Behöver jag ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver jag ekolod?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Behöver jag ekolod?

    En kanske lite annorlunda fråga men here we go. Jag fiskar nästan uteslutande i innerskärgård på 1-3 meters djup (nästan aldrig på större djup). Har länge funderat på att investera i ett ekolod men varje gång så ändrar jag mig i sista stund. Känns inte som om jag har användning att lodet när jag mer eller mindre alltid kan se bottnen medan jag fiskar.

    Ni som fiskar i grunda skärgårdar, har ni haft användning av lod trots grunt djup?
    Senast ändrad av Beastmaster; 2016-07-11, 01:30.

  • #2
    På så grunt vann at du ser bunnen har ekkoloddet begrenset verdi.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Det finns tillfällen när man behöver veta djupet och tempmätaren är också bra att ha. Däremot behöver man inte alla fina egenskaper som trissar upp priset i höjden, så till tex spinnfisket efter Gäddan räcker det bra med en enkel basmodell som visar djupet och temperaturen.

      Kommentera


      • #4
        En Deeper Fishfinder fixar ju temp och djup utan att behöva strula till det med givar, extra batterier osv osv.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #5
          Du behöver absolut inget ekolod. Med navionic appen hittar du branter grynnor osv.
          Den kostar 300 kr lite billigare än ett ekolod.

          Kommentera


          • #6
            Tackar för feedbacken. Det är väl lite det jag hade på känn. Har tittat på de billigaste versionerna av fishfinders (typ Lawrence Hook-3X 83/200 kHz) och känner att de borde räcka för just djup.

            jerklimpan: navionic låter ju intressant. Är det som ett mobilt sjökort? Hur exakt är det för svenska kustvatten?


            joens: Deeper - Smart Fish Finder låter ju också intressant. Har någon här på forumet testat denna produkt och hur smidig är den egentligen?
            Senast ändrad av Beastmaster; 2016-07-11, 12:23.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Beastmaster Visa inlägg
              Tackar för feedbacken. Det är väl lite det jag hade på känn. Har tittat på de billigaste versionerna av fishfinders (typ Lawrence Hook-3X 83/200 kHz) och känner att de borde räcka för just djup.

              jerklimpan: navionic låter ju intressant. Är det som ett mobilt sjökort? Hur exakt är det för svenska kustvatten?


              joens: Deeper - Smart Fish Finder låter ju också intressant. Har någon här på forumet testat denna produkt och hur smidig är den egentligen?
              Jag har en som jag har använt mycket.
              Väldigt nöjd med den. Det enda jag saknar är inbyggd GPS och det är också därför jag ska sälja den och köpa den nya Pro+ med inbyggd GPS.

              Jag använder den med spö och även bakom en RC-båt.

              Tänk att kunna göra egna kartor på sjöarna via RC-båt med en räckvidd på 80m.... brrrr, rysningar!

              Säg till om du vill köpa den, den kan bli din för en rimlig summa. (skicka PM isf)

              I övrigt så kan jag absolut rekommendera den, smidig lätt, bra batteritid(kört över 4h utan att ta slut), appen är skitbra(finns att ladda ner och testa).

              Finns inget direkt dåligt att säga om den, mer än att den nya är bättre. Wifi ist för blåtand och inbyggd GPS, vilket råkar vara precis vad jag efterfrågar.

              Åker man däremot båt, så är det fullkomligt onödigt. Du använder telefonens GPS och gör kartorna med.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #8
                joens: Tackar för feedbacken. Det enda jag känner lite minus för när det gäller Deeper är just att man måste kasta iväg den. Känns som om man kommer spendera en hel del tid på just det momentet. En stationär lösning vore förmodligen mer intressant.

                Som vanligt när man börjar läsa på så hittar man mer o mer intressanta produkter. De jag har "fallit" för är:

                Vexilar SP300 Wi-Fi Fishfinder 2.445 kr

                Deeper Smart Fishfinder Sonar PRO+ 2.499 kr

                Raymarine Dragonfly Wi-Fish 1.626 kr.

                Tycker alla verkar ha intressanta lösningar.
                Senast ändrad av Beastmaster; 2016-07-11, 14:03.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Beastmaster Visa inlägg
                  En kanske lite annorlunda fråga men here we go. Jag fiskar nästan uteslutande i innerskärgård på 1-3 meters djup (nästan aldrig på större djup). Har länge funderat på att investera i ett ekolod men varje gång så ändrar jag mig i sista stund. Känns inte som om jag har användning att lodet när jag mer eller mindre alltid kan se bottnen medan jag fiskar.

                  Ni som fiskar i grunda skärgårdar, har ni haft användning av lod trots grunt djup?
                  Behöver jag ekolod?

                  Hej Charlie;

                  Ekolodet är båtägarens undervattensögon och "sportfiskarens spårhund"..

                  Jag slänger hellre motorn överbord och låter årorna följa samma väg och paddlar mig fram med öskaret än att jag undvarar mitt ekolod...

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

                  www.trumman.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Behöver jag ekolod?

                    Nix. du behöver inget ekolod på 1-3 m djup.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 035 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 707 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 986 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    499 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X