är inte helt tydlig. Står det även 0,3 m på datalagret? Eller står det rätt djup men fel bild? Kan du ta bild på det nästa gång och visa hur det ser ut.

Kommentera

Antingen så är det fel på lodet. Kalllödning så att givaren inte får ström hela tiden och inga impulser skickas eller tas emot. Eller så är givaren knas (glapp kanske i kabeln) och behöver bytas.

Att byta palett för lösa detta låter högst märklig work around. Den skall inte inverka på vilket djup som visas. Motor kan ge störningar men det skall fortfarande inte visa fel djup.

Fast felbeskrivningen är inte helt tydlig. Står det även 0,3 m på datalagret? Eller står det rätt djup men fel bild? Kan du ta bild på det nästa gång och visa hur det ser ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg

Att byta palett för lösa detta låter högst märklig work around. Den skall inte inverka på vilket djup som visas.

Så här ser det ut.
                Bifogade filer

Kommentera

Det problemet har jag också haft ett par går på mitt Elite 7 hdi det jag får göra är att fabriksåterstälska det,har hänt ca 4ggr men efter det så fungerar det ok

Kommentera

Liknande beteende hos mitt Elite 4x. Min lösning är att sätta det i viloläge av/på/av/på... så funkar det igen. Alternativt starta om det.
                    Ganska drygt när det händer, men det är inte så ofta. Känns som en mjukvarubugg, mer än ett mekaniskt fel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10