Humminbird Helix 7X SI GPS vs Lowrance Elite 7 Ti - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird Helix 7X SI GPS vs Lowrance Elite 7 Ti

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Humminbird Helix 7X SI GPS vs Lowrance Elite 7 Ti

Återigen har man påverkats av alla fiskefilmer på youtube - SI "måste" man ju bara ha…
    Är lite sugen på en av kandidaterna ovan, hjälp mig att utse den bättre av dom.
    Prismässigt skiljer bara nån hundring, båda har "allt-i-ett" givare, Helix saknar 800kHz - stor nackdel?
    Ni som är insatta får väldigt gärna dela med er av för respektive nackdelar i den mån det är möjligt med tanke på att bägge enheterna är väldigt nya.

Game on

Jag sålde mitt Humminbird 998 och beställde ett Lowrance Elite 7 Ti istället. Största anledningen är att den lirar ihop med min Motorguide xi5 men har länge funderat på att gå över till Lowrance. Har fått preliminärt leveransdatum på den 28:e feb, tur att det fortfarande är is på sjön

Kommentera

Det er en utfordring med å svare her, nemlig at få eller ingen har prøvd Elite 7 Ti eller Totalscan-giveren. Jeg har bestilt det settet selv, men får den ikke før i mars. Nå får jeg neppe ut båten før i mars uansett, så det er forsåvidt greit.

Elite 7 Ti som sådan blir neppe noen stor overraskelse. Til det er det for mange komponenter i den fra HDS Gen 2 Touch og HDS Gen 3. Min usikkerhet dreier seg om TotalScan-giveren. Den er kortere enn den tradisjonelle Structurescan-giveren (LSS-2), og har et 83/200-element innebygget. Siden det 83/200-elementet nødvendigvis må ta noe plass, betyr det at elementene for structurescan er ganske mye kortere enn i LSS-2. Det er (dessverre) en sammenheng mellom kvaliteten på skannende ekkolodd og LENGDEN på det kjeramiske elementet. Bigger is better.

Usikkerhetsmoment nummer to er at selv om TotalScan er kortere enn LSS-2, så er den mye lengre enn HST-WSBL, dvs den vanlige 83/200-giveren til Lowrance. Ulempen med en lang ekkoloddgiver er at det kan bli vanskelig å justere den for gode resultater i plan, særlig på små båter.

Merk at du har begge disse ulempene/ usikkerhetsmomentene på Helix også, særlig på 5 og 7. (9 og oppover har en annen giver). Helix 5 og 7 leveres med den gamle SI-giveren til Helix (compact SI) mens 9 og oppover har den beste giveren fra de gamle modellene (HDSI). Jeg kjørte med Humminbird da HDSI kom, og det er merkbar forskjell på kvaliteten på SI på det to giverne.

Det er med andre ord både fordeler og ulemper med at alle elementene ved 2D-ekkolodd og skannende ekkolodd er i den samme giveren.

Ser vi på resten, er Elite 7 Ti klart bedre enn Helix 7 SI på papiret. Eliten har bedre 2D-ekkolodd, og NMEA2000-nettverk som kan brukes til å styre elmotor (Motorguide Xi5), vise motordata fra moderne påhengere og andre former for nettverksinformasjon. Mange vil nok også si at touch og WIFI på Eliten er et pluss. Om de momentene er av betydning for deg eller ei er et annet spørsmål.
      Team Colibri

Kommentera

Ett bra och utförligt svar Erik som tar upp många aspekter, fler än åtminstone jag tänkte på inledningsvis. Glimrende!

Kommentera

Team Colibri, hur påverkar givarens längd svårigheten att få den vågrätt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Alfsomfan Visa inlägg
            Team Colibri, hur påverkar givarens längd svårigheten att få den vågrätt?
            Problem 1 er at en båt så godt som aldri er vannrett. Dvs avhengig av fart og last endres skrogets vinkel i vannet, og dette er selvfølgelig mer merkbart desto mindre båten er. Jeg startet min karriere som reder i en 9" jolle, og når jeg stod foran i den var båtens akterspeil over vann.

Så selv om giveren ER vanrett i feks 2 knop med deg ombord, er den ikke det i to knop med deg og en matros ombord.

Problem 2: I 20 knop er skroget igjen i en annen vinkel, delvis fordi at skroget endrer vinkel i forhold til vannet og delvis fordi vanntrykket påvirker giveren. Mange velger å vinkle giveren bittelitt ned i bakkant, fordi at når båten er i plan vil vanntrykket presse giveren oppover. Uten den lille vinkelen mister de bunnvisningen/ dybden på ekkoloddet i plan. Ulempen med det er at i lav fart sendes ikke signalet fra giveren rett ned, men skrått forover. Konsekvensen er en liten misvisning i dybde, "skjeve" buer på ekkoloddet og skannende ekkolodd som viser uklare bilder. Jeg har en giver montert slik som jeg bruker i plan, og andre givere montert vannrett som jeg bruker i lav fart, men den løsningen er hakket mer komplisert.

