Ang. Deeper pro+ gps/map - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang. Deeper pro+ gps/map

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ang. Deeper pro+ gps/map

Hej!
    Någon som har testat mapsystemet hos denna enhet?
    Fungerar det bra med att ta fram t.ex djupkartor som sparas när man är ute på sjön?
    Letar efter ett enkelt ekolod när jag är ute med kajaken i små vatten där jag får fram sparade djupkartor.
    Tack för svar!

Hej,

jag har testat "boat mode" från kajak vid två tillfällen och det fungerade ok vid första och bra vid det andra. Vid första tillfället släpade jag den efter kajaken, helt klart inte optimalt men jag fick ett par mindre kartor. Andra gången monterade jag den på ett improviserat fäste och det fungerade mycket bättre, hade mycket mindre problem med tappad wifi-anslutning och gps fungerade hela tiden.

Nu var användning i kajak inte mitt primära användningsområde, men jag tycker nog på det hela att det funkar riktigt bra. Använder den mest från land och tycker den är grym att använda även i "on shore" mode med den inbyggda gps:en.

Kommentera

Jag är inte direkt imponerad över den inbyggda GPS:en.
      Man vet var man kastar relativt med det förra kastet och enligt GPS i Deeper så är man på ett helt annat ställe.
      Kartorna är också helt kaputt. Lagan är enligt kartorna 20cm bred.

Så när jag kastar 50m brett så tolkar den ju det som att man kastar på land. Dvs, man ser inte alls var man kastar, eller hur det ser ut. Man ser bara djupet på land...

Men det är ju skillnad när du använder boatmode så använder ju enhetens inbyggda gps så det är ju lite annorlunda.
      behövs ju inte deeper pro+ för det.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Helt sant, för användning i boat mode förlitar den sig på telefonens/paddans gps så för det behöver man inte +. Däremot är + trevlig om man vill använda den i annan mode...

För mig har den inbyggda GPSen fungerat bra, precis som alla gps:er så tar det längre vid coldstart (första tillfället den används), men när den kan göra warmstart upplever jag den som snabb och precisionen är bra. Har för mig att de använder Nano Hornet modulen från OriginGPS och i cold start ligger den på ca 30 sec under normala förhållanden, warm start ligger på ett par sekunder.

De gånger jag använt kartorna har de funkat bra och stämt överens med naturen. Har för mig att jag läst att de använder google maps i botten men det kanske är för att appen använder nuiteq som jag antagit det. Plus för att det går att ladda ner kartorna lokalt så man har dem även när man är off-grid.

Vill man fokusera på att göra kartor finns det nog bättre verktyg, men för min användning är deepern riktigt bra. Med en diameter på ca 7cm och en vikt på 100gr så är den alltid med och redo...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
        1 020 svar
        128 398 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri  
        Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10