Garmin Striker 7sv, kvalitet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin Striker 7sv, kvalitet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Garmin Striker 7sv, kvalitet?

Hittade ingen tråd om Striker serien, via google, så jag startar denna.

Jag har ett enkelt Lowrance 4 och tänkte göra en relativt billig uppgradering till sidevu.

Hur är kvaliteten på striker loden?
    Klarar man hjälpligt att prova vertikalfiske med den (OBS, prova)?
    Vad ska givaren heta för att man ska få "clear-vü", den senaste versionen?
    Jag fiskar insjö, så behöver ingen karta, alternativt kan jag använda maps på telefonen, men hur är gps-delen vad det gäller
    markeringar av intressanta undervattensobjekt o.s.v.???

Är det ens någon som fiskar med ett striker lod?

Kvaliteten på moderne elektronikk er generelt god, og Striker er neppe noe unntak. Alle merker og modeller har sine pros/ cons, men jeg ser ikke på det som relatert til kvalitet.

Jeg fikk testet Striker 7sv så vidt i fjor høst. Kombiner den med ekkoloddgiveren GT52HW og du har et meget godt ekkolodd i innsjøer. Garmins skannende ekkolodd er ikke helt på nivå med de to beste konkurrentene, men gjør jobben og i Striker-serien gjøres det til en billig penge. Vær obs på at Garmins givere med elementer for skannende ekkolodd er endret på i løpet av de siste årene, så særlig på downvû er nyere givere ala GT52HW merkbart bedre enn de gamle modellene. IKKE hør på hvis noen sier du skal ha en billigere ekkoloddgiver enn GT52HW, for det er klasseforskjell på den og GT20 etc. Da lukker du bare ørene og åpner lommeboken i steden.

Jeg er uening i din analyse av behov for kartplotter, men det er (desverre?) lov å mene noe annet enn meg. GPS-delen i Striker er som du sier enkel, du kan markere punkter (i praksis svært likt å sette waypoints på en kartplotter, men Garmin kaller dette for POI- point of interest i steden) og du kan se hvor du har kjørt, dvs spor.

Jeg hadde egentlig gjerne sett Striker uten GPS-delen, nettopp fordi den uansett ikke har kartplotter. GPS-delen trekker strøm og Striker blir typisk brukt i båter uten motorlading så man kunne klart seg med enda lettere batteri uten GPS. Hadde den vært kompatibel med QuickDraw hadde saken vært en helt annen, men det er den ikke.

Det eneste negative jeg har å si om Striker er at innstillinger du gjør nullstilles når enheten slås av/ på så du må stille inn på nytt når du starter. Lett irriterende men absolutt noe man kan leve med.
    Senast ändrad av Team Colibri; 2017-03-24, 07:58. Anledning: typos
    Team Colibri

Kommentera

Okej, bra synpunkter, stora tack.

Jag läste att det fanns en nyare version av gt52 som hette ungefär lika men med ett annat tillverkningsnummer. Jag tror det är det du menar med att de senaste är bättre.

Jag har aldrig använt plotter eller inbyggd gps, jag går på landmärken och avstånd till land. Men jag förstår att plotterkombo är ännu bättre.

Jag har inget startbatteri, men ett motorcykelbatteri som laddas efter varje tur, 14Ah. Batteriet går till ekolod och 12volts handskar, mmmm varmt och gott!

Att den nollställs är INTE bra, jag tycker inte om att göra inställningar. Normalt vill jag bara ha en grundinställning, med djup och temp. Om jag provar vertikalfiske kan jag tänka mig att ställa in det, men jag vill att den ska starta utan att behöva ställa känslighet och filter och sånt.

Det lutar åt att jag måste gå på Lowrance ti7 istället.
      Eventuellt en Lowrance 5ti med 10 tums läsplatta via bluetooth.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar
      128 269 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Team Colibri  
      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10