Garmin echomap 92 chirp sv eller lowrance hds? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin echomap 92 chirp sv eller lowrance hds?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Garmin echomap 92 chirp sv eller lowrance hds?

Hej! Har lite funderingar på hur ett GARMIN ECHOMAP 92 CHIRP SV står sig mot ett tex lowrance elit-7 ti eller ett Lowrance HDS-7 Gen3? Vilka fördelar och nackdelar har det?

HDS kan du nätverka med andra Lowrance HDS samt Motorguides motorer.

Garmin Echomap kan du använda en Panoptixgivare till. Stor skärm är aldrig fel.

Elite 7 ger dig lite mera pengar över till annat.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Echomap är mer jämförbart mot Elite än HDS: Dock. Stor skillnad på 7 och 9". Så en Elite7 är mest jämförbar med echomap72sv. Elite7 har WiFi-delning, echomap har panoptix. Lowrance har Insight genesis (som kostar, och är lite meckigt). Garmin har quickdraw contours, som är gratis och extremt enkelt att använda (dock inte lika "snyggt". Vad passar dig bäst?

Jag gick från Lowrance till Garmin i fjol och är mycket nöjd över det valet. echomap92SV använder jag och tycker det är perfekt då jag vill ha 3 bilder uppe samtidigt. på en 7" tycker jag det blir trångt med 3 bilder! Quickdraw contours fungerar bra och enheten är mycket rappare än den lowrance elite jag hade innan. Fungerar dessutom felfritt (till skillnad från min tidigare lowrance som kunde hacka/frysa sig ibland).
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Tack för svar! Spinnfiskar mest gädda och vill därför ha ett lod med bra fungerande SI för det pelagiska sökandet. Har nu ett helix men SI:n på den är ju kass så vill uppgradera mig. Har provat SI:n på ett hds lod och frågan är om garmin ligger på samma nivå eller om det är sämre? Nätverks delen lägger jag ingen större vikt vid eftersom jag vill ha en skärm för allt.

Nästa fråga om jag skulle köra på ett garmin är ju vilken givare man ska ha? Fiskar nästan aldrig vatten djupare än 30 meter.

Kommentera

GT-52HW är givaren du ska ha till Garmin.
          Jag har inte provat Helix, så kan inte svara om SI är bättre på Garmin, men de funkar då. Jag har provat leta lite gös med min echomap92, och kan knappast klaga på lodet för att jag inte får så många gösar

Men normalt sett är ju Humminbird väldigt högt ansett vad gäller ekolod.

Klart det borde vara bäst(?) resultat med HDS + structure scan, men också dyrast, förstås...
          Vill du inte ha flera skärmar så tror jag echomap 72sv eller 92sv är bra val. ihop med GT52-HW givaren
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Av de du har listat och det nu framgår att du ej ska nätverka så säger jag Garmin Echomap 92 Chirp SV och GT52HW. Quickdraw är ett väldigt trevligt kartprogram som ritar en djupkarta varefter du kör. 9 tum ger en tydlig och lättöverskådlig bild av läget.

11999 på SS Tillbehör med GT52HW http://www.ssbilbehor.se/garmin/garm...map-chirp-92sv

Jag använder själv Garmin Gpsmap 721xs med GT23M-TM på havet och är mer än nöjd. Det enda problemet var att när givaren var ny i början av förra året så slutade lodet att läsa av givaren på Chirp och gick över på en fast frekvens. Detta löstes dock hyfsat snabbt och efter nästa uppdatering fungerade det felfritt. Med Quickdraw kan man också sjömäta på havet(olagligt), vilket har gett mig en helt ny bild över intressanta fiskeplatser i norra Bohuslän.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

EchoMap kan du sammenlikne med Hook og forgjengeren Elite CHIRP. EchoMap CHIRP kan du sammenlikne med Elite Ti. GPSMap-modellene som slutter med bokstavene xs og xsv kan du sammenlikne med HDS og Simrad NSS.

Hvordan modellene trådstarter nevner gjør det mot hverandre er først og fremst et spørsmål om hva DU ønsker. Hvilken ekkoloddgiver som skal benyttes og eventuelt annet utstyr som skal kommunisere med kombienheten. Du Jar allerede erfart at ekkoloddgiveren er svært viktig med din Helix, jeg regner med at du har Compact-SI som ligger flere hakk bak HD-SI.

PS. Det er tillatt å kartlegge svensk sokkel nå, med gitte forutsetninger. Endringen kom i mai 2016.
              Team Colibri

Kommentera

Ok�� Är rädd att jag blir besviken på SI:n på garmin lodet men kan nämligen komma över rätt billigt.
                Kan man uppgradera givaren till echomap chirp 92 sv för att komma upp i samma klass som hds:s SI?

Tack för alla svar!

Kommentera

Nei, da må du på GPSMap-serien.

Men bare så vi forstår hverandre, så mener ikke jeg at Garmins SV eller Humminbirds SI med Compact-giveren er dårlig, den er bare ikke like bra. Hvis målet feks er å søke fisk i forbindelse med pelagisk vertikalfiske så fungerer alle til det. Men bildene av struktur blir merkbart bedre med de dyrere alternativene.

Det er også verdt å nevne at skannende ekkolodd generelt, og skannende ekkolodd som ser til siden for båten spesielt, er veldig avhengig av god montering av ekkoloddgiveren (minimal turbulens og perfekt vinkel) og optimal fart på båten. Så en godt montert Compact-SI kjørt i perfekt fart vil utkonkurrere hva som helst montert dårlig eller kjørt i feil i hastighet. Feks får jeg selv de skarpeste bildene ut av min StructureScan 3D rundt 4-4,5 knop.
                  Team Colibri

Kommentera

Var det inte tre S här på FS som testat en Echomap 91/92 förra året och var väldigt nöjd med just sidescanresultatet på den eller minns jag fel?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10