Såg att dom har startkablar på biltema. 16mm2 för 149 spänn, duger det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kapa kabel till elmotor?
Collapse
X
-
OhYes! Gör gärna en BRA lödanslutning (inga kallödningar) eller se till att ha en ett bra klämverktyg om du behöver korta eller sätta på nya kontakter på kabeln.Ursprungligen postat av Jesse James Visa inläggSåg att dom har startkablar på biltema. 16mm2 för 149 spänn, duger det?Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-03, 10:14.
Kommentera
-
Han ska väl behålla orginal motorkablar i möjligaste mån så att roderrörelser inte drar i den grova kabeln?Ursprungligen postat av RK99 Visa inläggDet skall vara mångtrådig ledare i kabeln så att den blir mjuk och tål att böjas många gånger . Jag är nog tveksam till startkablar men det kan säkert skilja mellan olika fabrikat.
Startkablar är ju helt klart "overkill"men det funkar och kommer man undan billigare så v
Why not.
I min planerade Buster kommer jag nog lägga en kabelstam från för till akter med startkabel. För batteriladdning/elmotorn i fören etc.
Kommentera
-
förstår resonemanget med startkablar men skall man ha så pass korta bitar som en meter vetetusan om jag inte skulle rekommendera riktig förtennad kabel...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Til bruk i ferskvann er det ikke noe veldig stort poeng om kablene er fortinnet eller ei, men sørg for å få alle overganger skikkelig tett. Dvs krympeslange så det ikke kommer inn fuktighet. I saltvann vil jeg absolutt anbefale fortinnet kabel, og det skal selvfølgelig fortsatt være tett. (Og for de som ikke vet hva det er: fortinnet kabel har et tynt lag tinn mellom plastbelegget og selve kabelen, poenget er å beskytte mot korrosjon.)
Kommentera
-
Jag har ett tips som jag gärna delar med mig av!Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inläggTil bruk i ferskvann er det ikke noe veldig stort poeng om kablene er fortinnet eller ei, men sørg for å få alle overganger skikkelig tett. Dvs krympeslange så det ikke kommer inn fuktighet. I saltvann vil jeg absolutt anbefale fortinnet kabel, og det skal selvfølgelig fortsatt være tett. (Og for de som ikke vet hva det er: fortinnet kabel har et tynt lag tinn mellom plastbelegget og selve kabelen, poenget er å beskytte mot korrosjon.)
Jag kan varmt rekommendera PlastiDip spray (eller motsvarande) för att vattenskydda elkopplingar och annat. Jag virar ett tunt lager GladPack runt sådant som skall vattenskyddas och sen är det bara att spraya på PlastiDip ( 2 sprayningar räcker oftast) som sen tätar och håller ihop plastfilmen. När/om man behöver skruva loss terminaler eller kontakter river man helt enkelt bort rubbet (plastfilmen gör att PlastiDipp-sprayen inte klibbar fast på allt undertill). Sen får man ju göra om det när man är klar men det går ju kvickt. Billigt, busenkelt och i stort sett 100%vattentätt.
Kommentera
-
Apropå vattentätt, hur är det med skyllermarks färdigpressade kablar? De kör med förtennad koppartråd och en krympslang över pressningen men krympslangen synes inte vara varianten med lim...?
En krympslang med lim borde bli avsevärt tätare än utan och då kanske man kan spara in på den förtennta kabeln i stället?
Kommentera
-
Plastidip (som jeg også har skrevet om i linken jeg la her tidligere) bruker jeg utenpå krympeslangen, og det fungerer bra. det virker som PlastiDip ikke liker solskinn, for på den koblingen jeg har som står i solen har det begynt å flasse av etter en og en halv sesong, men det er bare å fornye med mer guffe så det plager meg lite.
Kommentera
-
Jag vet inget om deras produkter men att vattenskydda/täta kablage för marint bruk är alltid klokt. Man ser ju inte vad som händer inne i kablarna under plasten. Det kan bli ganska fult under kabelplasten med tiden och kopparen ärgar snart sönder om man har otur. Klämmer man fast en kontakt och bara drar på krympslang kommer det ändå komma in fukt och vatten i kabeln så jag kör med PlastiDipp på alla såna ställen också. Då maskerar jag med tejp på kontaktytorna sen sprayar jag över krympslangens kanter så det tätar både mot kabeln och mot kontakten. Jag har nog aldrig ägt en förtennad kabel tror jag. Å andra sidan har jag inte haft någon båt i västerhavet under någon längre tid så jag ska inte vara styv i korken. I östersjövatten har jag aldrig fått några kabelproblem. Kommer det inte in saltvatten (ju saltare desto värre antar jag) så borde det ju inte spela någon roll om kabeln är förtennad eller ej... tycker jag ... tror jag.. hoppas jag.. eller?Ursprungligen postat av anteman Visa inläggApropå vattentätt, hur är det med skyllermarks färdigpressade kablar? De kör med förtennad koppartråd och en krympslang över pressningen men krympslangen synes inte vara varianten med lim...?
En krympslang med lim borde bli avsevärt tätare än utan och då kanske man kan spara in på den förtennta kabeln i stället?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av nivv, 2025-04-10, 15:27
|
14 svar
529 visningar