Navionics hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Navionics hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Navionics hjälp

Tjenare!

Jag har ett Navionics Gold XL9-45XG Länk http://www.olssonsfiske.se/elektroni...-gold-xl9-45xg

Det köpte jag för det skulle användas till havet (Öresund). Men ska nu sälja båten och inte fiska mer i havet. Utan jag ska satsa på våra insjöar istället där inte sjökortet fungerar.

Till mina frågor, om jag tar ut kortet från ekolodet ser man ändå karta på sjön då om jag går in på plotter? Eller det visar bara en svart skärm?

Om sjön visas kan jag då markera ut hotspots m.m. utan sjökortet? Om så är fallet då måste jag ha ett minneskort i?

Kan jag se sjö och ändå markera ut mina hots spots utan kortet så kan jag ju sälja det. Men går det inte så får jag ju behålla det.
    Hoppas ni förstår vad jag menar.

Ja du kan markera Waypionts mm även uppe på land. Det behövs inget sjökort till det, du kanske kan hämta djupkartor på Insight Genesis istället?

Kommentera

Tack för svar. Men om jag markerar waypoints utan Navionics Gold XL9-45XG i ekolodet. Vart sparas det då?

Kommentera

Du sier ingenting om hvilken kartplotter du har eller hvilken innsjø du skal fiske i? Om du vil se innsjøen din avhenger av merket på plotteren, i praksis bakgrunnskartet. På de fleste plottere er dette ganske dårlig, men på noen plottere kan det forbedres med gratis kart fra Open Street Map.

Waypoints er som tidligere nevnt uavhengige av kartet, og lagres i plotterens internminne. På de fleste plottere kan du ta en sikkerhetskopi, som lagres på et minnekort.
        Team Colibri

Kommentera

Ok, Har lite svårt att förstå norska hehe. Men jag har Navionics Gold XL9-45XG och Lowrance elite 7. Ok, så om jag tar bort Navionics Gold XL9-45XG från ekolodet så får jag ändå upp karta på plottret, där jag ändå kan markera ut hotspots, grund m.m.? Kommer fiska i Västersjön, Finjasjön, Ringsjön, Vombsjön alla ligger i Skåne.
          Tack

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
            Ok, Har lite svårt att förstå norska hehe. Men jag har Navionics Gold XL9-45XG och Lowrance elite 7. Ok, så om jag tar bort Navionics Gold XL9-45XG från ekolodet så får jag ändå upp karta på plottret, där jag ändå kan markera ut hotspots, grund m.m.? Kommer fiska i Västersjön, Finjasjön, Ringsjön, Vombsjön alla ligger i Skåne.
            Tack
            Du får upp något som kallas för grundkarta, men den kan du inte navigera efter däremot kan du alltid spara hotspots tex.

Lämpligt är att stoppa i ett tomt minneskort(typ några GB) som du kan logga på och sedan ladda upp på Insight Genesis och hjälpa till att förbättra ekolodsdatat.

Kan upplevas som lite rörigt Insight Genesis men efter en liten stund så är du inne i det hela, Social maps är ett bra nyckelord, du kan tex söka efter Västersjön och får du upp en bild över allt sonardata(ekolod) som alla som loggat där har laddat upp(se bild över Västersjön), om du sedan också laddar upp dina loggar så blir denna karta bättre och bättre.

Kanske glömde att berätta att du ska såklart ladda ned kartor därifrån över de sjöar du tänker fisk i, din ena sjö finns med som du ser.

Så regga dig för ett gratiskonto, registrerar ditt ekolod med dess unika serienummer och prova.

Click image for larger version

Name:	Screenshot-Firefox-14.jpg
Views:	1
Size:	250,5 KB
ID:	1781392

Senast ändrad av mlaajanen; 2016-04-22, 07:30.

Kommentera

Testade igår i Finjasjön. Testade plotter med och utan kortet i lodet. Blev bara en vit bild där man såg själva pilen, när jag svängde så svängde pilen. Men såg ingen karta..

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
                Testade igår i Finjasjön. Testade plotter med och utan kortet i lodet. Blev bara en vit bild där man såg själva pilen, när jag svängde så svängde pilen. Men såg ingen karta..
                Vad finns på kortet?

Nedan är en bild från Social map över Finjasjön
                Click image for larger version

Name:	Screenshot-Firefox-22.jpg
Views:	1
Size:	283,3 KB
ID:	1781427
                Senast ändrad av mlaajanen; 2016-04-25, 11:08.

Kommentera

Om Navionics dekker "din" sjø kan du se på deres nettsider her:

Zoom inn på din sjø. Klikk på symbolet nederst i venstre hjørne og velg "Sonarcharts" for å se om de også har skikkelige konturer for sjøen.

Om Insight Genesis allerede har data for din sjø kan du se her:

Zoom inn på din sjø, og se om det er en blå prikk der. Klikk på prikken og se på kartet.

Uten kartbrikke i plotteren ser du bakgrunnskartet. (Det gjør du med en Navionicsbrikke også, hvis du velger "Lowrance" som kartalternativ.) Merkene har litt ulike bakgrunnskart, men de er stort sett elendige.

Har du Lowrance/ Simrad kan du bruke Open Street Map som bakgrunnskart inntill du har laget et skikkelig dydbekart. Jeg skrev endel om OSM for bruk på Lowrance her:

Nederst i den artikkelen finner du link til fiks ferdige bakgrunnskart for innlandet og Lowrance/ Simrad. Man kan lage tilsvarende for saltvann også, men det krever "litt" mer jobb siden man må ha et komplett polygon for strandlinjen.
                  Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                  72 svar
                  6 047 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg tobs