Hej! Jag har införskaffat ett hook 5 med dubbla givare, en till båt och en isfiske-givare. Provat lodet med god framgång vid rödingfiske helgen som varit. Såg tydligt både fiskar, jiggen/blänket och även enstaka maggot som seglat ner mot botten och till och med min mormyska! Men jag noterade att det blir en hel del ytstörningar som inte verkar gå att få bort, de första 3 meter blir det bara en färgad gröt, ner till fyra meter blev det störningar som skymmer eventuella fiskar. Har lusläst instruktionsboken och lekt massor med alla möjliga inställningar och filter on/off eller mittemellan, som bäst minskade störningarna till kanske drygt 2 meter. Då hängde givaren gott och väl några/flera dm under iskanten! Men då försvann också en hel del fisk-ekon och mitt blänke, allt på 15 meters djup i mycket klart vatten i en fjällsjö. Är det normalt att man får dessa ytstörningar vid isfiske eller har någon tips på hur man får bort dessa med bibehållen detaljrikedom på botten? Blir det samma sak med akterspegelsgivaren? Tack för svaren!

Kommentera