Hjälp att koppla två 12v laddare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att koppla två 12v laddare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp att koppla två 12v laddare

Efter att ha konkat batterier i två säsonger känner jag att det är dags att installera laddare i båten permanent

Problemet i mitt fall är att den frontdrivna elmotorn är 24V och de två Ctek laddarna jag använder för att ladda de två 12V batterierna separat är 12V. Dessutom vet jag inte riktigt hur återförsäljaren av båten kopplat kablaget "under huven" men jag antar att det är seriekopplat och sedan draget till ett uttag i fören. Se bild för att få ett hum. Jag skulle vilja installera laddarna i båten som sagt var, så hur bör jag göra för att allt ska bli rätt? Ska man ha nån brytare nånstans för att seriekopplingen inte ska vara aktiv under laddning? Räcker det med att bryta en av polerna på ena batteriet i sådant fall?Click image for larger version

Name:	Namnlös.jpg
Views:	1
Size:	30,7 KB
ID:	1850127

Har lite samma dilemma.
    Det går att ordna med med två stycken brytare som har 1+2 funktion. Och då behöver du egentligen bara en laddare.

Kommentera

Vad är det för laddare du har idag?
      Är det två likadana laddare ?

Jag tycker det låter omständigt det du beskriver så satsa på en 24v laddare istället så behöver du inte trixa med div brytare osv osv..

Kommentera

Vad är det för laddare du har idag?
        Är det två likadana laddare ?

Jag tycker det låter omständigt det du beskriver så satsa på en 24v laddare istället så behöver du inte trixa med div brytare osv osv..
        Det är två Ctek laddare, en M200 och en M300. M300 ger ju lite mer kräm förvisso men det är väl bara under bulkladdningen. Jag är medveten om att det bli enklare med 24V laddare men de är ganska dyra i inköp och det blir svårt att motivera kollegan jag delar båten med. Så om det går att ordna någorlunda enkelt med brytare eller liknande så vore det bäst i dagsläget iaf!
        Senast ändrad av Sutarkungen; 2017-02-06, 08:28.

Kommentera

Har lite samma dilemma.
          Det går att ordna med med två stycken brytare som har 1+2 funktion. Och då behöver du egentligen bara en laddare.
          Hur skulle det funka då med en laddare? Att man pararellkopplar batterierna på 1:an och seriekopplar på 2:an på brytarna eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sutarkungen Visa inlägg
            Hur skulle det funka då med en laddare? Att man pararellkopplar batterierna på 1:an och seriekopplar på 2:an på brytarna eller?
            Eller med tanke på att du har två laddare redan så kan du ju bara Sätta en enkelpolig brytare på kabeln som går mellan + och - mellan de två batterierna.
            Till när du ska använda elmotorn och från när du ska ladda

Kommentera

Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
              Eller med tanke på att du har två laddare redan så kan du ju bara Sätta en enkelpolig brytare på kabeln som går mellan + och - mellan de två batterierna.
              Till när du ska använda elmotorn och från när du ska ladda
              Det var lite det jag hade hoppats på skulle fungera. Om man bryter ena kabeln som du säger, mellan batterierna så borde det väl räcka? Nu hade jag tänkt att laddarna ska vara kopplade till batterierna permanent över säsongen, men jag misstänker att de inte ska vara nåt problem så länge de inte är inkopplade till elnätet.

Kommentera

Ctek MXT 14 24v hittar du lätt för under 2500kr.

Du får säkerligen minst 1000kr för din M300 så det blir inte mycket i mellanskillnad där inte.
                Din M200 klarar du dig gott med som allroundladdare ändå för alla 12v batterier.

Så skulle jag lätt ha gjort för då slipper du bryta kretsen och du behöver "bara" ha 1 laddare fast monterad och således bara 1 skarvsladd till vägguttaget.

/ HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                  Ctek MXT 14 24v hittar du lätt för under 2500kr.

Du får säkerligen minst 1000kr för din M300 så det blir inte mycket i mellanskillnad där inte.
                  Din M200 klarar du dig gott med som allroundladdare ändå för alla 12v batterier.

Så skulle jag lätt ha gjort för då slipper du bryta kretsen och du behöver "bara" ha 1 laddare fast monterad och således bara 1 skarvsladd till vägguttaget.

/ HenkeW
                  Jag ska ta upp det förslaget med kollegan så får vi se vad vi kommer fram till. Har du några förslag på lösning om vi nu inte skulle köpa en 24V laddare?

Kommentera

Tyvärr inte

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 342 visningar
                    0 gillar