Inga "bågar" - endast vertikala streck? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inga "bågar" - endast vertikala streck?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inga "bågar" - endast vertikala streck?

Jag har en bekant som nyligen köpte båt där det ingick ett enklare ekolod, Garmin Striker 4.
    Han har en tid beklagat sig över att han aldrig ser fisk och då i form av bågar som vi andra pratar om.
    Igår kväll var jag med ut en sväng för att försöka hjälp till.
    Vi fick ordning på mycket i inställningsväg men själva grundproblemet kvarstår: all fisk visas i form av i princip helt vertikala streck?
    Jag tyckte mig i alla fall känna med handen att givaren sitter korrekt.
    Tips mottages tacksamt vad detta kan bero på!

Skitfiske...

kör du på clearvü? Med den typen får du bara streck.... likaså om du står still med båten

Varför att ett eko ser ut som en båge på ekolodet har att göra med båtens framfart. Början av bågen är då båten närmar sig fisken, då har ekot som längst att studsa, sedan kör man upp över fisken och nu får man bästa träffen och längst upp på bågen. följaktigen så passerar man fisken och blir slutet av "bågen".

Så bågar har ju mest att göra med att båten flyttar sig i en viss hastighet över fisk. Står man still, eller åker väldigt långsamt så ritas fisken upp som streck
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Absolut, jag har koll på hur detta fungerar.
      Clearvü känner jag dock inte till, är det en funktion som bara kan stängas av eller?

För att förtydliga, det är alltså endast lodräta streck som ritas upp oavsett hastighet på båten.
      Senast ändrad av nappaförböveln; 2017-08-19, 10:25.

Kommentera

ta en skärmdump. Kan vara väldigt låg känslighet på givaren så det bara blir streck istället för bågar. Ett annat alternativ kan vara att givaren är felmonterad. Mycket lättare att säga något om man ser en bild från lodet i bruk.

info om clearvü och vad det är. Finns ganska mycket olika inställningsmöjligheter som kan förändra resultatet på uppvisad bild...
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Bytt til 77 kHz.
          Team Colibri

Kommentera

Det testades också utan nämnvärd skillnad...

Kommentera

Hvis du ikke får buer på 77 kHz, er enten ekkoloddgiveren feil montert (vinklet helt feil) eller du er på veldig grunt vann. Bare å endre på den faktoren som er avgjørende i ditt tilfelle.
              Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Hvis du ikke får buer på 77 kHz, er enten ekkoloddgiveren feil montert (vinklet helt feil) eller du er på veldig grunt vann. Bare å endre på den faktoren som er avgjørende i ditt tilfelle.
                Måste ju i så fall vara givaren som hamnat fel.
                Spelar ingen roll om det handlar om djup på 5 eller 25m - de lodräta strecken tecknas i vilket fall.
                Tack Erik!

Kommentera

Jag har samma problem med min Garmin som jag köpte för dyra pengar, tycker inte att den ger speciellt värdefull information. Jag får veta djupet men inte bottenstrukturer, har svårt att avgöra bottens hårdhet och om jag ser fisk. Jag ser vinklade "streck" i mellanvattnet mellan varven ofta flera på samma plats under och över varandra.

Vaddå "en konisk stråle" Sker sökningen med en tvådimensionell yta/areal lik den som skapas av en likbent triangel eller en tredimensionell kon?

Givaren skickar ju ut högfrekvent ljud som ju är en våg som sprids tredimensionellt och åt alla håll (bevisningen är att man stör en annan båts ekolod så fort man är i närheten). Kan det vara så att mottagaren endast har möjlighet att ta emot ljudet som återvänder tvådimensionellt varvid den teoretiska abstraktionen av ett tvådimensionellt eko kon som skickas ut?
                  Senast ändrad av Darkduck; 2017-08-21, 19:01.

Kommentera

Hej,

Den Garmin jag har fungerar bra och jag har inga problem att se fiskbågar. Vad är det för modell du har och vad är det för givare?

Min bild är att när ekolodet körs i "traditionellt" läge -- dvs inte ClearVü -- så är sökområdet en kon under båten, dvs man skickar en puls rakt ner och lyssnar rakt ner. Konvinkeln bestäms av frekvensen och av hur väl givaren kan fokusera ljudet.

När man kör lodet i ClearVü är tanken att det skall motsvara en triangel under båten och på det sättet ge en skarpare bild av mindre föremål. Här har sensorn möjlighet att skicka mer ljudenergi åt sidorna och inte så mycket i framåt-/bakåtriktning. (Och man lyssnar på samma sätt.)

Sökområdet på botten är en cirkelformad skiva i första fallet och en remsa tvärs båten i andra fallet.

Hur de har löst det rent tekniskt vet jag inte exakt, men med ett gäng sändare/mottagare sittande ganska tätt i givaren och lämplig signalbehandling kan man ju styra (huvud-)riktningen både på den utgående vågen och på "mikrofonen". Ju fler sändare/mottagare desto "skarpare" kan man rikta ljudpulsen/mikrofonen.

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                    Jag har samma problem med min Garmin som jag köpte för dyra pengar, tycker inte att den ger speciellt värdefull information. Jag får veta djupet men inte bottenstrukturer, har svårt att avgöra bottens hårdhet och om jag ser fisk. Jag ser vinklade "streck" i mellanvattnet mellan varven ofta flera på samma plats under och över varandra.

Vaddå "en konisk stråle" Sker sökningen med en tvådimensionell yta/areal lik den som skapas av en likbent triangel eller en tredimensionell kon?

Givaren skickar ju ut högfrekvent ljud som ju är en våg som sprids tredimensionellt och åt alla håll (bevisningen är att man stör en annan båts ekolod så fort man är i närheten). Kan det vara så att mottagaren endast har möjlighet att ta emot ljudet som återvänder tvådimensionellt varvid den teoretiska abstraktionen av ett tvådimensionellt eko kon som skickas ut?
                    I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 116 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs