Koppling båtmotor -> kopplingsplint? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koppling båtmotor -> kopplingsplint?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Koppling båtmotor -> kopplingsplint?

Hej,

Är fullkomlig amatör när det gäller elektronik och tänkte konsultera expertisen före jag gör något dumt inför premiärturen.

I höstas plockade jag dumt nog av motorn utan att fota eller markera hur elkablarna från motor till batteri och kopplingsplint ska sitta. Det är givetvis inte jag som har installerat detta. Har en Mercury F20 med elstart som jag vill koppla ihop med ett startbatteri och en kopplingsplint.

Mina frågor är om kopplingsplintens pluspol kopplas direkt på startbatteriet, eller om den ska kopplas på den anslutning som tar emot plus från motorn och från vilken det går en kabel till batteriet? Och ska kopplingsplintens minuspol kopplas på batteriets dito?

Har skissat ett schema om det kan vara till någon hjälp.

Extremt tacksam för svar.
    Bifogade filer

Nu är jag ingen expert, ska tilläggas, men jag bidrar med hur jag gjorde när jag drog om all el till min båt.

(-) batteri till (-) kopplingsplint
    (+) kopplingsplint till brytare

(+) båtmotor till brytare (som går till pluspolen)
    (-) båtmotor direkt till batteri (-)

Kommentera

Tack så mycket för svaret!

Bara så att jag förstår dig rätt: Ska kopplingsplintens pluskabel kopplas på samma pol som där båtmotorns pluskabel går in (polen längst till vänster i bild), eller på polen bredvid (till höger) där startbatteriets pluskabel är ansluten?

Kommentera

Man brukar inte sätta motorn på brytare. Du kan jämföra med din bil. Har du en brytare där som bryter till motorn . . . NEJ.

Anledningen till att man inte sätter brytare på motorkablarna är av flera orsaker.
        1. brytare och kopplingar har en tendens att ärga och felfungera oftare än annan utr. Detta medför spänningsfall och sämre laddning
        2. risken med en brytare är att man kan bränna sin generator i motorn om den slås av av misstag eller att den pajjar
        3. Eftersom det alltid är spänningsfall över dessa brytare (billiga är värre) så kan man få startproblem (har egen erf av detta)

Din tändningsnyckel och motorns inbyggda startrelä är den brytare du behöver.

Brytare och en huvudsäkring sätter man mellan + batteri och kopplingsplint så att man med en enkel manöver kan frånskilja ALLA förbrukare i båten.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tacksam för svar och det är säkert som du säger.

Jag vet inte exakt vart brytaren sitter. Någon av de två poler jag ritat mistänker jag. Det är en båtfirma som har gjort elen och det var så när jag köpte båten.

Det enda jag undrar över är var jag ska ansluta pluspolen från kopplinsplinten, inte om lösningen är bra i och för sig.

Mvh
          Eric

Kommentera

Kunde ana att det va en båtfirma som gjort detta.

Du dock göra det lite mer rätt genom vart du ansluter + till förbrukarna. Nämligen på samma brytarkoppling där motorn sitter (den vänstra i din skiss). Då bryter du nämligen ALLT i båten när du slår av brytaren. Borde va så dom har tänkt på båtfirman även om dom hade otur när dom tänkte.

Du borde även ha en huvudsäkring till förbrukarna. Där du satt ett ? i din skiss, annars kan denna installation bli som att be om problem.
            Senast ändrad av Exxet; 2018-05-01, 12:39.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det jag gillar med Exxet är att han tar god fallhöjd för missöden, vilket är vettigt när det är fuktiga utrymmen (marin miljö). Även om många båtar har motorkablarna dragen via huvudströmbrytaren. Gör du som Exxet säger blir det enkelt och bra.
              Motorkablar direkt på batteri. (Säkring på motorkabeln oxå om man ska vara noggrann)
              Från batteriets pluspol-> brytare-> röd kopplingsplint (röd=plus)
              Från batteriers minuspol -> svart kopplingsplint (svart =minus)
              Skarva in hängsäkring/ säkringsdosa mellan förbrukarna och röda kopplingsplinten.
              Senast ändrad av gabbu; 2018-05-01, 17:50.

Kommentera

Stort tack för hjälpen Exxet och Gabbu!

Kopplade som anvisat och premiärturen gick som en dans. Ska vid senare tillfälle överväga att fixa till elen på det sätt som ni föreslog

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                128 177 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10