Köp av ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av ekolod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köp av ekolod

    Hej Fiskesnackare!

    Har nu bestämt mig för att köpa mig ett ekolod, både läst här och på andra forum. Men blir inte riktigt klok, en stor djungel det här med Ekolod.

    Därför vänder jag mig nu till er som har bra koll på den här världen.

    Jag fiskar enbart i en insjö och är inte ute efter något värstinglod.

    Vill kunna se djup, temp, hastighet, fisk och kunna markera waypoints (sjökarta).

    Jag har tänkt mig runt 3500 kr men verkar inte finnas något i den prisklassen?

    Vore super om någon kunde ta sin tid och hjälpa mig med förslag på ett någorlunda vettigt ekolod som fungerar för mina ändamål.

    Tack på förhand

    //Tobias

  • #2
    De minste variantene av Garmin Striker og Lowrance Hook får du i den prisklassen. Begge oppfyller kravene dine, selv om Striker ikke kan vise kart mens Hook kan det.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Tack för ett snabbt svar Team Colibri.

      Är det garmin striker dv5 och lowrance hook 5 som du tänker på?
      Vad heter den lowrance hook minsta varianten så ska jag kolla upp det på direkten =).

      //Tobias

      Kommentera


      • #4
        5" havner nok litt over budsjettet ditt er jeg redd. Striker 4 har 3,5" og Hook 4 har 4,3" skjerm. I mine øyne er valget mellom de enkelt, Hook har større skjerm og skikkelig kartplotter. I 5" er jeg ikke veldig fan av Striker, rett og slett fordi jeg ikke liker widescreenformatet på 5"-skjerm. Men det er kanskje mest en smakssak.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          God morgon Team Colibri.
          I värsta fall får jag höja min budget lite, men jag har kollat runt nu på morgonen och hittat lite olika.

          Hittade http://www.olssonsfiske.se/elektroni...ance-hook-5-g1
          Förmodar att det är den du menar när vi pratar 5"?
          Fanns en annan variant på jula http://www.jula.se/catalog/fritid/ba...lotter-953154/
          Inte med på skillnaden men fungerar den efter de behov jag skrev ovan?

          Samt denna 4" hook som du pratade om? http://www.olssonsfiske.se/elektroni...ance-hook-4-g1

          Har du någon kunskap om humminbird helix 5 combo? Är de bra ekolod/plotter? http://www.sportfiskegiganten.se/hum...-helix-5-combo är den något bra? Den var inte lika dyr och verkar även ha sjökarta.

          Ha de gott

          //Tobias
          Senast ändrad av tepe89; 2016-07-11, 08:51.

          Kommentera


          • #6
            Kollat på Raymarine Dragonfly?

            Kommentera


            • #7
              Hej Orient!

              Nej jag har inte tittat på raymarine dragonfly. Kollade nu lite snabbt men måste googla mer ikväll, några fördelar/nackdelar med raymarine dragonfly jämfört med de vi diskuterat ovan? Har du någon länk till en specifik modell som du tycker fungerar och uppfyller de krav jag skrivit ovan.

              Kommentera


              • #8
                Har ett helix 5 ekolod/plotter till salu. Prövat 20min i sötvatten.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av tepe89 Visa inlägg
                  Hej Orient!

                  Nej jag har inte tittat på raymarine dragonfly. Kollade nu lite snabbt men måste googla mer ikväll, några fördelar/nackdelar med raymarine dragonfly jämfört med de vi diskuterat ovan? Har du någon länk till en specifik modell som du tycker fungerar och uppfyller de krav jag skrivit ovan.
                  Jag tycker du ska lyssna på vad Team Colibri har skrivit i tråden.
                  Du behöver inte fundera på några andra Lod än de han har specat.

                  Läser du lite mer på forumet så kommer du ganska snart inse att det han inte vet om Ekolod är inte värt att veta.

                  Sen ska man kanske tillägga att som med (nästan) allt annat här i livet så får man vad man betalar för och så länge man håller sig till kända fabrikat så brukar det aldrig vara några större bekymmer, de har helt enkelt inte råd att släppa ut dåliga produkter på marknaden då konkurrensen är så hård som den är idag.

                  / HenkeW

                  Kommentera


                  • #10
                    Den første linken din viser helt riktig en Hook 5 med 83/200/455/800-HDI ekkoloddgiver. Den andre (Jula) er til en eldre variant, Elite 5 HDI. Forskjellen mellom de er at Eliten er litt tregere og den har ikke CHIRP (sistnevnte er ikke noe stort poeng på disse modellene). Begge er kompatible med Insight Genesis og Navionics. Vær obs på at Jula har solgt endel av disse med en giver som heter 50/200/455/800-HDI som er mer egnet for fiske på dypere vann (tenk saltvann).

                    Nest link er en Hook 4, som er lik Hook 5 men med mindre skjerm. 4,3" kontra 5". Den største forskjellen på skjermene er bredden, som er en fordel spesielt når du kjører med delt skjerm ekkolodd/ kart.

                    Helix 5 har samme skjermformat som Striker 5 (og som Lowrance sin Elite 5Ti) og som Dragonfly 4. Jeg liker det ikke. Helix 7 liker jeg godt til fiske på grunt vann, dvs grunnere enn 40-50 meter, men jeg synes den er noe overpriset sammenliknet med Lowrance Elite 7 Ti og Garmins EchoMap CHIRP 72. Men her er jeg inne på modeller godt over budsjett, dvs rundt 8-10'.

                    I mine øyne har widescreen-formatet noe for seg fra 7" og oppover, helst fra 9". Men jeg er sær, og du finner garantert folk som er uenige med meg.
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 039 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 989 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    499 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
                    5 svar
                    409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Arbetar...
                    X