Fästa aktergivare utan borrhål? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fästa aktergivare utan borrhål?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fästa aktergivare utan borrhål?

Hej,

Tänker montera aktergivare utan att borra i akterspegeln på smidigt och väl fungerande sätt. En vanlig 2D givare som ska på plats (som komplement till sidogivare på relingssidan).

Funderar på att limma fast någon platta på akterspegeln att borra fast givaren i, ungefär som kittet "Stern Saver". Nylon/polyamid kan vara lurigt att limma. Kan skummad PVC vara något? Nån som monterat egen platta? Vilket material och lim valde du och är nöjd med?

Limmade fast en PE-platta med Tech7, sitter som berget. Måste dock förborra alla hål då materialet är ganska hårt. Går tom att gänga i.

/mvh Uffe

Kommentera

Sj har ja en gammal plastbåt som ja limmat en bit marineplywood,limma den med konstruktionslim PL 400.
      Va noga med å måla kanterna på plywooden bara så det inte suger fukt.
      Limmet kosta typ 70kr för en tub å spillbiten plywood fick ja på bygghandel

Kommentera

Allt beror ju på vilken båt du har och hur den är byggd... På min Linder 400 Sportsman har jag givaren på en aluprofil som jag trätt genom ett handtag på akterspegeln och säkrat med en portabel spöhållare uppe vid relingen...
        Smidigt och lätt att ta bort om det behövs vid rampning eller dylikt... Men det kräver ju ett handtag att trä igenom...
        Skit fiske!
        Gösta

Kommentera

Tack för tips! Det är en Alumacraft (pulverlackad aluminium) varför jag gärna ser en snygg fästplatta i plast vilka ofta tål vatten, gärna i vitt, svart eller helst grått som lirar med akterspegelns färg.

Eventuellt sätter jag en aluprofil på fästplattan och fäster givaren där så att givaren kan höjas vid sjösättning i flacka vatten...
          Senast ändrad av anteman; 2017-06-15, 14:47.

Kommentera

Skruvat fast givaren på en träbit som jag fäster i akterspegelnmed en tving.

Kommentera

Går det inte att skruva fast profilen direkt på akterspegeln med genomgående skruv och mutter(och Sika mellan förstås) ?
              Tex en sådan här: http://static2.motonet.fi/img/3/386686/500/386686.jpg
              Gäller förstås att hitta rätt placering först innan man borrar. Min Quintrex har redan ett svetsat fäste som jag skruvade fast skenan på så jag slapp borra genom skrovet, men det är å andra sidan inget att oroa sig över så länge man gör rätt och tätar ordentligt.

Kommentera

Jo visst går det att göra som du säger JB II, men jag vill gärna undvika skruv där det går, ffa under vattenlinjen dessutom plattan (säg 150x400 mm) gör att fästet kan flyttas utan nya hål i skrovet vilket kan vara bra.

Är det nån som har en bit skummad PVC över för en rimlig slant så är det bara att ringa!
                (används ofta inom reklam, till screentryck och finns tjocklek upp till 19 mm vilket torde räcka.)
                Senast ändrad av anteman; 2017-06-15, 18:20.

Kommentera

moddad sugkopp från biltema, är det plan bra yta så får du aldrig i h*lvete den att lossna under drift.
                  Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inlägg
                    moddad sugkopp från biltema, är det plan bra yta så får du aldrig i h*lvete den att lossna under drift.
                    Tack, en sån hade jag på min förrförra båt och vissa hyrbåtar, det funkade men nu vill jag ha en permanent lösning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 330 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10