Desto lengre en giver er, desto mer utsatt er den for vanntrykk i fart. Samtidig blir feilvisningen også større, dersom giveren ikke er vannrett. En kort og en lang giver med samme "feilinnstilling" i grader, vil gi større utslag på den lange giveren fordi tuppen på den lange giveren vil stå høyere/ lavere enn den korte i forhold til der den er montert. (Målt i milimeter, ikke grader.)

Derfor er jeg egentlig tilhenger av (minst) to givere, noe som i praksis utelukker begge modellene vi diskuterer her. En for 2D og en for skannende ekkolodd. Men jeg er nok litt mer petimeter på ekkolodd enn de fleste der ute.....
            Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Det er en utfordring med å svare her, nemlig at få eller ingen har prøvd Elite 7 Ti eller Totalscan-giveren. Jeg har bestilt det settet selv, men får den ikke før i mars. Nå får jeg neppe ut båten før i mars uansett, så det er forsåvidt greit.

Elite 7 Ti som sådan blir neppe noen stor overraskelse. Til det er det for mange komponenter i den fra HDS Gen 2 Touch og HDS Gen 3. Min usikkerhet dreier seg om TotalScan-giveren. Den er kortere enn den tradisjonelle Structurescan-giveren (LSS-2), og har et 83/200-element innebygget. Siden det 83/200-elementet nødvendigvis må ta noe plass, betyr det at elementene for structurescan er ganske mye kortere enn i LSS-2. Det er (dessverre) en sammenheng mellom kvaliteten på skannende ekkolodd og LENGDEN på det kjeramiske elementet. Bigger is better.

Usikkerhetsmoment nummer to er at selv om TotalScan er kortere enn LSS-2, så er den mye lengre enn HST-WSBL, dvs den vanlige 83/200-giveren til Lowrance. Ulempen med en lang ekkoloddgiver er at det kan bli vanskelig å justere den for gode resultater i plan, særlig på små båter.

Merk at du har begge disse ulempene/ usikkerhetsmomentene på Helix også, særlig på 5 og 7. (9 og oppover har en annen giver). Helix 5 og 7 leveres med den gamle SI-giveren til Helix (compact SI) mens 9 og oppover har den beste giveren fra de gamle modellene (HDSI). Jeg kjørte med Humminbird da HDSI kom, og det er merkbar forskjell på kvaliteten på SI på det to giverne.

Det er med andre ord både fordeler og ulemper med at alle elementene ved 2D-ekkolodd og skannende ekkolodd er i den samme giveren.

Ser vi på resten, er Elite 7 Ti klart bedre enn Helix 7 SI på papiret. Eliten har bedre 2D-ekkolodd, og NMEA2000-nettverk som kan brukes til å styre elmotor (Motorguide Xi5), vise motordata fra moderne påhengere og andre former for nettverksinformasjon. Mange vil nok også si at touch og WIFI på Eliten er et pluss. Om de momentene er av betydning for deg eller ei er et annet spørsmål.
              Tack för ett som vanligt lysande svar!
              Jag har i dagsläget ett Elite 7X som jag tycker jag behärskar rätt bra nu, "saknar" SI som tidigare angetts.
              Plotter behöver jag egentligen inte då jag i princip alltid fiskar i samma vatten vilket jag känner väl till.
              Har inget behov av att skapa djupkartor och spara annan info.
              Det verkar som att de ekolod med SI eller Structure Scan per automatik också alltid har plotter?
              Jag skulle gärna hålla kvar vid Lowrance då jag tycker de är logiska i menyer och allmänt lätthanterade men finns det nån modell med enbart 2D/DI/SI och utan plotter med tillhörande gps och annat?

Kommentera

Humminbird Helix 7X SI GPS vs Lowrance Elite 7 Ti

Det finns ingen modell utan Plotter men som har SS, 2D osv.
                Btw, så är plotter ett riktigt bra verktyg!
                Helt ovärderligt då man tex vertikalar när det blåser och man vill hitta tillbaka till Ekot man precis såg... Som det är stor chans att man annars missar.
                Eller att man markerar fisk man ser på lodet för att senare komma tillbaka och spinnfiska av området. (Om man trollar)

Mvh. HenkeW
                Senast ändrad av HenkeW; 2016-02-10, 23:06.

Kommentera

Jeg er helt enig med Henke i at kombinasjonen SI og plotter er svært nyttig når man ser etter fisk eller spesielle bunnstrukturer. Men jeg har stor glede av plotter også de dagene jeg ikke bruker SI. Jeg har 90% av min fisketid i to områder. 10% brukes andre steder, båt på henger og bil med 4WD er det beste som har skjedd sportsfiske siden Izzak Walton.

Garmins Striker 7sv er det nærmeste du kommer SI uten plotter. Striker har GPS, og du kan markere waypoints, men den kan ikke bruke kart av noe slag.
                  Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  128 232 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri